Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke eerste KWALITEITSlens voor een 40D ??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke eerste KWALITEITSlens voor een 40D ??

    Ik zit een beetje met een dilemma,

    ik zou een eerste GOEDE en lichtsterke lens willen aanschaffen; ik bezit nu een allround 18-200 mm van sigma, goed om overal mee te nemen , maar niet zo kwalitatief hoogstaand, dus overweeg ik om een goede lens te kopen; ik overweeg zo bijvoorbeeld de :
    17-55 F2.8 van canon,
    of de canon 24-70 F2.8 ,
    of de canon 24-105 F4

    Lenzen zijn duur; en aangezien ik wel vrij zeker ben dat ik binnen ongeveer 2 jaar zal overschakelen naar een FF, dacht ik van ineens een lens aan te schaffen die ook bruikbaar zal zijn op een 5D.
    maw is het stom om bvb een vrij dure 17-55 F2.8 van +- 800 € aan te schaffen, die niet past op een FF die ik bijna sowieso zal kopen over enkele jaren?

    maar daarbij heb ik een eerste vraag: stel dat ik een 24-105 koop, die overduidelijk geproduceerd is voor gebruik op een FF sensor, is die even bruikbaar op een 40D? hij zal wel passen, maar ik bedoel: hoe zit het met de brandpuntsafstanden? zijn die effectief 24 mm tot 105 mm zoals ik het gewoon ben op mijn cropped sensor 40D ?

    anderzijds dacht ik om de goedkope canon 55-250 mm te kopen(+- 250 euro), die sowieso wel ebter presteert dan mijn sigma, maar ook deze is niet bruikbaar op een FF camera...

    ik doe zowat aan alle soorten fotografie, dus ik heb elk bereik wel eens een keertje nodig, maar aangezien ik geen geldboom bezit zal ik moeten beginnen investeren in 1 goede lens met een beperkt bereik, mijn budget ligt zo rond de 1000 €,

    het grote dilemma is dus: ofwel nu "goedkoop" meerdere lenzen kopen voor mijn 40D, maar sowieso binnen enkele jaren verlies op doen wegens een vrij waarschijnlijke overstap naar FF,
    ofwel nu al mn spaargeld in 1 goede lens steken die ik quasi voor altijd zal kunnen gebruiken, dus ook als ik ooit een FF koop.

    het is natuurlijk vooral een persoonlijk dilemma,
    maar hebben jullie suggesties of zelfde ervaringen die je opnieuw of anders zou doen als je de kans kreeg?
    PS, het is ook wel zo dat ik nu nog student ben, en binnen enkele jaren wel zal werken.
    ik wilde graag even een "objectief" oog op de zaak!

    grtz
    Canon 5D3 + 5D4 + EOS R ; Canon 16-35 f/2.8 III ; Canon 24-70 f/2.8 II ; Canon EF-70-200 L F2.8 II IS; Canon 35mm 1.4 II ; Sigma 50 mm 1.4 ; Canon EF 85mm 1.8; Canon EF 100mm 2.8 Macro; Sigma 15 mm fisheye ; 3 x 600EX-RT II

  • #2
    Re: Welke eerste KWALITEITSlens voor een 40D ??

    ik heb op mijn 40d eerst de 24-105 gehad. pracht van een lens maar wanneer je op vakantie gaat kom je veel groothoek te kort als je iets gaat bezoeken. Daarom ben ik overgeschakeld op 17-55. Jammer dat je hem op FF niet kan gebruiken, maar bij mij waren die plannen er nog niet.

    Comment


    • #3
      Re: Welke eerste KWALITEITSlens voor een 40D ??

      wat dacht je van een 17-40 + 70-200 f4L (beiden 2dehands)

      dan heb je topkwaliteit, snelheid én bruikbaarheid op FF
      het gat tussen 40 en 70 is niet echt een nadeel, en je kan je altijd nog een 50mm 1.8 erbij kopen
      5DmkIII en wat glas

      Comment


      • #4
        Re: Welke eerste KWALITEITSlens voor een 40D ??

