Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

verhouding scherptediepte-brandpuntafstand-grootte sensor

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • verhouding scherptediepte-brandpuntafstand-grootte sensor

    hallo,
    kan iemand me hierbij helpen ?
    eerst of de bewering kopt en daarna ev met een verklaring ?
    Het betreft de verhouding scherptediepte-diafragma-brandpuntafstand- sensorgrootte ( cropfactor).
    volgende redenering :
    1/de scherptediepte hangt af van het gebruikte diafragma.
    2/de scherptediepte is bij een gegeven diafragma kleiner bij een tele, dus bij een grotere brandpuntafstand.
    3/de sensorgrootte bepaalt de cropfactor (def?) en bepaalt het vergrotingseffect van een bepaalde brandpuntsafstand. Maw een 50 mm is standaardlens bij FF en heeft het vergrotingseffect *2 ( dus equivalent van 100 mm) bij een systeem met cropfactor 2 ( vb olympus ). Idem voor de lenshoek.
    4/ MAAR ... voor de scherptediepte telt enkel maar de brandpuntafstand, niet de vergrotingsfactor ?

    practische consequentie: 1/ veel moeilijker om een onderwerp van de achtergrond te isoleren ( vb portret) met een 50mm op Olympus dan met een 100mm op FF bij zelfde diafragma)?
    2/ anderzijds is het gemakkelijker om bewegende dingen goed scherp te hebben ( wegens grotere scherptediepte) met bv een 200mm op Olympus dan met een 400mm op FF ??
    3/ voor groothoek : een 11mm op Olympus zal (bij zelfde diafragma ) grotere scherptediepte hebben dan een 22mm FF, ook al is de beeldhoek dezelfde ?

    mijn vraag is dus : klopt die redenering ? (en dan ook die consequentie nl FF betere potretcamera ) en hoe komt dat ?

    groeten, iemand die momenteel het licht niet meer ziet, Geert.
    Last edited by geert62; 10 maart 2009, 17:05. Reden: typfoutje

  • #2
    Re: verhouding scherptediepte-brandpuntafstand-grootte sensor

    Je hebt blijkbaar je les goed geleerd.

    Op volgende site kan je enkele vergelijkingen maken tussen camera's en scherpte diepte http://www.dofmaster.com/dofjs.html

    Comment


    • #3
      Re: verhouding scherptediepte-brandpuntafstand-grootte sensor

      Oorspronkelijk geplaatst door geert62 Bekijk bericht
      hallo,

      3/de sensorgrootte bepaalt de cropfactor (de f?) en bepaalt het vergrotingseffect van een bepaalde brandpuntsafstand.
      Het meeste klopt, maar hier een kleine opmerking:
      De F waarde wordt alleen door de lens bepaald ,onafhankelijk van de sensorgrootte.

      Comment


      • #4
        Re: verhouding scherptediepte-brandpuntafstand-grootte sensor

        Oorspronkelijk geplaatst door geert62 Bekijk bericht
        4/ MAAR ... voor de scherptediepte telt enkel maar de brandpuntafstand, niet de vergrotingsfactor ?

        .
        Les niet goed geleerd, mis dus.

        De sensorgrote wordt wel degelijk in rekening gebracht bij de berekening van de DOF.

        voor de zoveelste keer zal ik het nog eens plaatsen (indien men meer de zoekfunctie zou gebruiken hoefde ik dit niet voor de tigste keer te doen).

        DOF heeft te maken met de Hyperfocale afstand, verstrooiingscirkel (afhankelijk van sensorgrote) , het diafragma, brandpuntafstand en afstand tot onderwerp.

        Scherptediepte of DOF is het hele gebied waabij de verstrooiingscirkels kleiner zijn dan 0,03 mm bij FF kleinbeeld).
        Als de hyperfocale afstand en afstand tot onderwerp gekend zijn kun je de DOF als volgt berekenen:

        Eerst bereken je de Hyperfocale afstand:

        H ≈ B²/D*c waarbij h= Hyperfocale afstand, B= brandpuntafstand, D=diafragma en c= verstrooiingscirkel.

        vb lens van 135mm F/11 = 135²/ (11*0,03) = 55227mm of 55,227 meter

        De DOF of scherptediepte kun je dan als volgt berekenen:

        A= H*a/H+a en B=H*a/H-a waar a staat voor afstand tot onderwerp of instelafstand)

        VB afstand tot onderwerp is 5meter

        A=(55,227*5) /(55,227+5) = 4,584 meter
        B=(55,227*5) /(55,227-5) = 5,497 meter

        De DOF reikt bij deze instelling dus van 4,6 meter tot 5,5 meter.

        Wil je zelf snel online de DOF kunnen berekenen dan kan je terecht bij DofMaster

        Bovenstaande berekening is voor fullframe (CoC = 0,03)
        Voor cropcamera moet je dit vervangen door :
        Nikon en anderen 1,5 crop = CoC 0,02
        Canon 1,6 crop = CoC 0,019
        Olympus 2 crop = CoC 0.15

        (CoC = Circle of Confusion of verstrooiingscirkel).
        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

        Comment


        • #5
          Re: verhouding scherptediepte-brandpuntafstand-grootte sensor

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Je hebt blijkbaar je les goed geleerd.

