Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 10D..hebbes...nu de objectieven nog

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 10D..hebbes...nu de objectieven nog

    Jullie moeten onderhand wel gek worden van de prutsers (lees nieuwelingen) dus ik gooi er nog maar een schepje bovenop.
    Ik heb geen ervaring met digitale spiegelreflexcamera's, maar de compactcamera's die ik heb gehad (eigenlijk de kwaliteit van de foto's), komen mijn neusgaten uit. Nu kon ik via via aan een Canon EOS 10D komen, met Canon EF 28-80 f/3.5-5.6 V UMS lens, maar pieker me suf welke lenzen ik hiernaast nog nodig heb. De pest is dat ik ALLES leuk vind om te fotograferen. Indrukwekkende wolkenpartijen, landschappen, mijn kinderen in actie, dieren en insecten. Als ik alle informatie goed heb begrepen heb ik voor de landschappen en wolkenpartijen een "kleine" /groothoek lens nodig en voor de vogeltjes en insecten een "grote"/tele lens. Ik heb een beperkt budgetje, dus zoek naar tweedehands lenzen. Maar welke?

    Wat een heerlijk forum is dit trouwens. Ik ben diep onder de indruk van veel prachtige foto's. Ik ben pas een paar weken aan het klungelen met mijn toestel, maar merk nu al dat het behoorlijk verslavend is.
    Last edited by Monica; 10 maart 2009, 14:07.

  • #2
    Re: Canon 10D..hebbes...nu de objectieven nog

    1) je kan enkel Canon EF lenzen kopen, GEEN EF-S (deze kunnen mogelijk je toestel mogelijk beschadigen), let hiervoor dus goed op.

    2) je lensbereik begint pas op 28mm, voor een crop sensor (je sensor is kleiner dan een full-frame of "35mm film" equivalent) zou het beter zijn dat je basis-lens ergens rond de 17-50mm uitkomt, en dan kan je verder kijken naar ander uitbreidingslenzen...

    als je aan een strak budget staat, kan je lenzen overwegen als een:

    Telelens:
    Canon EF 70-210 f/3.5-4.5 of Canon EF 75-300mm f/4-5.6, Als je wat meer geld hebt een Canon EF 70-200 f/4

    Groothoek
    (handig voor binnen, landschappen, ...)
    Hier heb je amper keuze omdat je toestel geen EF-S lenzen ondersteunt...
    Dure mogelijkheid :EF 17-40/4L

    lens om techniek onder de knie te krijgen:
    Canon EF 28mm f/1.8 of de Canon EF 50mm f/1.8 - De meeste mensen hier raden de 50mm aan omdat deze maar 100 euro kost, maar voor een crop-sensor ben je volgens mij beter af met een 28mm, door het verschil in sensor grootte, komt dit overeen met een 50mm f/1.8 op een full-frame camera.
    Mijn foto's
    Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

    Comment


    • #3
      Re: Canon 10D..hebbes...nu de objectieven nog

      Op een 10D kan je alle lenzen gebruiken die voor het EOS systeem geschikt zijn, behalve de Canon EF-S lenzen (die passen niet, het EF-S systeem is er gekomen samen met de EOS 300D, en dat was later dan de 10D).
      De lenzen van Sigma en Tamron die specifiek ontworpen zijn voor een crop-camera, die kan je wel gebruiken op een 10D.
      Zo kan je bijvoorbeeld een Tamron 17-50 f2,8 XR DI II en een Sigma 18-50 f2,8 EX DC wel gebruiken op een 10D, maar de Canon EF-S 17-55 f2,8 IS die past niet (net zoals de kitlenzen, de EF-S 10-22, EF-S 55-250...).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Canon 10D..hebbes...nu de objectieven nog

        Als je alles prettig vindt, raad ik je aan om niet naar de extreme bereiken te grijpen. Een goeie standaard zoomlens zou moeten volstaan. De 17-40 of 17-50 lijken me ideaal.
        Last edited by Koen Bé; 11 maart 2009, 12:17.
        Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