        Als je de eerste twee jaar met een objectief vooruit wilt kunnen op een 40D, dan zou ik de 17-55 mm IS USM kiezen: scherp, lichtsterk en door de combinatie van bereik (inclusief redelijke groothoek) en IS breed inzetbaar ...

        Humphrey

        Comment


        • #5
          Re: Welke eerste KWALITEITSlens voor een 40D ??

          Ik raad ook de 17-55 aan, maar zie wel iets in de suggestie van Matthias als je naar FF gaat upgraden.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Welke eerste KWALITEITSlens voor een 40D ??

            koop gewoon de 17-55 2.8 IS

            die ga je binnen 2 jaar zonder problemen en voor een goeie dikke prijs nog makkelijk kunnen doorverkopen.
            With Canon, I can (or at least try)
            Photastic.be ~ Passion for the picture
            Nieuwe site

            Comment


            • #7
              Re: Welke eerste KWALITEITSlens voor een 40D ??

              Hallo "skateflip",

              Ik heb onder andere een combinatie van Tamron 17-50 en Canon 24-105.
              De 24-105 is een prachtlens, terwijl je de Tamron ook zeker niet moet onderschatten.
              De Tamron kost minder dan de helft van de Canon 17-55 (€328,- vlgs tweakers.net) en is ook f2.8...
              De 24-105 is wel prijzig, maar dan heb je die alvast voor het moment dat je een full frame gaat aanschaffen.
              De Tamron is mijn enigste lens welke niet geschikt is voor full frame gebruik.
              Dus zou er al een moment komen dat ik overstap naar full frame, dan verkoop ik de camera samen met die Tamron.

              Succes met je keuze(s).
              Adrie

              Comment


              • #8
                Re: Welke eerste KWALITEITSlens voor een 40D ??

                Persoonlijk vind ik als walk-around de 24-105L ook veel handiger op een cropcamera dan een lens in het 17-50 bereik. Die 50 of 55mm vind ik veel te kort. Ik heb een tijdje geleden mijn Tamron 17-50 dan ook verruild voor een 24-105L. En als ik échte groothoek nodig heb, trek ik m'n Tokina 12-24 f4 wel uit de tas.
                www.indetailfotografie.nl

                Comment


                • #9
                  Re: Welke eerste KWALITEITSlens voor een 40D ??

                  24 - 105 is voor mij de perfecte all round lens maar jammer genoeg niet lichtsterk.

                  24-70 is een heel leuke lens alleen kan ik niet zonder IS werken
                  17-55 is dan een topper mar vind em weer prijzig.
                  Canon 50D - Canon 70 - 200 F2.8 L IS - Canon 24 - 105 F4.0 L IS - Canon 50 F1.8 II - Canon Speedlight 430 EX II

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke eerste KWALITEITSlens voor een 40D ??

                    Oorspronkelijk geplaatst door skateflip Bekijk bericht
                    Ik zit een beetje met een dilemma,

                    ik zou een eerste GOEDE en lichtsterke lens willen aanschaffen; ik bezit nu een allround 18-200 mm van sigma, goed om overal mee te nemen , maar niet zo kwalitatief hoogstaand, dus overweeg ik om een goede lens te kopen; ik overweeg zo bijvoorbeeld de :
                    17-55 F2.8 van canon,
                    of de canon 24-70 F2.8 ,
                    of de canon 24-105 F4
                    Het is verstandig om met behulp van een programmaatje als ExposurePlot na tegaan welke brandpuntafstanden je met je huidige uitrusting het meest hebt gebruikt; je komt er dan vast wel achter of je meer behoefte hebt aan extra breedhoek (17-24) of extra "tele" (> 55 mm). Zelf gebruik op een 40D de combinatie van 17-55 mm en 70-200 mm en kan daarmee prima uit de voeten, terwijl een ander meer voelt voor een combinatie van 10-22 en 24-105, eventueel aangevuld met een 70-200 mm.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke eerste KWALITEITSlens voor een 40D ??