          Op volgende site kan je enkele vergelijkingen maken tussen camera's en scherpte diepte (sic)http://www.dofmaster.com/dofjs.html
          Als je zelf daar eens ging kijken zou je dat antwoord niet gegeven hebben...

          Comment


          • #6
            Re: verhouding scherptediepte-brandpuntafstand-grootte sensor

            Dank aan iedereen die gerageerd heeft.
            Ben weeral een stuk slimmer geworden.

            Het was me er niet om te doen om al of niet te tonen of ik m'n les geleerd heb ; alleen kwam ik met mijn boeren- en amateurverstand tot een voor mij nieuwe en verrassende hypothese/conclusie dat de keuze van sensorgrootte niet alleen een invloed kon hebben op de technische kwaliteit vd foto (scherpte, uitvergrotingsmogelijkeid ed ) maar ook op de 'artistieke mogelijkheden' ( met name keuze van scherptediepte ).
            'k Vond dit belangrijk en heb dat nog niet aan bod zien komen bij camerakeuze.

            'k wou mijn conclusie/ hypothese toetsen aan jullie kennis en ervaring, waarvoor dank !
            dankzij de eerste (en bemoedigende ) reacties was er de link naar dofmaster waarbij door het invullen van waarden de conclusie er is van idd minder scherptediepte bij 100 mm op FF of kleinbeeld dan bij 50 mm op 'halfframe'.
            En daar was het me om te doen.
            ( scherptediepte op 2 m afstand diafr.2.8 , FF 100mm = 6cm , HF 50mm =13 cm

            dankzij de latere reactie al beter inzicht gekregen in het waarom.
            ( weliswaar (afgeleide van) cropfactor in de noemer maar kwadraat vd brandpuntsafstand in de teller voor de hyperfocale afstand )
            Alhoewel er nog een vraagje is.
            Betreft nu die verstrooiingscirkel ( 0.03 tov 0.015): waarom wordt die kleiner bij kleinere sensor ?
            (ps : ik heb/had de zoekfunctie op het forum gebruikt ; maar kwam oa uit op een discussie die naast zeer technisch op optische formules ook verzandde in de discussie of scherpte-diepte en focus-lengte aldanniet (of al dan niet ?) aan elkaar moeten geschreven worden.
            Dit forum is zo goed en behulpzaam dat een mens er gemakzuchtig van wordt, mijn excuses daarvoor )
            grten, Geert.

            Comment


            • #7
              Re: verhouding scherptediepte-brandpuntafstand-grootte sensor

              Vergroot je het diafragma, dan neemt de scherptediepte af.
              Verklein je het diafragma, dan neemt de scherptediepte toe.

              Vergroot je de objectafstand, dan neemt de scherptediepte toe.
              Verklein je de objectafstand, dan neemt de scherptediepte af.

              Vergroot je de brandpuntsafstand, dan neemt de scherptediepte af.
              Verkort je de brandpuntsafstand, dan neemt de scherptediepte toe.

              Wanneer de afdrukgrootte toeneemt, dan neemt de scherptediepte af.
              Wanneer de afdrukgrootte afneemt, dan neemt de scherptediepte toe.

              Wanneer de bekijkafstand toeneemt, dan neemt ook de scherptediepte toe.
              Wanneer de bekijkafstand afneemt, dan neemt ook de scherptediepte af.

              Voor elk van bovenstaande beweringen geldt dat de overige factoren NIET wijzigen.
              Lees voor scherptediepte; "SCHIJNBARE scherptediepte", de reden waarom moge duidelijk zijn.

              Comment


              • #8
                Re: verhouding scherptediepte-brandpuntafstand-grootte sensor

                Oorspronkelijk geplaatst door geert62 Bekijk bericht
                ...
                Betreft nu die verstrooiingscirkel ( 0.03 tov 0.015): waarom wordt die kleiner bij kleinere sensor ?
                .....
                Omdat deze bij een kleinere sensor wordt uitvergroot
                Als uw cropfactor 2 is je krijgt dezelfde lichtkegel binnen als een FF zal bij eenzelfde afdruk bvb (20*30) (of beeldformaat) de CoC bij de crop 2 x worden uitvergroot ten opzichte van de FF.
                Vandaar ook de 1/2 verhouding CoC

                P.S. mijn verontschuldigingen als ik je wat in de war breng door CoC te schrijven in plaats van Verstrooiingscirkel maar dat typt sneller, net als DOF ipv Scherptediepte
                Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                Comment


                • #9
                  Re: verhouding scherptediepte-brandpuntafstand-grootte sensor

                  Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                  KNIP

                  Voor elk van bovenstaande beweringen geldt dat de overige factoren NIET wijzigen.
                  KNIP
                  De laatste zin is het net niet....
                  Beter:
                  Alle bovenstaande beweringen zijn alleen waar onder de voorwaarde dat er geen andere parameter wijzigt (spreekt voor zich)

                  Comment

                  Working...
                  X