        Comment


        • #5
          Re: Canon 10D..hebbes...nu de objectieven nog

          Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
          Jullie moeten onderhand wel gek worden van de prutsers (lees nieuwelingen) dus ik gooi er nog maar een schepje bovenop.
          Ik heb geen ervaring met digitale spiegelreflexcamera's, maar de compactcamera's die ik heb gehad (eigenlijk de kwaliteit van de foto's), komen mijn neusgaten uit. Nu kon ik via via aan een Canon EOS 10D komen, met Canon EF 28-80 f/3.5-5.6 V UMS lens, maar pieker me suf welke lenzen ik hiernaast nog nodig heb. De pest is dat ik ALLES leuk vind om te fotograferen. Indrukwekkende wolkenpartijen, landschappen, mijn kinderen in actie, dieren en insecten. Als ik alle informatie goed heb begrepen heb ik voor de landschappen en wolkenpartijen een "kleine" /groothoek lens nodig en voor de vogeltjes en insecten een "grote"/tele lens. Ik heb een beperkt budgetje, dus zoek naar tweedehands lenzen. Maar welke?
          Mijn keus zou zijn:
          Een EF-s 18-55IS nieuw , modificeren zodat ie wel op je 10D past.
          Kan ik eventueel beschrijven)
          Als tele een EF 70-210 3.5-4.5 USM 2e hands voor 100 tot 150€ te vinden.
          Total rond de 200€ , kan je de matige 28-80 thuis laten....

          Comment


          • #6
            Re: Canon 10D..hebbes...nu de objectieven nog

            Hot Telekees,

            Ik heb een EF28-80mm f/3.5-5.6 USM (die matig gevonden wordt, maar voor een beginneling isie wel grappig denk ik.
            En stom toevallig kom ik een Sigma 28-200 superzoom voor Canon EF voor maar 30 euro tegen op marktplaats....en hij ziet er nieuw uit!

            Maar ik neem je tips gaarne aan! Het wordt dus zoeken naar een EF 70-210 3.5-4.5 USM
            Een EF-s 18-55IS nieuw , modificeren zodat ie wel op je 10D past.
            wat houdt dat modificeren in?....klopt het dat EF-s lenzen iets goedkoper zijn....dat voel me op toen ik op de site van konijnenberg aan het neuzen was

            Allemaal bedankt, ben een stukje dichterbij....toch doe ik de 28-80 niet weg....je kan er best leuke plaatjes mee schieten, aldus de prutser

            Comment


            • #7
              Re: Canon 10D..hebbes...nu de objectieven nog

              Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
              Hot Telekees,


              1-En stom toevallig kom ik een Sigma 28-200 superzoom voor Canon EF voor maar 30 euro tegen op marktplaats....en hij ziet er nieuw uit!


              2-wat houdt dat modificeren in?....klopt het dat EF-s lenzen iets goedkoper zijn....dat voel me op toen ik op de site van konijnenberg aan het neuzen was
              1-Die Sigma is een oude superzoom voor analoog, waarschijnlijk werkt ie niet eens op je 10D, als tie wel werkt is 30€ niet teveel, kan je je nauwelijks een buil aan vallen, maar de EF 70-210 is veel beter....
              Ook goed is de 55-250 IS, maar dat is ook een EF-s en moet dus ook gemodificeerd worden....

              2-Modificeren houdt in dat het achterste plasic randje, dat verhindert dat hij op de 10D past , eraf wordt gezaagd, echt niet moeilijk.
              Het is een goedkoop kitlensje , maar optisch prima, en met IS , geeft je goedkope groothoek

              Comment


              • #8
                Re: Canon 10D..hebbes...nu de objectieven nog

                Oh, dat zou zuper zijn....dat modificeren, want ik merk dat er een ruime keus is onder de EF-s lensen. Maar ik zou dat niet aandurven....zijn er fotowinkels die dat tegen betaling doen? Zo ja, dan ga ik meteen achter de lens aan die je mij aanbeveelt.

                btw...de Sigma 28-200 superzoom voor Canon EF heeft bij diegene ook op een canon D10 gezeten, dus hij past. Ik dacht: voor die dertig euro..ga ik eens bekijken wat zo'n lens doet.

                Macrolenzen (1:1 ) zijn aardig aan de prijs. En dat is zo'n lens die ik graag zou hebben.
                Wat voor lens kun je het beste gebruiken om insecten en bloemen te fotograferen?

