Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tamron 70-200 f/2.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tamron 70-200 f/2.8

    Zijn er hier mensen die enige ervaring hebben met deze lens?

    Zelf heb ik me deze lens een maand geleden aangeschaft maar ik blijf over deze lens twijfelen.
    De lens focust behoorlijk snel en (vooral) heel accuraat op mijn a700, dat is het probleem niet. Ze is ook superscherp over het ganse bereik, zelfs wijdopen, maar NIET op 200 mm.
    T'is te zeggen op 200 mm is de lens in bepaalde omstandigheden wel bruikbaar wijdopen, maar heel dikwijls ook niet. En het is over die situaties en de foto's die je dan krijgt, waar ik me vragen over stel.

    Mijn lens heeft namelijk heel vaak last van "ghosting" op die uiterste stand. Een soort van gloei die in de foto's waarneembaar is. Van het moment dat er sterk contrasteerde onderwerpen in de foto voorkomen, en wanneer is dat niet hé, dan heb ik er van. En dan nog meest zichtbaar in de OOF delen. Voor macro is 200 mm wijdopen zelfs compleet onbruikbaar volgens mij. Dan is die ghosting echt niet om aan te zien, zelfs niet in de scherpe delen van de foto, laat staan de onscherpe. Tenminste, als je door al dat "gloeien" dan nog van scherpte kan spreken .

    Ook op het vlak van "bokeh" laat deze lens veel te wensen over bij wijdopen gebruik.
    En het contrast in de foto's is dikwijls ook al niet om over naar huis te schrijven.

    Okee, ik overdrijf misschien een beetje om de problemen met mijn lens wat duidelijker te stellen, maar mijn vraag is dan ook wat andere gebruikers van deze lens hun ervaringen zijn. Stemmen die een beetje overeen met mijn ervaringen of zou ik dan toch een maandags model gekocht hebben?

  • #2
    Re: Tamron 70-200 f/2.8

    Weet je zeker dat die ghosting niet door bewegingsonscherpte wordt veroorzaakt? Trek eens wat foto's vanop een degelijk statief...

    Comment


    • #3
      Re: Tamron 70-200 f/2.8

      Oorspronkelijk geplaatst door crispi Bekijk bericht
      Weet je zeker dat die ghosting niet door bewegingsonscherpte wordt veroorzaakt? Trek eens wat foto's vanop een degelijk statief...
      Bedankt voor de tip maar ik ben 100 % zeker dat het zeker geen bewegingsonscherpte is.

      Comment


      • #4
        Re: Tamron 70-200 f/2.8

        Oorspronkelijk geplaatst door leonbidon Bekijk bericht
        Van het moment dat er sterk contrasteerde onderwerpen in de foto voorkomen, en wanneer is dat niet hé, dan heb ik er van. En dan nog meest zichtbaar in de OOF delen. Voor macro is 200 mm wijdopen zelfs compleet onbruikbaar volgens mij. Dan is die ghosting echt niet om aan te zien, zelfs niet in de scherpe delen van de foto, laat staan de onscherpe. Tenminste, als je door al dat "gloeien" dan nog van scherpte kan spreken .
        Kan je een voorbeeld posten van een macroshot op 200mm; op die manier kunnen misschien andere eigenaars van deze lens een soortgelijke foto proberen te trekken en kan je vergelijken.
        Want op deze manier is het moelijk om te oordelen wat compleet onbruikbaar inhoudt.

        Kvind dit zelf een zeer interessant lensje, maar als ik dit lees ben ik ook wel benieuwd wat andere mensen hierover te zeggen hebben

        Comment


        • #5
          Re: Tamron 70-200 f/2.8

          Oorspronkelijk geplaatst door c_v Bekijk bericht
          Kan je een voorbeeld posten van een macroshot op 200mm; op die manier kunnen misschien andere eigenaars van deze lens een soortgelijke foto proberen te trekken en kan je vergelijken.
          Want op deze manier is het moelijk om te oordelen wat compleet onbruikbaar inhoudt.

          Kvind dit zelf een zeer interessant lensje, maar als ik dit lees ben ik ook wel benieuwd wat andere mensen hierover te zeggen hebben
          Dit is een voorbeeld van wat ik bedoel.
          De bovenste foto, als vergelijking, is genomen met mijn Minolta 200 f/2.8.
          100 % crops, geen bewerkingen op gedaan, beide op 200 ISO genomen.
          De afstand tot het bierflesje was iets van een 1,6 à 1,8 meter. Dit wegens de grote minimumumscherpstelafstand van de Minolta-lens. Op een afstand van een meter is het dus nog erger maar daar heb ik momenteel geen voorbeeldfoto's van.

          De foto hier op BD heeft, door de automatische verkleining, wel heel wat artefacten. Bekijken op vol formaat dus.

          Comment


          • #6
            Re: Tamron 70-200 f/2.8

            Hier zijn trouwens heel wat meer testfoto's te vinden:

            http://www.flickr.com/photos/50045276@N00/page2/

            en hier

            http://www.flickr.com/photos/50045276@N00/page3/

            De meeste foto's zijn wel bedoeld als foto's om de scherpte van de lens te testen en te vergelijken met mijn 200 prime.

