Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpste lens canon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Scherpste lens canon

    Wat is volgens jullie de scherpste lens voor een budget van om en bij de 1000+ euro ?
    Als het kan mét IS, en met een deftig zoombereik. Ikzelf dacht dat de Canon EF 70-200mm F 4.0 L IS USM zeer goed en betaalbaar was?
    Of zijn er modellen van andere merken die jullie aanraden?
    Ik kick namelijk op scherpte
    Fotograaf in ontwikkelingsvloeistof

  • #2
    Re: Scherpste lens canon

    De 70-200 f4 L IS zou inderdaad de scherpste zoomlens van Canon zijn, en die kost iets meer dan 1000 euro (ik heb ze nog niet gebruikt, want ik heb een 70-200 f2,8 L IS).

    Als je echt dé scherpste lens wil, dan mag je geen zoomlens kopen, voor die prijs heb je ook nog een 135mm f2 L. Dat is in die prijsklasse misschien wel de scherpste die je kan vinden. En voor heel wat minder geld heb je ook nog een 85mm f1,8 die ook heel scherp is.

    De vraag is eigenlijk wat je ermee van plan bent, en dan kan je pas op zoek gaan naar het meest geschikte objectief. Je moet geen objectief kopen omdat het scherp is, je koopt een objectief omdat je dat bepaald type nodig hebt voor een bepaalde soort fotografie. Een macrolens is bijvoorbeeld over het algemeen heel scherp, en sommige zijn zelfs lichtsterk, maar dat wil daarom nog niet zeggen dat je ze kan gebruiken voor actiefotografie als er weinig licht is (daarvoor is dan weer de AF veel te traag bij de meeste macrolenzen).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Scherpste lens canon

      'k denk dat de 70-200 f/2.8 ook goed scherp is. Evenals de 24-70 f/2.8. Je zou ook kunnen kijken naar een prime.. zijn vaak scherper dan zooms (bijv. 135 f/2).

      Op www.thedigitalpicture.com kun je van alle canon lenzen reviews/tests lezen
      Last edited by andreas612; 10 maart 2009, 10:48.
      1DII | 5D | 15 FE | 17-40 | 100 2.8 | 70-200 | 120-300 | 055XDB | NDG 4,8 | ND1000.

      Comment


      • #4
        Re: Scherpste lens canon

        De historische 200mm/F1.8?
        Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

        Comment


        • #5
          Re: Scherpste lens canon

          Oorspronkelijk geplaatst door Koen Bé Bekijk bericht
          De historische 200mm/F1.8?
          'k denk niet dat je die voor ong. 1000 € kan krijgen..
          1DII | 5D | 15 FE | 17-40 | 100 2.8 | 70-200 | 120-300 | 055XDB | NDG 4,8 | ND1000.

          Comment


          • #6
            Re: Scherpste lens canon

            Oorspronkelijk geplaatst door andreas612 Bekijk bericht
            'k denk niet dat je die voor ong. 1000 € kan krijgen..
            Gemiddelde tweedehands verkoopprijs 2500 Euro.
            Maar ik droom er wel een beetje van...

            Comment


            • #7
              Re: Scherpste lens canon

              De 70-200 F4 IS is echt superscherp (aldus mijn ervaring) voor een zoomobjectief.
              Deze lens zou ik zeker niet willen missen

              Comment


              • #8
                Re: Scherpste lens canon

                Ik deed pas voor mijn eigen objectieven nog enkele testjes met 4 objectieven. (weliswaar op een amateurische wijze) Telkens op een eos 5D MK1.
                In volgorde van scherpte (indruk van scherpte op crt-scherm en afdrukje op papier):
                1. ef 85mm f/1.8 USM
                2. ef 70-200mm f/4 L IS USM
                3. ef 24-105mm f/4 L IS USM
                4. ef 50mm f/1.8mm
                Groet,
                Jan

                Comment


                • #9
                  Re: Scherpste lens canon

                  Mh met die 85mm f1.8 kan ik wel akkoord zijn. Heb niet zo echt dure lenzen maar die 85mm maakt beelden die scherper zijn dan in real life volgens mij Geen verscherping nodig.

                  Zit die 17-55 IS f2.8 daar ergens tussen of hangt die onderaan de lijst? Want ik zoek iets <85mm dat ook heel scherp is + redelijk lichtsterk (+BETROUWBAAR in scherpstellen).

                  Plus moet effe toevoegen: welk diafragma -> maakt niet uit of wa?
                  Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

                  Comment


                  • #10
                    Re: Scherpste lens canon

                    Oorspronkelijk geplaatst door monstertruckess Bekijk bericht
                    Zit die 17-55 IS f2.8 daar ergens tussen of hangt die onderaan de lijst? Want ik zoek iets <85mm dat ook heel scherp is + redelijk lichtsterk (+BETROUWBAAR in scherpstellen).
                    Helaas past een EF-S lens niet op een FF camera!
                    (volgens mij is de 17-55 f/2,8 een erg scherpe lens, die zich op mijn 50D nog beter lijkt te gedragen dan op mijn 350D)
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Scherpste lens canon

                      Oorspronkelijk geplaatst door monstertruckess Bekijk bericht
                      Mh met die 85mm f1.8 kan ik wel akkoord zijn. Heb niet zo echt dure lenzen maar die 85mm maakt beelden die scherper zijn dan in real life volgens mij Geen verscherping nodig.

                      Zit die 17-55 IS f2.8 daar ergens tussen of hangt die onderaan de lijst? Want ik zoek iets <85mm dat ook heel scherp is + redelijk lichtsterk (+BETROUWBAAR in scherpstellen).

                      Plus moet effe toevoegen: welk diafragma -> maakt niet uit of wa?
                      De EF-S 17-55 f2,8 IS is de scherpste in zijn klasse, met de meest betrouwbare AF.
                      Volledig open is ze iets scherper dan een 24-70 f2,8 L.

                      Omdat die 17-55 niet bruikbaar is op een 1D MKIII heb ik ze spijtig genoeg moeten verkopen...
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Scherpste lens canon

                        Plus moet effe toevoegen: welk diafragma -> maakt niet uit of wa?[/QUOTE]

                        Rustig aan, jongen....
                        Natuurlijk. Alles getrokken op f/5.6. Op f/4 dezelfde volgorde.
                        De 17-55mm heb ik niet meer. Dus kon die niet laten meespelen. Maar die is zeeeer scherp.
                        Vriendelijke groet,
                        Jan

                        Comment


                        • #13
                          Re: Scherpste lens canon

                          goeie spullen(camera of lens), is geen garantie op mooie en scherpe opnamen, hoogstens een hulpmiddel.
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #14
                            Re: Scherpste lens canon

                            ach... zondag jongstleden zat ik in je buurt ( tyne cot ) kon je anders even testen (bezit beide lenzen 17-55mm f2,8 en de 70-200mm f4)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Scherpste lens canon

                              zou leuk geweest zijn
                              Fotograaf in ontwikkelingsvloeistof

                              Comment

                              Working...
                              X