Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon of Cokin filters?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon of Cokin filters?

    Ik ben op zoek naar een polarisatiefilter van Cokin of Nikon. Welke raden jullie mij aan? Ik ben zeker en vast geen professionele fotograaf. Het moet toch wel prijs/kwaliteit wel degelijk zijn.

    Ik heb ondertussen ook een UV filter van Cokin gekocht. Maar wat doet precies een UV filter hetgeen een polarisatiefilter wel/niet doet?
    www.wimbylphotography.com
    https://500px.com/wimbyl
    https://www.flickr.com/photos/wimbyl/

  • #2
    Re: Nikon of Cokin filters?

    Oorspronkelijk geplaatst door wimken84 Bekijk bericht
    Ik ben op zoek naar een polarisatiefilter van Cokin of Nikon.
    Nikon, maar wel duur.

    Oorspronkelijk geplaatst door wimken84 Bekijk bericht
    Ik heb ondertussen ook een UV filter van Cokin gekocht. Maar wat doet precies een UV filter hetgeen een polarisatiefilter wel/niet doet?
    Het verslechtert je beeld en het enige wat het doet wat een pola ook doet is je lens beschermen.
    Last edited by hjanssen; 11 maart 2009, 12:09.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Nikon of Cokin filters?

      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Hikon, maar wel duur.


      Het verslechtert je beeld en het enige wat het doet wat een pola ook doet is je lens beschermen.

      Een uv filter verbetered toch je beeld ipv verslechteren?
      www.wimbylphotography.com
      https://500px.com/wimbyl
      https://www.flickr.com/photos/wimbyl/

      Comment


      • #4
        Re: Nikon of Cokin filters?

        Pro of contra UV-filters, beide scholen bestaan. De vorige poster (hjanssen) behoort duidelijk tot de tweede school. Dit gezegd zijnde, ik heb UV-filters op al mijn objectieven, niet zozeer om het beeld te verbeteren (want ik geloof echt niet dat een UV-filter, tenzij onder zeer speciale omstandigheden, zoals grote hoogten, het beeld verbetert), maar om het voorste element van het objectief te beschermen. UV-filters kunnen inderdaad een slechter beeld opleveren (meer kans op flare, b.v.) en daarom: als ik bij een bepaalde opname wat merk (meestal is het dan b.v. een portret binnen, en heb ik de opnames naar de Mac overgebracht), dan zal ik de UV-filter eraf schroeven en opnieuw schieten, ditmaal zonder UV-filter.

        Maar kijk b.v. in onze Aangeboden sectie, hoeveel objectief-verkopers beweren (?) steeds met een UV-filter (vanaf Dag 1 is de gewone uitdrukking) gewerkt te hebben, in de hoop een betere prijs op de tweedehandsmarkt te halen. Alleen al daarvoor zou je het gebruik van een UV-filter kunnen overwegen. De keuze is aan jou.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Nikon of Cokin filters?

          Hier was ik na een storm(vanwege het zoute water) vergeten het UV-filter eraf te halen en daar zijn de UFO's. Op een nachtfoto zie je dit beter, maar bij gewoon licht gebeurd het natuurlijk ook.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Nikon of Cokin filters?

            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
            Maar kijk b.v. in onze Aangeboden sectie, hoeveel objectief-verkopers beweren (?) steeds met een UV-filter (vanaf Dag 1 is de gewone uitdrukking) gewerkt te hebben, in de hoop een betere prijs op de tweedehandsmarkt te halen. Alleen al daarvoor zou je het gebruik van een UV-filter kunnen overwegen. De keuze is aan jou.
            Als er geen krasje op het frontglas zit vind ik het goed of dat nu komt door een UV-filter of door goed gebruik , interesseert me weing
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Nikon of Cokin filters?

              TS zoekt geen UV-filter maar een goede Circ. Pol.-filter.
              Eén van de beste merken is B+W gemaakt bij Kaesemann.
              Niet heel goedkoop maar prijs/kwaliteit kan moeilijk beter.
              Cokin zou ik niet aanraden.
              Tiffen is ook goed.

              Grtz, RF
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: Nikon of Cokin filters?

                Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                TS zoekt geen UV-filter maar een goede Circ. Pol.-filter.
                Hij vraagt ook:

                Maar wat doet precies een UV filter hetgeen een polarisatiefilter wel/niet doet
                en daar gaf ik ook antwoord op.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment

                Working...
                X