Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

goede lens voor theaterfotografie?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • goede lens voor theaterfotografie?

    Hallo allemaal!

    Ik ben op zoek naar een goede lens voor theaterfotografie; scènefoto's, fotoshoot van cast in decor, slotapplaus, ...
    Ik heb nu 2 lenzen maar is erg onhandig omdat ik deze moet verwisselen aangezien de ene goed is voor slotapplaus qua zoom en de andere is qua zoom goed voor foto's van dichtbij bv bij fotocall van de cast op het podium.

    Dus ik zit ongeveer iets van 24-80 dat ik nodig heb.

    Ik kwam volgende lenzen tegen:

    Canon 24-70 F2.8 L
    Canon 24-105 F4 L
    Sigma 24-70 F2.8
    Sigma 28-70 F2.8
    Sigma 28-70 F2.8-4

    Heel uiteenlopend sommigen van prijs. Maar wat voor mij belangrijk is, is een goede lens die de zwakke belichting van een theater aan kan. Soms mogen er ook foto's gemaakt worden tijdens de voorstelling maar zonder flits.
    Ik spendeer liever een beetje meer geld als ik weet dat die lens het beste is voor dit werk maar als er een goedkopere is die ook goed werk levert dan spaar ik natuurlijk uit.

    Heeft er dus iemand mss ervaring met theaterfotografie want ik zit ten eerste te twijfelen tussen 2.8 of 4. En ten tweede leveren de 'goedkopere' lenzen een goede kwaliteit op dat de foto's scherp zijn. Wij willen namenlijk ook een webshop opstarten en daarvoor moeten de foto's scherp genoeg zijn

    Ik heb op dit moment een Canon 400D.

    Dank jullie wel!

  • #2
    Re: goede lens voor theaterfotografie?

    Zet de Tamron 28-75 er ook maar bij.
    Daar zou mijn voorkeur in elk geval toch naar uit gaan.
    Deze lens is volgens mij trouwens ook scherper dan de Sigma's die je voorstelt.
    Over de Canon's kan ik mij niet uitspreken wegens geen ervaring.

    Die Sigma 28-70 2.8-4, een lens die ik ook ooit in mijn bezit heb gehad, is in elk geval het minste aan te raden van de Sigma's.

    Comment


    • #3
      Re: goede lens voor theaterfotografie?

      De Canon 24-70 f2,8 is veruit de beste voor dat soort foto's, maar het is ook de duurste.
      Een 24-105 f4 L IS zou ik zeker niet aanraden, want die is niet lichtsterk genoeg.

      De Sigma 24-70 f2,8-f4 is ook niet lichtsterk genoeg, die is alleen f2,8 in de breedste stand.

      De Sigma 24-70 f2,8 en de Tamron 28-75 f2,8 gaan vrij snel hunten als er wat minder licht is, en als die hunten dan maken ze vrij veel lawaai (toch zeker de Sigma).

      Ik heb zelf de Tamron en de Sigma gehad, op de 40D was de Sigma scherper dan de Tamron (op de 1D MKIII moest ik de AF-correctie flink aanpassen bij de Sigma).
      Beide lenzen zijn lang niet zo scherp op f2,8 dan de Canon.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: goede lens voor theaterfotografie?

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        De Canon 24-70 f2,8 is veruit de beste voor dat soort foto's, maar het is ook de duurste.
        Een 24-105 f4 L IS zou ik zeker niet aanraden, want die is niet lichtsterk genoeg.

        De Sigma 24-70 f2,8-f4 is ook niet lichtsterk genoeg, die is alleen f2,8 in de breedste stand.

        De Sigma 24-70 f2,8 en de Tamron 28-75 f2,8 gaan vrij snel hunten als er wat minder licht is, en als die hunten dan maken ze vrij veel lawaai (toch zeker de Sigma).

        Ik heb zelf de Tamron en de Sigma gehad, op de 40D was de Sigma scherper dan de Tamron (op de 1D MKIII moest ik de AF-correctie flink aanpassen bij de Sigma).
        Beide lenzen zijn lang niet zo scherp op f2,8 dan de Canon.

        Canon EFs 17-55 f2.8 IS voor als het volledige podium erop moet kunnen
        OF
        Canon EF 70-200 f2.8 IS voor als je meer detailfotografie wil doen

        of... minder lichtsterk maar ook een superlens: 24-105 F4 IS
        Imagination is more important than knowledge...
        http://www.kiekje.be

        Comment


        • #5
          Re: goede lens voor theaterfotografie?

