Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een duo lenzen vanaf 18 mm tot tele... welke?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Een duo lenzen vanaf 18 mm tot tele... welke?

    Hey
    Momenteel fotografeer ik met een Tamron 18-200 (voor Canon)
    Mijn eerste lens, en ideaal door het feit dat je van 18 tot 200 kan in nog geen halve seconde! Perfect om OVERAL mee rond te lopen, dat doe ik dan ook graag...
    Maar voor sommige dingen zou ik wel al eens durven uitkijken naar een nieuw gamma.

    Lichtsterkte (zou graag meer concertfotografie proberen), betere autofocus, ...
    Op mijn fotografeerlijstje blijven mensen, portretten en landschappen, en zoals gezegd dus ook concerten.

    Nu had ik volgende lens al gezien: Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM
    Maar omdat ik niet enkel landschappen schik te trekken had ik ook graag een lichte tele erbij gehad... maar zie ik het goed dat er niks bestaat vanaf 55mm dat ook kwalitatief is?
    Ik zag ook de Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM...
    Maar ESSENTIE: ik vroeg me af of het geen gemis is dat je tussen 55 en 70 geen bereik hebt... Of zijn er betere configuraties?

  • #2
    Re: Een duo lenzen vanaf 18 mm tot tele... welke?

    Het stukje tussen 55 en 70mm kan je in de meeste gevallen wegwerken door een stapje vooruit of achteruit te zetten.

    De EF-S 17-55 f2,8 IS is de beste lens in zijn klasse (voor een 1,6x crop van Canon dus), de 70-300 IS zou volgens de meeste gebruikers ook niet slecht presteren.

    Als "lichte" tele zou je ook kunnen kiezen voor een 70-200 f4 met of zonder beeldstabilisatie (die met beeldstabilisatie is wel een nieuwere versie, dat is de scherpste telezoom van Canon).
    Voor concertfotografie is een f2,8 wel heel wat beter bruikbaar, maar dat is wel een "zware" (gewicht) tele, en die is ook heel wat duurder.

    (Misschien dat er ooit nog wel een lichtsterke EF-S tele komt aansluit op de 17-55 f2,8 IS?)
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Een duo lenzen vanaf 18 mm tot tele... welke?

      Oorspronkelijk geplaatst door Duskarel Bekijk bericht
      Hey

      Maar ESSENTIE: ik vroeg me af of het geen gemis is dat je tussen 55 en 70 geen bereik hebt... Of zijn er betere configuraties?
      Ik bedoel het absoluut niet denigrerend, maar er wordt door beginners veel te veel gezeurd over "gaten"in het brandpuntenbereik, dat is een van de minst belangrijke dingen bij een lenskeuzeverhaal.
      Kijk eens door je zoeker met je Tamron erop en probeer het verschil tussen 55 en 70 mm te zien......

      Comment


      • #4
        Re: Een duo lenzen vanaf 18 mm tot tele... welke?

        @ Black B@ndit: Dankjewel voor je verhelderende reactie! Ik ga in de winkel nog eens gaan nadenken over het verschil tussen F4 en F2.8... Het zal de emotionele keuze worden voor prijs en zoombereik en lichtsterkte (en alg. kwaliteit). De 18-55 staat ongeveer zo goed als vast.

        @Telekees: Ik meende niet zeurend over te komen, eerder vragend. Het lijkt me niet meer als normaal dat 'een beginner' zoals je het pleegt te noemen minder ervaring heeft met objectieven en er zich dus geen kwaad aan doet rechts en links informatie in te winnen. Ik heb geen mening geopperd, enkel een open vraag gelanceerd.

        Verdere reacties nog steeds welkom!
        (misschien hoeft de emotionele keuze dan niet plaats te vinden)

        Comment


        • #5
          Re: Een duo lenzen vanaf 18 mm tot tele... welke?

          Oorspronkelijk geplaatst door Duskarel Bekijk bericht
          @ Black B@ndit: Dankjewel voor je verhelderende reactie! Ik ga in de winkel nog eens gaan nadenken over het verschil tussen F4 en F2.8... Het zal de emotionele keuze worden voor prijs en zoombereik en lichtsterkte (en alg. kwaliteit). De 18-55 staat ongeveer zo goed als vast.

          @Telekees: Ik meende niet zeurend over te komen, eerder vragend. Het lijkt me niet meer als normaal dat 'een beginner' zoals je het pleegt te noemen minder ervaring heeft met objectieven en er zich dus geen kwaad aan doet rechts en links informatie in te winnen. Ik heb geen mening geopperd, enkel een open vraag gelanceerd.

          Verdere reacties nog steeds welkom!
          (misschien hoeft de emotionele keuze dan niet plaats te vinden)
          Dan nog maar eens: een gaatje in je brandpuntenbereik van 55 naar 70 is totaal onbetekenend, hierop geen keuze vastpinnen.
          Ik ga er nog wel eens op uit met een 28mm, 50mm en 135 mm vaste handfocuslensjes dus, het is een en al gat, en je kan daar heel veel mee doen.
          Alleen wat meer wisselen.....

          Comment


          • #6
            Re: Een duo lenzen vanaf 18 mm tot tele... welke?

            Oorspronkelijk geplaatst door Duskarel Bekijk bericht
            De 18-55 staat ongeveer zo goed als vast.
            Opgelet! De 18-55 is NIET de EF-S 17-55 f/2,8 IS waarvan in deze thread sprake is.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Een duo lenzen vanaf 17 mm tot tele... welke?

              Oei! Tikfoutje vrees ik...
              Maar de replies gaan ook over de EF-S17-55, dus we begrijpen elkaar
              Dankjewel om te waarschuwen!

              Comment


              • #8
                Re: Een duo lenzen vanaf 18 mm tot tele... welke?

                ik heb een tijdje een gemis gehad vanaf 28mm naar de breedhoek toe.
                het gat van 29 tot 84 en van 86 tot 199 heb ik tot nog toe niet gemist.
                misschien mocht er wel ergens een 135 tussenkomen, maar kom ...

                nu heb ik een aaneensluitend geheel tussen 17 en 35,
                maar ik merk dat ik het stuk van 18 tot 34 amper gebruik

                mm
                ∏__|_ ∏__|_
                "no rules, great shots"
                Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                Comment

                Working...
                X