Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

complete beginner: aankoop lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • complete beginner: aankoop lenzen

    Hallo

    Ik ben een complete beginner op vlak van (digitale) fotografie. Ik heb altijd wel met een fototoestel rondgelopen en foto's genomen, maar na zoveel tijd raak je die "gewone" foto's wat beu en uiteindelijk wil je meer (kunnen)...

    Ik ga me wsl deze week een D60 aanschaffen.

    Waar ik niet echt uit geraak (ik raak uit véél dingen niet uit maar das normaal zeker, in het begin?) om mee te beginnen, is of ik er goed aan doe om, naast de aangeboden 18-55 lens, nog een 55-200 lens aan te schaffen als beginner??

    Zijn die lenzen van Nikon iets waard ? Heb me laten vertellen bij een fotograaf dat de bijgeleverde lenzen niets zijn vergeleken bij dezelfde Tamron- of Sigmalenzen.

    Ik denk ook dat mijn interesse vooral uit gaat naar macrofotografie, maar is het beter om te beginnen met een 18-55 lens, om uit te zoeken welke stijl beter bij mij zou passen? En doe ik er dan ook goed aan om een pakket met 18-55 én een 55-200 te kopen?

    Er zijn nog zovéél vragen, maar ik denk dat dit momenteel de belangrijkste zijn...

    Het zou echt wel handig zijn om hierop een beetje een antwoord te krijgen...

    in ieder geval bedankt en groetjes

    Britta

  • #2
    Re: complete beginner: aankoop lenzen

    Als je bij zo'n fotograaf nog extra moet betalen voor kennis en service zou ik er met een grote boog omheen gaan.
    Niettemin wordt de zaak voor jou al gauw gecompliceerd:
    De D60 is een prima toestel, maar niet handig met lenzen zonder eigen focusmotor. De "kitlenzen"18-55- en 55-200 zijn zeker in de VR uitvoering in die prijsklasse het beste wat te koop is. Natuurlijk zijn er voor bepaalde lenzen Sigma en Tamron varianten die ook interessant zijn, maar niet in deze prijsklasse.
    Wel kan bv een macrolens van Sigma of Tamron veel waar bieden voor het geld. Maar AF zal je dan alleen met sommige van de nieuwste uitvoeringen hebben en MF op een D60 is geen pretje.
    Met een tweedehandse D200 ben je volgens mij veel beter af als je serieus wilt fotograferen, evenals met een Fuji S3 of S5.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: complete beginner: aankoop lenzen

      Och help, er staat me met de Canon D10 dan zeker nog wat te wachten?

      Comment


      • #4
        Re: complete beginner: aankoop lenzen

        Ik zou gaan voor de body en een Sigma 28-200mm F3.5-5.6 Macro lens. Zo heb je én een redelijke groothoek, én een tele, én een macro. En dit alles voor ongeveer dezelfde prijs. Je kan van deze lens geen top verwachten, maar als beginner laat hij je wel toe om zeer degelijke plaatjes te schieten én ook of macro wel echt je ding is, zoniet heb je nog altijd een goede tele.

        Heb geen enkele ervarig met deze lens, maar afgaande op de specs lijkt me dit wel iets.

        grt,
        Raf
        Alpha 100 | 17-70mm 4.5-5.6 | 75-300mm 4.5-5.6 | Minolta 50mm 1.8 | Tamron 17-50mm 2.8 | Metz Mecablitz 48 AF-1

        Comment


        • #5
          Re: complete beginner: aankoop lenzen

          Mss.voor de Canon 40D gaan met de kitlenzen 18-55 IS + 55-250 IS.
          Dit is een heel goede en niet zo'n dure beginnerset en je hebt meteen ook al een groot bereik.

          Grtz, RF
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #6
            Re: complete beginner: aankoop lenzen

            @ Spanjaart (en de rest ook!): bedankt voor je antwoord! Ik heb nog een vraagje over wa je schreef

            De D60 is een prima toestel, maar niet handig met lenzen zonder eigen focusmotor. De "kitlenzen"18-55- en 55-200 zijn zeker in de VR uitvoering in die prijsklasse het beste wat te koop is

            Is een focusmotor essentieel; neem je er betere foto's mee? Of leer je daar beter mee werken mettertijd?

            De "kitlenzen" 18-55 en 55-200 het beste wat te koop is... Doe ik er goed aan om die te kopen, of neem ik enkel de 18-55 om zo te kijken naar waar mijn interesse eigenlijk vooral uitgaat? En dan eventueel een 55-200 van sigma of tamron? En dan pas een macrolens

            Ik word er zot van. Zou mij er langer mee moeten bezighouden alvorens over lenzen te beslissen denk ik...

            Groetjes

            Comment


            • #7
              Re: complete beginner: aankoop lenzen

              De focusmotor in de lens verzorgt de scherpstelling en ik vind het een ramp om handmatig scherp te stellen, zonder een matglas dat hiervoor geschikt is. Kijken naar de groene stip en je oog op het onderwerp houden, lukt me niet(groene stip geeft aan als de camera scherp staat).

              Kijk wat de camera kost met de diverse lenzen en reken dan uit of je er eenvoordeel aan hebt om ze in één keer te kopen.

