Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

op zoek naar objectief maar ben absoluut geen kenner

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • op zoek naar objectief maar ben absoluut geen kenner

    het spijt me voor deze veelgestelde vraag, maar met al die cijfers en maten word ik nog verwarder dan ik al ben

    vanaf september begin ik opnieuw aan mijn hogere studies (interieurvormgeving) en ik dacht dat het best wel interessant zou kunnen zijn als ik mij ook eens toespits op fotografie in dat genre. Ik veronderstel dat ik dan best wel een breedhoek voor aankoop.
    Maar aangezien ik nu enkel nog mijn kitlens heb (18-55) zou ik beter iets allround kopen...
    Daar komt nog eens bij dat ik student ben, dus ik ga me natuurlijk geen lens kunnen kopen van 1000 EUR.

    Ik ben eigenlijk vrij eclectisch qua onderwerpen... Landschappen, portret, sport, indoor...

    ik hoopte dat de anciens in de fotografie me hier wat tips konden geven ...

    ik werk met een nikon D60 by the way.

  • #2
    Re: op zoek naar objectief maar ben absoluut geen kenner

    "In bijna alle internet fora (forums) is dit nu de meest gestelde vraag. Help, ik heb een D60 met kit objectief aangekocht en nu zoek ik een objectief om uit te breiden. Help, ik ga op vakantie naar Guatemala, welke objectieven moet ik mee nemen. Help ik zoek een
    uitbreiding van m’n objectieven.

    Nu kun je zo geen antwoord geven. Want een antwoord is afhankelijk van:
    1. Welk resultaat wil je er mee bereiken?
    2. Welke camera heb je?
    3. Welke andere objectieven heb je?
    4. Welke ervaring heb je met objectieven?
    5. Hoeveel geld is er beschikbaar?
    "

    citaat uit m'n objectief advies op m'n website
    Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

    Comment


    • #3
      Re: op zoek naar objectief maar ben absoluut geen kenner

      Oorspronkelijk geplaatst door vollmond Bekijk bericht
      het spijt me voor deze veelgestelde vraag, maar met al die cijfers en maten word ik nog verwarder dan ik al ben

      vanaf september begin ik opnieuw aan mijn hogere studies (interieurvormgeving) en ik dacht dat het best wel interessant zou kunnen zijn als ik mij ook eens toespits op fotografie in dat genre. Ik veronderstel dat ik dan best wel een breedhoek voor aankoop.
      Maar aangezien ik nu enkel nog mijn kitlens heb (18-55) zou ik beter iets allround kopen...
      Daar komt nog eens bij dat ik student ben, dus ik ga me natuurlijk geen lens kunnen kopen van 1000 EUR.

      Ik ben eigenlijk vrij eclectisch qua onderwerpen... Landschappen, portret, sport, indoor...

      ik hoopte dat de anciens in de fotografie me hier wat tips konden geven ...

      ik werk met een nikon D60 by the way.
      Behalve een 18-200 bestaat er niet echt iets allround...

      Voor architectuur wil je misschien een echte groothoek, bijv. een 12-24 die het grootste deel van je budget opvreet.
      Misschien heb je dan nog wat over voor een 55-200 of een 70-300 voor je sport enz, maar dat is indoor weer geen feest...

      Ik zou even aangeven in welke volgorde je de dingen belangrijk vindt want er bestaat helaas niet 1 lens die alles kan... (behalve als je extreme groothoek en indoor-sport zou willen opgeven).

      Comment


      • #4
        Re: op zoek naar objectief maar ben absoluut geen kenner

        Voor interieur zou ik zeker eerst kijken naar een breedhoek (sigma 10-20mm?) of een fish-eye lens, en een degelijk statief
        Mijn foto's
        Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

        Comment


        • #5
          Re: op zoek naar objectief maar ben absoluut geen kenner

          Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
          "In bijna alle internet fora (forums) is dit nu de meest gestelde vraag. Help, ik heb een D60 met kit objectief aangekocht en nu zoek ik een objectief om uit te breiden. Help, ik ga op vakantie naar Guatemala, welke objectieven moet ik mee nemen. Help ik zoek een
          uitbreiding van m’n objectieven.

          Nu kun je zo geen antwoord geven. Want een antwoord is afhankelijk van:
          1. Welk resultaat wil je er mee bereiken?
          2. Welke camera heb je?
          3. Welke andere objectieven heb je?
          4. Welke ervaring heb je met objectieven?
          5. Hoeveel geld is er beschikbaar?
          "

          citaat uit m'n objectief advies op m'n website
          eigenlijk feitelijk heb ik al die vragen in mijn beginpost toch al beantwoord? ik ken de antwoorden dus wel, maar hoe geraak ik van die info naar een besluit qua aankoop?


          als ik het goed begrijp kan ik me beter toespitsen op 1 of 2 stijlen en beginnen met 1 lens?