          Hey,
          Voor dat soort fotografie zou ik eerder primes aanraden.
          Maar dan moet je wel wat heen en weer lopen.
          Een 50mm 1.8 of liever 1.4.
          En een 85mm 1.8.

          Als zoom :
          Canon
          24-70 2.8 (op een crop wel minder groothoek)
          17-55 2.8 (perfect standaardbereik op een crop)
          70-200 2.8 (mooie tele, ideaal als je ver genoeg staat of portretshoots)

          Hou rekening met de sluitertijden.
          Iso zo hoog mogelijk om bewegingsonscherpte te voorkomen.

          Succes
          CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

          Comment


          • #6
            Re: goede lens voor theaterfotografie?

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            De Canon 24-70 f2,8 is veruit de beste voor dat soort foto's, maar het is ook de duurste.
            Een 24-105 f4 L IS zou ik zeker niet aanraden, want die is niet lichtsterk genoeg.

            De Sigma 24-70 f2,8-f4 is ook niet lichtsterk genoeg, die is alleen f2,8 in de breedste stand.

            De Sigma 24-70 f2,8 en de Tamron 28-75 f2,8 gaan vrij snel hunten als er wat minder licht is, en als die hunten dan maken ze vrij veel lawaai (toch zeker de Sigma).

            Ik heb zelf de Tamron en de Sigma gehad, op de 40D was de Sigma scherper dan de Tamron (op de 1D MKIII moest ik de AF-correctie flink aanpassen bij de Sigma).
            Beide lenzen zijn lang niet zo scherp op f2,8 dan de Canon.
            Sorry bart maar ik moet toch even tegenspreken dat de 24-105 F4 IS niet zou voldoen voor toneel/theater... Ik fotografeer regelmatig voor een toneelgezelschap en aangezien toneel toch niet snel gaat doet de IS wel enorm zijn werk... 3 weken geleden heb ik nog een toneelstuk gaan fotograferen en heb gebruik gemaakt van mijn 5D in combinatie met mijn 24-105 F4 IS en mijn 70-200 F4 IS en ik moet toch zeggen dat de resultaten zeker niet slecht te noemen zijn... Uiteraard heb ik wel gebruik gemaakt van een hoge ISO (800-1600) maar dat is met de 5D geen probleem natuurlijk... Ik heb wel steeds ook een 50 mm 1.8 bij maar heb die nog maar zelden moeten uithalen bij toneel of theater...

            Comment


            • #7
              Re: goede lens voor theaterfotografie?

              Oorspronkelijk geplaatst door boerkejos Bekijk bericht
              Sorry bart maar ik moet toch even tegenspreken dat de 24-105 F4 IS niet zou voldoen voor toneel/theater... Ik fotografeer regelmatig voor een toneelgezelschap en aangezien toneel toch niet snel gaat doet de IS wel enorm zijn werk... 3 weken geleden heb ik nog een toneelstuk gaan fotograferen en heb gebruik gemaakt van mijn 5D in combinatie met mijn 24-105 F4 IS en mijn 70-200 F4 IS en ik moet toch zeggen dat de resultaten zeker niet slecht te noemen zijn... Uiteraard heb ik wel gebruik gemaakt van een hoge ISO (800-1600) maar dat is met de 5D geen probleem natuurlijk... Ik heb wel steeds ook een 50 mm 1.8 bij maar heb die nog maar zelden moeten uithalen bij toneel of theater...
              Als er niet veel actie inzit, dan kan je inderdaad wel met een 24-105 f4 L IS en een 70-200 f4 L IS werken.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: goede lens voor theaterfotografie?

                Oorspronkelijk geplaatst door Phote4you Bekijk bericht
                Hey,
                Voor dat soort fotografie zou ik eerder primes aanraden.
                Maar dan moet je wel wat heen en weer lopen.
                Een 50mm 1.8 of liever 1.4.
                En een 85mm 1.8.
                Weet niet of onnodig heen en weer lopen zo interessant is.

                Comment


                • #9
                  Re: goede lens voor theaterfotografie?

                  Als eerste bedankt voor jullie reactie.

                  Een prime zie ik helemaal niet zitten aangezien je niet tijdens een voorstelling of slotapplaus de kans hebt om heen en weer te lopen.
                  De cast beweegt ook enorm bij het slotapplaus en in de meeste gevallen wordt er ook gedanst.
                  Een 17-55 is net te weinig aangezien ik die heb en ik net dat beetje zoom mis. En vanaf 70 kun je niet voldoende algemeen beeld halen.

