Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Filter zit vast op lens ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Filter zit vast op lens ...

    ... door 'n klein akkefietje deze ochtend, waarbij de voorkant van mijn lens 'n tik kreeg en het glas van de (gelukkig) gemonteerde UV-filter brak.

    Aan de lens is gelukkig geen schade, maar nu word ik geconfronteerd met het probleem dat ik de ring van de filter niet van de lens krijg af geschroefd.

    Heeft iemand misschien een idéé hoe ik dit best aanpak? Ik kan de lens niet bepaald naar Etbass opsturen om dit door hen te laten doen ...

  • #2
    Re: Filter zit vast op lens ...

    Je bent niet de eerste, kou wil wel helpen, metaal krimpt bij koude, een coldpack en daar even tegen houden en dan proberen...

    Comment


    • #3
      Re: Filter zit vast op lens ...

      Denk dat een rubberen handschoen in combinatie met je platte hand tegen de filter je ook al een stuk op weg kan helpen.
      Succes.

      Ciao
      **Website** 'you can't depend on your eyes if your imagination is out of focus'

      Comment


      • #4
        Re: Filter zit vast op lens ...

        Zappa, volgens fysica moet je tip werken, ik stel me vragen ivm condensvorming?

        Comment


        • #5
          Re: Filter zit vast op lens ...

          Alfa159, deze ga ik zeker eens proberen, eerst 'n rubberen handschoen vinden, probleem is wel dat er geen glas meer in filter zit ... dus veel rip is er niet te vinden op die ring alleen ...

          Comment


          • #6
            Re: Filter zit vast op lens ...

            Vraag het eens aan roadrunner...hij heeft er veel ervaring mee

            ...met zachtheid proberen los te krijgen...niks forceren...

            mvg,

            Roland

            Comment


            • #7
              Re: Filter zit vast op lens ...

              Voor dat je de ring er afschroefd eerst eens kijken waarom hij klemt. Door de tik kan hij te hard vastgeschroefd zijn, ook kan de ring beschadigt zijn of vervormd. Dan bestaat de kans dat je de schroefdraad op de lens beschadigd. Met een coldpapack denk ik niet dat het gaat lukken om dat al het metaal , ook dat van de lens gaat krimpen.
              Ik zou toch uiterst voorzichtig zijn of je gaat de fijne schoefdraad van de lens beschadigen en dan kan je geen enkele lens nog monteren.
              Robby
              Minder tijd achter de computer
              Is meer tijd achter de camera

              Comment


              • #8
                Re: Filter zit vast op lens ...

                never mind

                Comment


                • #9
                  Re: Filter zit vast op lens ...

                  Oorspronkelijk geplaatst door Roland Cuypers Bekijk bericht
                  Vraag het eens aan roadrunner...hij heeft er veel ervaring mee
                  de zoekmoter op dit forum heeft me een hilarisch topic leren kennen
                  De adapterring van mijn breedhoek zit moervast op mijn B+W-filter en ik krijg ze niet meer van elkaar.Zoals jullie zien heb ik mijn B+W al wat gekrast tijdens een poging om ze los te krijgen. Kent er iemand hier een mogelijke oplossing voor.Waarschijnlijk gebeurt dit wel vaker.Ik kan die adapter er wel laten opzitten maar dan


                  moraal van het verhaal: gebruik geen filters met zelfde materiaal als de lens: op een metalen lens een kunststof filter en op kunststof lens een metalen filter voorkomt deze problemen. Hama verkoopt overigens filtertangen die je bij de fotograaf kan bestellen, maar als het te vast zit, gaat de schroefdraad het niet overleven als je ze los krijgt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Filter zit vast op lens ...

                    Robby,

                    De ring van het filter-element heeft 'n lichte vervorming, daarom had ik eerst op zoekn ben naar oplossing met 'n zachte hand ...

                    Risico om geen lensen meer te kunnen monteren is er niet, het is de voorkant van de lens waarop je het UV-filter of de pola schroeft die riskeert beschadigd te raken. En dat zou ik toch willen vermijden.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Filter zit vast op lens ...

                      Als je zo'n ring (zonder glas) probeert te draaien door die vast te nemen, dan vervorm je die, en zal die nog moeilijker loskomen.

                      Als je een stroeve oppervlakte (rubber mat of iets dergelijks) hebt, en je zet de lens daarop zodat de ring van het defecte filter plat op die oppervlakte zit, dan duw je de lens tegen die (anti-slip) oppervlakte, en draai je aan de lens.
                      Op die manier vervorm je de ring niet, en zal die gemakkelijker loskomen.

                      Sommige muismatjes hebben een anti-slip onderkant, en die is daarvoor bruikbaar.

                      Als de schroefdraad van de lens zelf ook teveel beschadigd is, dan zal het op die manier ook niet lukken...

                      Een polarisatiefilter krijg je ook niet los op die manier (want dat kan je verdraaien ten opzichte van de schroefdraad van de lens).
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Filter zit vast op lens ...

                        En als rubber, kou e.d. allemaal niet werkt kun je heel secuur met een staalzaagje de filter dooorzagen tot aan de ring, Daarna kun je met een stevig tangetje de filter(naar binnen toe) eruit buigen omdat de schroefdraad op zich zonder verder verband weinig stevigheid heeft.
                        Ik raad je aan om voor zo'n operatie eerst het glas te voorzien van de bekende scotch tape (groene doosje) die ik ook altijd voor sensorreininging gebruik. Dan voorkom je bij uitschieten krasjes op je optiek.
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

                        Comment


                        • #13
                          Re: Filter zit vast op lens ...

                          Spanjaart, deze optie werd idd ook al overwogen, maar wil ik toch ultiem als laatste redmiddel hanteren. Morgen eerst proberen binnen te wippen bij een verdeler en als zij geen oplossing zien ... dan wss iets in deze trand overwegen, ken wel iemand die juwelen etc ontwerpt dus mss even met haar expertise en materieel alles secuur trachten te ontmantelen ...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Filter zit vast op lens ...

                            Je kan ook dubbelzijdige tape (die bijvoorbeeld gebruikt wordt om vasttapijt te kleven) op een vlakke plaat kleven, op die manier heeft de ring nog meer grip.

                            Ik heb ooit zo'n rol tape gekocht bij den Hubo (maar die heb ik ondertussen opgebruikt).

                            Ik heb hier nog wel een ander rolletje dubbelzijdige tape liggen die daarvoor ook kan dienen (als Rijkevorsel niet te ver is voor jou...).
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Filter zit vast op lens ...

                              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              Ik heb ooit zo'n rol tape gekocht bij den Hubo (maar die heb ik ondertussen opgebruikt).

                              ...).
                              Amaie wat filters doorgejaagd, want daar staan toch ettelijke meters op
                              Robby
                              Minder tijd achter de computer
                              Is meer tijd achter de camera

                              Comment

                              Working...
                              X