Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vervanging kitlens Nikon D60

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vervanging kitlens Nikon D60

    Hallo allemaal,

    Ik heb een half jaar geleden een Nikon D60 met een kitlens 18-55 mm. en een telelens 55-200 mm. gekocht.
    Ik ben niet tevreden over het resultaat van beide lenzen. Ik heb ze pas kunnen vergelijken met iemand die dezelfde plaatjes schoot met een Nikon D200 en mijn foto's zijn overduidelijk van veel mindere kwaliteit. Niet zo scherp als die van die andere camera. De kleuren veel minder sprankelend en het licht niet optimaal. We hebben dezelfde instellingen aangehouden. Ik heb die persoon al gevraagd wat voor een lens hij gebruikt maar de flauwerd geeft daar geen antwoord op.

    Ik wil dus een andere lens op mijn camera. Ik zie echter door de bomen het bos niet meer. Er is zo een onvoorstelbaar groot aanbod aan lenzen. Ik hoef niet echt de goedkoopste maar voor een camera van 450 euro wil ik toch ook niet 1500 euro aan een lens uitgeven. Dat wordt weer te gek. Het gaat in eerst instantie om een vervanging van de 18-55 mm. lens. Een zelfde bereik zou leuk zijn maar als een vaste lens een veel beter resultaat geeft vindt ik scherpte belangrijker dan zoom mogelijkheid. Wat raden jullie me aan en als je de prijs weet meldt me dien dan ook even als je wilt.

    Alvast heel erg bedankt.

  • #2
    Re: vervanging kitlens Nikon D60

    Oorspronkelijk geplaatst door JorisA Bekijk bericht
    Hallo allemaal,

    Ik heb een half jaar geleden een Nikon D60 met een kitlens 18-55 mm. en een telelens 55-200 mm. gekocht.
    Ik ben niet tevreden over het resultaat van beide lenzen. Ik heb ze pas kunnen vergelijken met iemand die dezelfde plaatjes schoot met een Nikon D200 en mijn foto's zijn overduidelijk van veel mindere kwaliteit. Niet zo scherp als die van die andere camera. De kleuren veel minder sprankelend en het licht niet optimaal. We hebben dezelfde instellingen aangehouden. Ik heb die persoon al gevraagd wat voor een lens hij gebruikt maar de flauwerd geeft daar geen antwoord op.

    Ik wil dus een andere lens op mijn camera. Ik zie echter door de bomen het bos niet meer. Er is zo een onvoorstelbaar groot aanbod aan lenzen. Ik hoef niet echt de goedkoopste maar voor een camera van 450 euro wil ik toch ook niet 1500 euro aan een lens uitgeven. Dat wordt weer te gek. Het gaat in eerst instantie om een vervanging van de 18-55 mm. lens. Een zelfde bereik zou leuk zijn maar als een vaste lens een veel beter resultaat geeft vindt ik scherpte belangrijker dan zoom mogelijkheid. Wat raden jullie me aan en als je de prijs weet meldt me dien dan ook even als je wilt.

    Alvast heel erg bedankt.
    Wat wil je uitgeven voor een goed lens?
    Je schrijft hier dat je de foto's vergeleken heb met een D200, welke lens had deze D200 op de camera?

    Staar je niet blind op alleen het materiaal, het is het manneke/vrouwke die het moet doen. Natuurlijk is hierbij de kwaliteit van het gekozen materiaal ook van belang.

    Als je echt een toplens wilt hebben dan zou ik eens uitkijken naar een tweedehands Nikon 17-55 f2,8. Er zijn op dit moment heel veel mensen die overschakelen naar een D700 en daardoor hun 17-55 moeten verkopen.
    Mocht je dit nog te duur vinden dan zou ik eens kijken naar de Tamron 17-50 f2,8.

    Veel succes met je zoektocht.
    mvg
    Antoine

    Comment


    • #3
      Re: vervanging kitlens Nikon D60

      Beste

      -Aangezien je met een D60 zit zul je moeten zien naar een lens met een ingebouwde motor. Bij Nikon zijndat da AF-Slenzen, bij Sigma moet er dan HSM in de naam staan.

      -Welk bereik(brandspuntsafstand gebruik je het meest? eerder naar 18mm op of toch 55mm? Anders moet je Exposureplot eens downloaden, is een programmatje waarmee je in grafiek je exif gegevens kunt zien van al jou foto's. Zo kun je zien of je eerder groothoek nodig hebt of toch meer het standaard bereik.

      Dit zijn dan de opties die ik op het eerste zicht kan vinden...

      nikon16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S DX Goed bereik, Nikon AF-S, wel niet lichtsterk,
      Sigma 24-70mm F2.8 IF EX DG HSM Lichtsterk, ingebouwde scherpstelmotor(HSM) en een fijn bereik, iets minder groothoek...

