Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens voor op D90

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lens voor op D90

    Het zou kunnen dat er over mijn vraag ook al 10 topics zijn, maar dat zijn dan meestal maar flarden van wat ik wil weten, stukjes die ik bij elkaar moet puzzelen om uiteindelijk zelf een besluit te kunnen vormen...

    Dus hier mijn vraag, ik ben aan het twijfelen welke lens ik bij m'n toekomstige D90 zou kopen, wat denken jullie dat het best is? De AF-S DX NIKKOR 18-105 mm VR én AF-S DX VR 70-300 of AF-S DX NIKKOR 18-200 mm VR ? Als je teveel van lens moet veranderen, wordt de sensor dan gauw vuil, of is die zelfreinigende sensor daar goed genoeg voor?

    *OLIVIER!
    Nikon D700 // Nikon D50 // Nikkor 24-70mm 2.8 // Nikkor 28-200mm 3.5-5.6 // Nikkor 50mm 1.4 G // SB-600 // Manfrotto 055XPROB + 322RC2
    Flickr

  • #2
    Re: Lens voor op D90

    Hoi,

    met de eerste combinatie heb je een pak meer tele-bereik en met de tweede heb je het voordeel dat je (voorlopig) niet van lens moet wisselen. Nu, dat je niet moet wisselen van lens wil zeker niet zeggen dat je nooit last van stof op de sensor zal hebben. Van die uitschuivende zoomlenzen kunnen bij het zoomen ook stof mee naar binnen zuigen, waardoor je toch met stof te maken krijgt. Misschien wel minder rap dan wanneer je vaak wisselt maar toch...
    Wat die ingebouwde sensorreiniging betreft: daar mag je zeker niet al te veel van verwachten. Maar stof is zeker geen onoverkomelijk probleem: er zijn diverse methoden en technieken om het te verwijderen, gaande van een blaaspeertje, tot sensor swabs en zelfs scotch tape kan je gebruiken (staat hier ergens op het forum een tutorial over, meen ik).
    ||Blog||

    Comment


    • #3
      Re: Lens voor op D90

      Ken Rockwell is bijzonder lovend over de 18-200 VR...

      Is ze zoveel beter dan die twee andere?

      *OLIVIER!
      Nikon D700 // Nikon D50 // Nikkor 24-70mm 2.8 // Nikkor 28-200mm 3.5-5.6 // Nikkor 50mm 1.4 G // SB-600 // Manfrotto 055XPROB + 322RC2
      Flickr

      Comment


      • #4
        Re: Lens voor op D90

        Oorspronkelijk geplaatst door Oliviervd Bekijk bericht
        Ken Rockwell is bijzonder lovend over de 18-200 VR...

        Is ze zoveel beter dan die twee andere?

        *OLIVIER!
        Ken lijkt rugklachten te hebben. Een hele tijd was de D40 de beste camera, de 18-200 de beste lens en de sb-400 de beste flitser.
        De andere 2 lenzen zijn gelijk of beter.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: Lens voor op D90

          Ik heb vandaag met de 18-200VR deze foto's gemaakt
          Vind het toch best wel een goeie lens en erg gemakkelijk als je light ergens naar toe wil

          Grootste gedeelte is binnen gemaakt

          Comment


          • #6
            Re: Lens voor op D90

            Een redelijk goedkoop en goed objectief is de AF-S DX 18-70 f/3,5-4,5 G ED. Voor het telebereik is er maar één objectief, de AF-S VR 70-300 f/4,5-5,6 G ED.

            Iets beter en duurder (je hebt dan ook VR) is de AF-S DX 16-85mm f/3.5-5.6 G ED VR. Weer aan te vullen met de ene teleobjectief.

            Heel goedkoop en uitstekend van kwaliteit: de AF 50 f/1,8 D.

            De 18-200 is met name bedoeld voor hen die geen objectief willen wisselen. Met andere objectieven heb je meer kwaliteit.

            Over de kwaliteits verschillen kun je meer lezen op m'n website, waarbij je van 20 verschillende testers een oordeel ziet over 641 AF objectieven en 269 MF objectieven.
            Kijk dan naar je portemonnee en maak je keus.
            Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

            Comment

            Working...
            X