          Comment


          • #6
            Re: op zoek naar objectief maar ben absoluut geen kenner

            Oorspronkelijk geplaatst door RikH Bekijk bericht
            Voor interieur zou ik zeker eerst kijken naar een breedhoek (sigma 10-20mm?) of een fish-eye lens
            groothoek: ja

            fish eye: NEE
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: op zoek naar objectief maar ben absoluut geen kenner

              Als aanvulling op je kitlens misschien deze; Nikkor AF-S 55-200mm F 4-5.6 IF ED VR.
              Blijven er wat eurokes over dan misschien deze: Nikkor AF-S 50mm F 1.4 G of een Nikkor AF-S 35mm F 1.8 G DX en dus goed voor portret/landschap EN lichtsterk.
              En bekijk DIT eens voor je koopt.
              Een objectief kopen is en blijft een moeilijke keuze en hangt van zoveel factoren af.
              Ge kunt ook eens uitkijken naar mooie 2de hands objectieven hier op het forum, daarmee spaar je al snel enkele honderden euro's uit. In ieder geval zou ik u een superzoom objectief afraden. En een fisheye al helemaal.

              Grtz, RF
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: op zoek naar objectief maar ben absoluut geen kenner

                Tamron 15x superzoom lens (18-270 f3.5-6.3 Di II VC)

                lees de reviews er op na,als je toch een all round lens wil, lijkt me de beste prijs/kwaliteit lens in dat genre.

                Comment


                • #9
                  Re: op zoek naar objectief maar ben absoluut geen kenner

                  Oorspronkelijk geplaatst door daimyo Bekijk bericht
                  Tamron 15x superzoom lens (18-270 f3.5-6.3 Di II VC)

                  lees de reviews er op na,als je toch een all round lens wil, lijkt me de beste prijs/kwaliteit lens in dat genre.
                  Doel was: Landschappen, portret, sport, indoor

                  Landschappen: ja
                  portret: ja
                  sport: m.i. nee, alleen buiten in de felle zon
                  indoor: m.i. nee

                  Comment


                  • #10
                    Re: op zoek naar objectief maar ben absoluut geen kenner

                    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    groothoek: ja

                    fish eye: NEE
                    zalig die onderbouwde en gefundeerde reacties toch altijd hé

                    Misschien ook even "Waarom" en "waarom niet" vermelden...

                    Een fish eye is volgens mij perfect bruikbaar in zeer kleine ruimtes, zo lang je je foto's maar de-fished!!!

                    Niet de-fished


                    De-fished
                    Last edited by RikH; 8 maart 2009, 10:11.
                    Mijn foto's
                    Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

                    Comment


                    • #11
                      Re: op zoek naar objectief maar ben absoluut geen kenner

                      OK, ik twijfel tussen deze 2 lenzen (heb mijn prioriteiten gesteld)
                      -Sigma DG 70-300mm f/4.0-5.6 APO Macro Nikon
                      -Nikon AF-S VR 55-200mm f/4-5.6 DX

                      beide dezelfde prijscategorie en eigenlijk vrij veelzijdig voor beginner die gewoon deftig plaatjes wil maken...

                      iemand een voorkeur?

                      Comment


                      • #12
                        Re: op zoek naar objectief maar ben absoluut geen kenner

                        Oorspronkelijk geplaatst door vollmond Bekijk bericht
                        OK, ik twijfel tussen deze 2 lenzen (heb mijn prioriteiten gesteld)
                        -Sigma DG 70-300mm f/4.0-5.6 APO Macro Nikon
                        -Nikon AF-S VR 55-200mm f/4-5.6 DX

                        beide dezelfde prijscategorie en eigenlijk vrij veelzijdig voor beginner die gewoon deftig plaatjes wil maken...

                        iemand een voorkeur?
                        Deze lenzen zijn niet veelzijdig.....

                        Comment


                        • #13
                          Re: op zoek naar objectief maar ben absoluut geen kenner

                          Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                          Deze lenzen zijn niet veelzijdig.....
                          ik weet het, ik heb het precies een beetje verkeerd verwoord.

                          verbetering: bruikbaar voor een beginner

                          maar nu is de vraag nog: zijn ze het ook?

                          Comment


                          • #14
                            Re: op zoek naar objectief maar ben absoluut geen kenner

                            Absoluut.

                            Comment


                            • #15
                              Re: op zoek naar objectief maar ben absoluut geen kenner

                              Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                              Absoluut.
                              ook niet bepaald spraakzaam hé

                              Comment

                              Working...
                              X