      + andere kitlenzen van Nikon, maar zullen niet zoveel beter zijn

      En blijkbaar zou er ook een nieuwe versie zijn van Tamron 17-50mm F:2.8 met AF-motor voor nikon...
      Last edited by Willem@home; 6 maart 2009, 10:11.
      Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

      Comment


      • #4
        Re: vervanging kitlens Nikon D60

        Je zegt dat jullie dezelfde instellingen gebruikten. Mag ik aannemen dat je daarmee diafragma, sluitertijd en iso-waarde bedoelt ? Het zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat die andere persoon de kleurverzadiging en dergelijke opgetrokken had, waardoor de beelden er feller uit zagen...
        Een interessante en niet te dure lens is de Sigma 18-50/2.8 HSM, met AF-motor ingebouwd. Zou ik zeker eens bekijken. Dit objectief kost zo rond de € 380, is lichtsterk - altijd meegenomen - en heel behoorlijk van kwaliteit. Alleen opletten als je tests zoekt : meestal vind je er over de vorige generatie van dit objectief.
        Over het algemeen is het interessant om voor nieuwe objectieven voor een mooie prijs bij Sigma en Tamron te kijken, ofwel zoek je een tweedehands objectief. De meeste verkopers daarvan geven je rustig de tijd om dit even uit te testen.

        Comment


        • #5
          Re: vervanging kitlens Nikon D60

          Oorspronkelijk geplaatst door Jan2 Bekijk bericht
          Je zegt dat jullie dezelfde instellingen gebruikten. Mag ik aannemen dat je daarmee diafragma, sluitertijd en iso-waarde bedoelt ? Het zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat die andere persoon de kleurverzadiging en dergelijke opgetrokken had, waardoor de beelden er feller uit zagen...
          Een interessante en niet te dure lens is de Sigma 18-50/2.8 HSM, met AF-motor ingebouwd. Zou ik zeker eens bekijken. Dit objectief kost zo rond de € 380, is lichtsterk - altijd meegenomen - en heel behoorlijk van kwaliteit. Alleen opletten als je tests zoekt : meestal vind je er over de vorige generatie van dit objectief.
          Over het algemeen is het interessant om voor nieuwe objectieven voor een mooie prijs bij Sigma en Tamron te kijken, ofwel zoek je een tweedehands objectief. De meeste verkopers daarvan geven je rustig de tijd om dit even uit te testen.
          Kleurverzadiging optrekken! Daar had ik nog niet aan gedacht! Die persoon wilde niet al te veel prijsgeven. Deed er heel geheimzinnig over. Diafragma, iso, sluitersnelheid liet hij nog wel los maar verder..... niets

          Comment


          • #6
            Re: vervanging kitlens Nikon D60

            De D60 is uit een aanzienlijk latere periode dan de D200 en zou alleen om die reden al betere opnamen dan de D200 kunnen laten zien.

            De kwaliteit van het betere glas op een D200 kun je op het scherm waar je nu naar kijkt van zeg 150 euro, niet zien. En welk glas zat er dan op die D200, en heeft de eigenaar daarvan, definitie, saturatie, en verscherping wat omhoog gehaald zodat jij te likkebaarden zit.

            Omdat je een D60 hebt, heb je weinig aan een goedkope AFD50mm f1,8, zeer scherp, in de winkel 100 euro. Als je manueel wilt scherpstellen is dat het beste alternatief dat er is.

            Wil je toch betere objectieven: op m'n website staat een onderzoek naar de kwaliteit van Nikkors, waarbij je van tot 20 verschillende testers een oordeel ziet over 641 AF objectieven en 269 MF objectieven.

            Kijk dan naar je portemonnee en maak je keus.
            Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

            Comment


            • #7
              Re: vervanging kitlens Nikon D60

              Vraag eens of die persoon met jouw camera en jouw lens die foto maakt en eventueel de nabewerking doet die hij op de vorige foto heeft gedaan... ben benieuwd of het de persoon of de camera is.

              Comment


              • #8
                Re: vervanging kitlens Nikon D60

                waarschijnlijk zullen het andere instellingen zijn
                maar toch.
                ik werk met een S2: kitlens: grijs, brol eigenlijk als je voor scherpe foto's wilt gaan.
                50mm f1.8: relatief traag, maar mooi scherp
                Maar geen motor en dus niet met AF bruikbaar op D60 terwijl dat dat volgens mij eerder een model is voor mensen die wel AF gebruiken/nodig hebben
                hoe meer f**k hoe meer vreugd

                **=ol

                Comment


                • #9
                  Re: vervanging kitlens Nikon D60

                  Oorspronkelijk geplaatst door bv72 Bekijk bericht
                  Vraag eens of die persoon met jouw camera en jouw lens die foto maakt en eventueel de nabewerking doet die hij op de vorige foto heeft gedaan... ben benieuwd of het de persoon of de camera is.
                  Ik dacht ook eerst dat het aan mij lag eerlijk gezegd. Wat scherpte betreft kan ik me dat nog voorstellen. Maar de kleur van die camera was zo anders. Veel dieper en helderder. Ik denk toch dat ik eens met de verschillende instellingen moet stoeien.

                  Comment


                  • #10
                    Re: vervanging kitlens Nikon D60

                    Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
                    m'n website
                    Mooi stukje huisvlijt. Heb met interesse je verslag gelezen over de verschillende Nikkor-objectieven
                    Nikon D80 ~ Nikkor 18-70

                    Comment


                    • #11
                      Re: vervanging kitlens Nikon D60

                      De Tamron 17-50 f2,8 zou een zeer goede lens zijn voor weinig geld en te koop met ingebouwde scherpstelmotor (opgepast is ook leverbaar zonder) voor op de D40 D40x en D60.
                      Er zijn ook primes voor de D60 zoals de 50mm van Sigma en de nieuwe 50mm G en 35mm G van Nikon (ik weet niet of die laatste al leverbaar is)
                      D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                      Comment

                      Working...
                      X