                      Oorspronkelijk geplaatst door hapa Bekijk bericht
                      Het is verstandig om met behulp van een programmaatje als ExposurePlot na tegaan welke brandpuntafstanden je met je huidige uitrusting het meest hebt gebruikt; je komt er dan vast wel achter of je meer behoefte hebt aan extra breedhoek (17-24) of extra "tele" (> 55 mm). Zelf gebruik op een 40D de combinatie van 17-55 mm en 70-200 mm en kan daarmee prima uit de voeten, terwijl een ander meer voelt voor een combinatie van 10-22 en 24-105, eventueel aangevuld met een 70-200 mm.
                      JA, IKKE! 10-22 + 24-105 + 70-200 f4 IS

                      Die 24-105 is gewoon een prachtlens met een zéér goed bereik. Bij mij staat die er bijna constant op, zowel binnen als buiten. Als het écht te donker wordt voor f4, schroef ik mijne Metz erop en 't is terug feest.
                      En als ik een groepsfoto neem van zo'n 4 à 5 personen, doe ik gauw nog even een kwartslag met de lens en kan ik direct portretten nemen van ieder individu.
                      Last edited by Den Tom; 9 maart 2009, 20:22.
                      Canon 5D & 40D, wat gLas van 10 tot 300 maal 1,4.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke eerste KWALITEITSlens voor een 40D ??

                        ik volg matthias ...
                        Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                        wat dacht je van een 17-40 + 70-200 f4L (beiden 2dehands)
                        mm
                        ∏__|_ ∏__|_
                        "no rules, great shots"
                        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke eerste KWALITEITSlens voor een 40D ??

                          Oorspronkelijk geplaatst door hapa Bekijk bericht
                          Het is verstandig om met behulp van een programmaatje als ExposurePlot na tegaan welke brandpuntafstanden je met je huidige uitrusting het meest hebt gebruikt; je komt er dan vast wel achter of je meer behoefte hebt aan extra breedhoek (17-24) of extra "tele" (> 55 mm). Zelf gebruik op een 40D de combinatie van 17-55 mm en 70-200 mm en kan daarmee prima uit de voeten, terwijl een ander meer voelt voor een combinatie van 10-22 en 24-105, eventueel aangevuld met een 70-200 mm.
                          dat van dat programma vroeg ik me onlangs nog af of dat kon! merci voor die tip! dan zal ik wel eerst alle albums van m'n 40D apart moeten zetten van die van mn g9 waarschijnlijk?

                          interessant licht op de zaak hier, en merci allen vr de reacties, nu ik heb ik weer iets om over voort te denken

                          2e hands aankopen is geen probleem, nu nog wachten op een aanbod.. (zo zag ik vorige week net voor mn neus de 60 mm F2.8 macro verkocht worden hier op BD, net te laat..)

                          een 10-24mm van Tokina lijkt me wel interessant, past die ook op FF ?
                          Canon 5D3 + 5D4 + EOS R ; Canon 16-35 f/2.8 III ; Canon 24-70 f/2.8 II ; Canon EF-70-200 L F2.8 II IS; Canon 35mm 1.4 II ; Sigma 50 mm 1.4 ; Canon EF 85mm 1.8; Canon EF 100mm 2.8 Macro; Sigma 15 mm fisheye ; 3 x 600EX-RT II

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke eerste KWALITEITSlens voor een 40D ??

                            24-105!!!

                            Op mijn 30D al goed scherp, op mijn 5D volopen nog een stuk scherper!!! Als je in de toekomst naar FF wilt is dit de lens die je nu moet kopen!

                            Zelf heb ik ook de 17-55 2.8 gehad. Ook een meesterlijke lens!
                            Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke eerste KWALITEITSlens voor een 40D ??

                              Ik ben ook overgestapt van een Tamron 17-50/2.8 naar een Canon 24-105 op mijn 40D met als reden dat 50 mm te weinig is als walk around lens.De mindere lichtsterkte wordt gecompenseerd door de IS, zolang als het niet is voor aktiefoto's bij weinig licht.En wens ik echt groothoek dan gaat de Tokina 12-24 mee.
                              Eric

                              Comment

                              Working...
                              X