                En voor vogeltjes heb je een flinke telelens nodig neem ik aan?

                Sinds ik dat cameraatje heb wordt ik erg hebberig....ik wil alles

                bedankt voor de tips!!

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 10D..hebbes...nu de objectieven nog

                  Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht

                  1-Maar ik zou dat niet aandurven....zijn er fotowinkels die dat tegen betaling doen?


                  2-Macrolenzen (1:1 ) zijn aardig aan de prijs. En dat is zo'n lens die ik graag zou hebben.
                  Wat voor lens kun je het beste gebruiken om insecten en bloemen te fotograferen?

                  3-En voor vogeltjes heb je een flinke telelens nodig neem ik aan?

                  bedankt voor de tips!!
                  1-Denk het niet, misschien ken je een handig type....

                  2-Goedkope macro gaat prima met een oude 50mm met P-draad b.v. Pentacon 50 f1.8
                  +P-draad adapter en een paar tussenringen, voor 30€ kan je wat expirimenteren

                  3-Ja , zelfs voor in de tuin is 300mm het begin
                  Echt goedkoop kan dat alleen met een oude handfocuslens
                  Zo bezit ik een Tamron SP 60-300 zoom, gekocht voor 25€
                  Bruikbaar zijn de Tamron 70-300 en Sigma 70-300 APO wel met autofocus.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 10D..hebbes...nu de objectieven nog

                    Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
                    Oh, dat zou zuper zijn....dat modificeren, want ik merk dat er een ruime keus is onder de EF-s lensen. Maar ik zou dat niet aandurven....zijn er fotowinkels die dat tegen betaling doen? Zo ja, dan ga ik meteen achter de lens aan die je mij aanbeveelt.

                    btw...de Sigma 28-200 superzoom voor Canon EF heeft bij diegene ook op een canon D10 gezeten, dus hij past. Ik dacht: voor die dertig euro..ga ik eens bekijken wat zo'n lens doet.

                    Macrolenzen (1:1 ) zijn aardig aan de prijs. En dat is zo'n lens die ik graag zou hebben.
                    Wat voor lens kun je het beste gebruiken om insecten en bloemen te fotograferen?

                    En voor vogeltjes heb je een flinke telelens nodig neem ik aan?

                    Sinds ik dat cameraatje heb wordt ik erg hebberig....ik wil alles

                    bedankt voor de tips!!
                    Voor insecten en bloemen kan je ook met een voorzetlens werken

                    Niet hetzelfde als een echte macro, maar omdat Monica als beginner het low-budget wil doen - niet onverstandig IMO - best bruikbaar

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 10D..hebbes...nu de objectieven nog

                      Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                      1-Denk het niet, misschien ken je een handig type....

                      2-Goedkope macro gaat prima met een oude 50mm met P-draad b.v. Pentacon 50 f1.8
                      +P-draad adapter en een paar tussenringen, voor 30€ kan je wat expirimenteren

                      3-Ja , zelfs voor in de tuin is 300mm het begin
                      Echt goedkoop kan dat alleen met een oude handfocuslens
                      Zo bezit ik een Tamron SP 60-300 zoom, gekocht voor 25€
                      Bruikbaar zijn de Tamron 70-300 en Sigma 70-300 APO wel met autofocus.
                      1. Ik koop de goedkoopste EF-s lens die ik kan vinden en probeer het zelf...dat zal wat worden. Zijn er meer mensen die EF-s lenzen "modificeren"? Goeie tip, bedankt

                      2. Ik heb een setje voorzetlenzen bij de EF 28-80 gekregen...
                      even spieken: +1 , +2, +4, +10. Deze lensen vergroten je brandpuntsafstand neem ik aan? Kan ik dan zeggen dat de +10 de afstand met 10 keer vergroot? Dat lijkt me erg stug. Ik denk dat ik maar even piel met deze voorzetlensjes en spaar voor een mooie macrolens. Dan eten we maar een paar maanden droog brood
                      Palombian, heb jij ervaring met deze lensjes?

                      3. oke, bedankt. Een witte toeter op mijn camera (waarom maken ze veel van die dingen zo lelijk wit?)

