Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is een Canon 70-300 IS USM ook bruikbaar als macrolens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Is een Canon 70-300 IS USM ook bruikbaar als macrolens?

    Na 2 jaar met een Panasonic FZ 50 zou ik willen overstappen naar een spiegelreflex-camera. Ik dacht aan een 450 D met 17-85 en 70-300 IS USM.

    Nu gebruik ik mijn toestel voornamelijk voor macrofoto's van kleine dieren, en zou ik in het begin vooral willen leren om gewone foto's te leren nemen.

    Maar, zou ik die 70-300 kunnen gebruiken als macrolens. Ik kan er mijn raynox 5320 voorschroeven, met het nadeel dat die nogal weegt, en de filterdraad van de lens schuift en draait.

    De sigma variant van deze lens heeft wel een macrofunctie?

    Zijn er andere lenzen die eventueel wel in aanmerking kunnen komen, met dien verstande dat mijn aandacht met de spiegelreflex initieel toch vooral bij de normale fotografie zal liggen, en dat als macro mogelijk zou zijn dit een handige meenemer is.

  • #2
    Re: Is een Canon 70-300 IS USM ook bruikbaar als macrolens?

    Een 70-300 (Canon of Sigma) laat je toe om vrij dicht te komen, maar nooit om 1:1 macro te gaan nemen, daarvoor ben je beter af met een 100mm Macro (die dan weer wel uitstekende portretten kan maken).
    De 17-85 heeft geen goeie reputatie (maar dat hoor je mij niet zeggen, ik ben er wel tevreden over) maar laat je bvb wel toe om al te focussen vanaf 0.35 m (en dat noemen ze ook een 'macro' functie) terwijl de 70-300 90 cm nodig heeft op 70mm (op 300 is dat meer en bijna 1.2 meter schat ik).
    Mocht je nu uit de buurt van Brussel zijn wil ik altijd wel eens afspreken...is altijd leerrijk voor iedereen.

    Comment


    • #3
      Re: Is een Canon 70-300 IS USM ook bruikbaar als macrolens?

      Ik gebruik mijn canon 70-300 als macrolens met een set tussenringen. Ik weet dat dit niet de beste kwaliteit geeft maar voorlopig kan ik me ermee verhelpen en ben ik er content mee. Mocht ik eens aan een goed(koop) occasie echte macrolens geraken dan koop ik die maar vooralsnog niet gevonden (goed wel, maar niet goedkoop). Het grote nadeel van deze setup is dat je met een héél lange toeter zit.
      Dit zijn foto's die ik met deze setup genomen heb:

      spin in bad

      muis

      Als je van plan bent om een 450D met 17-85 en 70-300 nieuw te kopen, eens gaan kijken bij vandenborre. Daar hebben ze de prijzen van de 450D en 40D (met beide lenzen)door elkaar gehaald. Dus heb je een 40D met 17/85 en 70/300 voor de prijs van een 450D met 17/85 en 70/300 (ssst).
      Last edited by Erven; 7 maart 2009, 11:26.
      Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

      Comment


      • #4
        Re: Is een Canon 70-300 IS USM ook bruikbaar als macrolens?

        Je kan een macro-voorzetlens gebruiken op een 70-300, dat is bij elk objectief mogelijk, als de schroefdraad maar past.

        Met een echte macrolens heb je wel meer mogelijkheden, en meestal ook meer scherpte dan met een zoomlens + voorzetlens.

        Er zijn verschillende zoomlenzen die in hun benaming wel ergens "Macro" hebben staan, maar er is er geen enkele die echt 1:1 vergroting haalt.
        Maar voor bloemetjes en de wat grotere insecten hebben die meestal wel voldoende vergroting.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment

        Working...
        X