            Comment


            • #7
              Re: Tamron 70-200 f/2.8

              Dit is dan eigenlijk nog niet eens op zijn maximum-macro capaciteit !!
              Het verschil is wel sterk ( wat misschien ergens wel te verwachten is van een prime )
              De SAL70200G heeft dan wel een min.focus op 1,2 maar is wss daar wel bruikbaar. Verschil in prijsklasse :S maar deze lens is dus eigenlijk niet echt bruikbaar om macrofotos te trekken. Aangezien dit je tweede exemplaar is ...

              Ik lijk wel nergens anders gelijkende resultaten te vinden.

              Bizar , kga dit draadje alleszins in de gaten houden !

              Comment


              • #8
                Re: Tamron 70-200 f/2.8

                Oorspronkelijk geplaatst door c_v Bekijk bericht
                Dit is dan eigenlijk nog niet eens op zijn maximum-macro capaciteit !!
                Het verschil is wel sterk ( wat misschien ergens wel te verwachten is van een prime )
                De SAL70200G heeft dan wel een min.focus op 1,2 maar is wss daar wel bruikbaar. Verschil in prijsklasse :S maar deze lens is dus eigenlijk niet echt bruikbaar om macrofotos te trekken. Aangezien dit je tweede exemplaar is ...

                Ik lijk wel nergens anders gelijkende resultaten te vinden.

                Bizar , kga dit draadje alleszins in de gaten houden !
                Die SAL 70-200 heb ik meer dan een jaar in mijn bezit gehad en die was inderdaad bruikbaar wijdopen en over het ganse bereik. En ook om het even hoe dicht bij het onderwerp. Hij verloor wijdopen wel wat scherpte op zijn uiterste télé-stand maar toch ietsje minder dan de Tamron volgens mij. De SAL 70-200 had in elk geval totaal geen last van ghosting en ook de bokeh was stukken mooier dan die van de Tamron. De kleuren waren ook beter.

                Eigenlijk is de Tamron niet bruikbaar om wijdopen op 200 mm als macro te gebruiken. Maar wie doet er dat nu eigenlijk ook hé?

                Begrijp me niet verkeerd, ik ben best wel blij met deze lens, want zoals gezegd is ze superscherp over het ganse bereik, alleen op 200 mm heeft ze een paar tekortkomingen. Wat me echter wel opvalt is hoe snel de lens scherper wordt op de uiterste téléstand wanneer ze een beetje wordt toegedraaid. f/2.8 is nog behoorlijk onscherp, te onscherp naar mijn gevoel. Maar doe er één of twee-derde stop af (of is het 'bij'?), draai ze dus dicht naar f/3.2 of f/3.5 en ze is al direct een heel stuk scherper. Op 200mm en f/3.2 is ze zelfs nauwelijks minder scherp dan mijn Minolta 200 op f/2.8. En dat wil wel wat zeggen want die prime is één van de scherpste lenzen ooit gemaakt door Minolta.

                Maar het is dus die "ghosting" waar ik me van afvraag of dit een standaard gebrek is van deze lens.
                Wat ik wel al gelezen heb is dat de Sigma macro II ook ontzettend veel last heeft van ditzelfde ghosting-effect.
                Over dit verschijnsel bij de Tamron heb ik ergens anders eigenlijk nog maar weinig gelezen.
                Last edited by leonbidon; 7 maart 2009, 16:00.

                Comment


                • #9
                  Re: Tamron 70-200 f/2.8

                  Als het probleem inderdaad al bijna opgelost is rond 3,5 dan is het eigenlijk een zwak punt van de lens waar je wel nog makkelijk rond kan

                  Niks onoverkomelijk dan, de lens blijft dan nog in de running voor volgende aankoop
                  blij te horen dat de lens je toch aanstaat en als je ze beu wordt laat je maar iets weten en wie weet

                  Als je iets wil trekken op een meter afstand, flitske gebruiken of statief en F-getal omhoog gooien he. Kleine toegeving als je naar de prijs van de tamron kijkt

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tamron 70-200 f/2.8

                    Blijkbaar ben ik hier de enige met deze lens.

                    .

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tamron 70-200 f/2.8

                      Ik denk ook dat er niet veel zijn met een tamron 70-200 f2,8 ook testen over dat objectief zie je niet zoveel.
                      D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tamron 70-200 f/2.8

                        Mijn nikkor 35 f/2 heeft een gelijkaardig probleem, het wordt erger als het frontelement vettig (=vingerafdrukken etc.) is.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tamron 70-200 f/2.8

                          Deze lens moet je natuurlijk niet zien als een echte macrolens.
                          Toevallig heb ik vandaag weer een serie geschoten met de Tamron 70-200/2.8

                          Zie:



                          Voor meer foto's vraag me maar. Het is een heerlijke lens. Enige probleem dat ik ermee heb is dat ie regelmatig op mijn S5por een F0 foutmelding geeft. De oplossing is dan de camera uit en weer aan zetten.
                          Deze foutmelding krijg ik al vanaf het begin regelmatig. Waaraan het zou kunnen liggen weet ik nog steeds niet, al mijn andere lenzen geven deze f0 foutmelding niet.
                          Last edited by Superbamboe; 13 april 2010, 14:57.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tamron 70-200 f/2.8

                            Voorbeeld van een "macro" op 200mm en wijd open, F2.8 vind je hier:

                            Forum voor het plaatsen van macro- en close-up foto's Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tamron 70-200 f/2.8

                              En nog 2 met die Tamron:

                              Comment

                              Working...
                              X