              Kijk oons naar de Tamron 17-50 2.8, als alternatief voor de 17-55 VR, deze is lichtsterk en heel scherp, waarschijnlijk wel duurder.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: complete beginner: aankoop lenzen

                Het voordeel van de 18-55 is, is dat hij in een kit met de D60 bijna niks kost. Dat je meteen een handig bereik hebt.
                Dus zou ik daar eerst voor gaan. Kun je later een meer gefundeerde keuze voor een uitbreiding maken.

                Over het algemeen is Nikon glas trouwens beter dan alternatieven van Tamron, Sigma, Tokina etc. Maar niet altijd is de prijs/kwaliteit verhouding beter.
                Ik ben op zoek naar een MB-20.

                Comment


                • #9
                  Re: complete beginner: aankoop lenzen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Kiekvogel Bekijk bericht
                  Over het algemeen is Nikon glas trouwens beter dan alternatieven van Tamron, Sigma, Tokina etc. Maar niet altijd is de prijs/kwaliteit verhouding beter.
                  Voor de pro Nikkor lenzen gaat dit dus op. Maar een groot aantal andere lenzen kan je vergelijken met de Nikkors, bv de Tamron 28-75 2.8 en omgekeerd de Nikkor 24-120, maar er zijn er meer, bv de Sigma 18-200 OS en de Nikkor variant.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: complete beginner: aankoop lenzen

                    Als absolute beginner (denk ik toch wat jou betreft) en met een D60 zou ik me beperken tot de kitlens (18-55)
                    Later - als je er meer van afweet - kan je nog altijd andere objectieven aankopen en misschien ontdek je dan ook de beperkingen van zo'n D60
                    Canikon 40D - D200, D300

                    Comment


                    • #11
                      Re: complete beginner: aankoop lenzen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
                      Och help, er staat me met de Canon D10 dan zeker nog wat te wachten?
                      Een goed setje voor een Canon 10D is:
                      Tamron 17-50 SP F2.8 voor het wijde werk en een 2e hands EF 70-210 USM F 3.5 4.5 voor het telewerk.
                      De laatste reikt met 210mm niet zo heel ver, maar het is een optisch goed lensje met snelle autofocus ( doet zo'n 100 tot 150€ op Marktplaatsen)

                      Moet het goedkoop, dan is er de EF-s 18-55 IS, is vrij simpel te modificeren, zodat ie wel past op een 10D , zo'n combinatie gebruik ik voor mijn werk, zeer goed.

                      Comment


                      • #12
                        Re: complete beginner: aankoop lenzen

                        Britta,
                        Ik denk dat de meeste vragen hier worden opgelost:
                        Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                        Comment


                        • #13
                          Re: complete beginner: aankoop lenzen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
                          Britta,
                          Ik denk dat de meeste vragen hier worden opgelost:
                          http://users.telenet.be/beertjesfoto...te/lenzen.html
                          Ik heb die site eens bekeken, en met alle respect voor het werk dat daar in zit, toch een paar kanttekeningen:

                          [Kwoot]
                          In werkelijkheid komen niet alle horizontaal invallende stralen juist in hetzelfde brandpunt terecht, deze lensfout noemt men sferische aberratie.
                          Dit heeft te maken met een niet 100% homogene structuur van het glas, hoe dikker de lens, hoe meer kans op deze lensfout.
                          [kwoot]

                          Sferische abberatie heeft natuurlijk niks te maken met de glasstructuur, maar alleen met de vorm van het oppervlak (sferisch=bolvormig)

                          Verder wordt er helaas, helaas gesproken over de verlengingsfactor van een lens.
                          Sticht alleen maar verwarring zoiets, lenzen hebben geen verlengingsfactor, dat is een body/sensoreigenschap.
                          Verder vraag ik me wel eens af waar het gebezigde "lichtgevoelige lens" vandaan komt.
                          Vanouds heten lenzen lichtsterk en wat was daar mis mee....
                          Lenzen zijn gewoon niet lichtgevoelig, het is een voortwoekerende ziekte.

                          Comment


                          • #14
                            Re: complete beginner: aankoop lenzen

                            Telekees,
                            De rubriek over lenzen is al door tientallen gechekt, tot nu toe was daar niemand over gevallen.
                            Als dit de enige opmerkingen zijn die je hebt dan ben ik dik tevreden, alhoewel ik dit liever via PM had vernomen, er zit inderdaad heel veel werk in en op deze manier reageren doet geen goed aan de site.

                            Sferische aberatie : je zal waarschijnlijk wel voor een stuk gelijk hebben dat de bolvorm het grootste oorzaak is, maar mijn bronnen noemden ook de glasstructuur als oorzaak.

                            Verlengingsfactor voor de brandputsafstand.
                            Als velen het zo noemen neem ik het over, niet de naam telt maar de uitleg wat er gebeurt,daar is al genoeg verwarring over.De essentie is dat de beeldhoek voor eenzelfde lens, bij een crop, kleiner is dan bij een kleinbeeldcamera, hierdoor moet je de brandpuntafstand vermenigvuldigen met een factor.

                            Lichtsterke lenzen, als ik u er een plezier mee kan doen dan zal ik de naam veranderen.
                            Groetjes,
                            Beertje
                            Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                            Comment


                            • #15
                              Re: complete beginner: aankoop lenzen

                              Sorry Beertje2 , heb ik niet bij stilgestaan.

                              Mijn punten waren duidelijk, opbouwend bedoeld.....

                              Comment

                              Working...
                              X