                  Dus het interessantste is 24-70 of 24-105.

                  Maar (bijna) niemand raadt dus een Sigma of Tamron echt aan?
                  Ik geef liever meer geld uit nu dan dat ik over een paar maanden toch moet zeggen van ja ik ga een andere kopen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: goede lens voor theaterfotografie?

                    Oorspronkelijk geplaatst door pinklunarstar Bekijk bericht
                    Maar (bijna) niemand raadt dus een Sigma of Tamron echt aan?
                    Ik geef liever meer geld uit nu dan dat ik over een paar maanden toch moet zeggen van ja ik ga een andere kopen.
                    Kijk uit naar een tweedehands Sigma of Tamron als je niet teveel geld wil uitgeven, er zitten soms ook goede exemplaren tussen. Als je ze tweedehands koopt, dan verlies je er niets aan als je later toch een Canon zou willen kopen.

                    En de Canon 24-105 wordt de laatste tijd vrij veel te koop aangeboden hier op het forum (kitlens van de 5D en 5D MKII).
                    Die kan je bij sommige verkopers van fotomateriaal ook als "Bulk" aankopen, dat zijn er die uit een kit gehaald zijn omdat de klant alleen een body nodig had.

                    Een Canon 24-70 f2,8 L zal je niet gemakkelijk tweedehands vinden omdat die niet te vervangen is door een betere.
                    (Alle objectieven die ik ooit al verkocht heb, die zijn vervangen door een betere, maar eens je een 24-70 f2,8 L hebt, dan houdt het op.)
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: goede lens voor theaterfotografie?

                      klopt het dat de canon 24-70mm F2,8 geen IS heeft . ik heb eens geinformeerd om zo een lens eerst te mogen huren maar die verkoper zij dat die lens niet bestaat met een is klopt dat.
                      groetjes ronny

                      Comment


                      • #12
                        Re: goede lens voor theaterfotografie?

                        Oorspronkelijk geplaatst door diron Bekijk bericht
                        klopt het dat de canon 24-70mm F2,8 geen IS heeft . ik heb eens geinformeerd om zo een lens eerst te mogen huren maar die verkoper zij dat die lens niet bestaat met een is klopt dat.
                        groetjes ronny
                        De 24-70 heeft inderdaad geen beeldstabilisatie.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: goede lens voor theaterfotografie?

                          das een beetje jammer maar ga hem toch eens huren.lig echt te overwegen om die aan te schaffen na een tijd. Ik ga namelijk binnenkort veel optredens bekijken en fotograferen en ze hebben me deze lens aanbevolen kwa lichtsterkte., en hier heb ik dat ook gelezen dat deze lens heel goed is kwa lichtsterkte. bedoel dan als je de sfeer wilt overbrengen van de belichting op een podium of als je in een discotheek staat waar er veel met lichten word gewerkt om dat vast te leggen. Het is wel een dure lens ,eigenlijk beetje veel boven mijn budget maar ik ga er voor sparen,zal wel een tijdje duren vrees ik. Black bandit denk jij dat ik daar een goede keuze mee maak. zlef heb ik een canon eos 450

                          Comment


                          • #14
                            Re: goede lens voor theaterfotografie?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            De Sigma 24-70 f2,8 en de Tamron 28-75 f2,8 gaan vrij snel hunten als er wat minder licht is, en als die hunten dan maken ze vrij veel lawaai (toch zeker de Sigma).
                            Ik heb de Sigma gehad en heb nu de Tamron, de Tamron heb ik nog nooit zien hunten met weinig licht, zelfs niet waar Hi2(25600 iso) nodig was, AF-on indrukken en lock.


                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Beide lenzen zijn lang niet zo scherp op f2,8 dan de Canon.
                            Volgens mij is de Nikkor 28-70 2.8 ook wel een 'aardig' lensje en die was bij een 1:1 vergelijking toch wel overeenkomstig voor de Tamron, de Sigma is open niet geheel scherp.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #15
                              Re: goede lens voor theaterfotografie?

                              Het is de Canon 24-70 F2.8 L geworden

                              Heeft er iemand mss tips qua instellingen voor dit doel van foto's met deze lens?
                              Zowel met als zonder flits?

                              Ik heb morgen al een reportage te maken en dan helpt het me verder als mensen ervaringen met me willen delen.

                              Liefs

                              Comment

                              Working...
                              X