                      Ik ga vandaag naar de duinen, kijken of ik de herten mooi in beeld kan krijgen. Allemaal bedankt voor de tips!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 10D..hebbes...nu de objectieven nog

                        Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
                        1
                        2. Ik heb een setje voorzetlenzen bij de EF 28-80 gekregen...
                        even spieken: +1 , +2, +4, +10. Deze lensen vergroten je brandpuntsafstand neem ik aan? Kan ik dan zeggen dat de +10 de afstand met 10 keer vergroot? Dat lijkt me erg stug. Ik denk dat ik maar even piel met deze voorzetlensjes en spaar voor een mooie macrolens. Dan eten we maar een paar maanden droog brood
                        Palombian, heb jij ervaring met deze lensjes?
                        2-Dat is voor macro om te beginnen best wel aardig, gewoon wat mee expirimenteren.
                        Niet vergeten, een beetje theoretische kennis is belangrijk om de camera te laten doen wat jij wil.
                        De spullen zijn minder belangrijk dan door menigeen wordt voorgesteld.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 10D..hebbes...nu de objectieven nog

                          Palombian, heb jij ervaring met deze lensjes?
                          Monica, ik heb een doosje liggen, maar eerlijk gezegd ook een macrolens
                          Ik heb daar geen droog brood moeten voor eten, en ik hoop dat jij niet zo gek bent om dat te gaan doen

                          Dit is met een lensje nr1 op een oude schuifzoom 35-105 op 53mm



                          Schroef dat op je 28-80 en ga daar maar eens wat bloemetjes mee fotograferen

                          Veel plezier

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 10D..hebbes...nu de objectieven nog

                            Bedankt voor de tips. Het modificeren vind ik best een riskant klusje (bedankt voor de info trouwens!) en ik moet gewoon eerst de theoretische basis onder de knie krijgen. Optica vond ik vroeger een erg leuk vak, ik pak mijn oude natuurkunde boeken er maar even bij. (Ik ben veel vergeten helaas)

                            Ik heb nog een gekke vraag.
                            Ik ben operatieverpleegkundige en leerlingbegeleider en maak al jaren operatieverslagen met de nodige foto's ter illustratie (Tegenwoordig zijn deze protocollen zelfs verplicht). De foto's maken we met een compact cameraatje en om eerlijk te zijn is dat een ramp. Je kan namelijk niet vlak bij de patient fotograferen vanwege het steriele veld en flitsen op "nattigheid" geeft nare witte reflecties.
                            Als ik fotografeer, sta ik op een krukje en schiet de foto's van boven af. Ik sta zo'n 2,5 meter van het operatiegebied. Ik wil geen overzichtsfoto's maken van het team of de operatiekamer en zeker NIET de patient, maar wel scherpe, gedetailleerde goed belichte foto's van het operatiegebied. Tijdens de ene operatie is de kamer goed verlicht, bij de andere operatie is de kamerverlichting uit en werken we alleen met ok-lampen. De lichtomstandigheden zijn dus continu anders. Is er een flitser die jullie mij aanraden voor mijn canon 10D?

                            Groetjes

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 10D..hebbes...nu de objectieven nog

                              Beste Telekees, all,


                              Ook ik ben net in het bezit van een gebruikte Canon 10D... en in mijn "onschuld" heb ik een Canon EF-S 18-55 IS lens gekocht. Nu blijkt deze niet te passen ;-( .... maar ik kwam een handleiding tegen hoe de lens is aan te passen zie: http://www.bobatkins.com/photography...s/efs-10d.html. Echter gaat het over de niet "IS" versies van de lens.

                              Op http://www.devilgas.com/photo/efs_su...fs_surgery.asp staat "First, and foremost, the following butchery is done to the cheap, plastic 18-55mm kit lens, not the more expensive image stabilised (IS) version. I'm reliably infomed that the IS version has extra electronics - presumably the IS itself - mounted within the plastic that gets chopped off."

                              Kortom de vraag is: heeft iemand ervaring met het aanpassen van de IS versie van de Canon EF-S 18-55 voor een 10D body?

                              Alternatief is de lens omruilen voor een Sigma 18-50mm F3.5-5.6 DC (die als ik het goed gelezen heb wel past).... wat is jullie advies?

                              Alvast bedankt !!!

                              Comment

                              Working...
                              X