Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macrolens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macrolens

    Ik zou graag een macrolens aankopen, vooral voor het fotograferen van beestjes en plantjes. Ik heb een Nikon D60 camera. Is er iemand die mij een goede doch budjetvriendelijke lens kan aan bevelen.

  • #2
    Re: Macrolens

    Welke macrolens moet ik nemen? (van Perrush) zeker lezen. Verplichte kost. Dan naar de verschillende merken kijken, en constateren dat "third-party" lenzen (bv Sigma) vaak goedkoper zijn dan de eigen merklenzen, en er soms niet voor moeten onderdoen.


    (niet dat ikzelf direct in dit onderwerp geïnteresseerd ben, maar mijn vrouw zit te wachten op het moment waarop ik tot aanschaf van een macrolens overga. Om haar te plezieren. Tot dat ogenblik werkt zij haar eigen (bridge)toestellen met hun macrovoorzetlenzen)
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Macrolens

      tja, ze kost geld, maar de 105 F2.8 Micro VRII van Nikon (met N glas) is wel een absolute toplens, zowel voor macro als voor korte tele en portret. Je gaat misschien wat langer sparen, maar die doe je nooit van je leven weg.
      erik, Nikon materiaal

      'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

      Comment


      • #4
        Re: Macrolens

        Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
        tja, ze kost geld, maar de 105 F2.8 Micro VRII van Nikon (met N glas) is wel een absolute toplens, zowel voor macro als voor korte tele en portret. Je gaat misschien wat langer sparen, maar die doe je nooit van je leven weg.
        Zeker weten !!!
        'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

        Comment


        • #5
          Re: Macrolens

          Tamron 90 f/2.8 macro.

          Prijs/kwaliteits verhoudingsgewijs heeft deze lens gewoon geen concurrentie.


          Laat de Nikonlovers voor de rest maar leuteren over hun overprijsde lievelingslensjes die ze stukken duurder betaald hebben voor, hooguit, een marginale surplus in IQ .

          Comment


          • #6
            Re: Macrolens

            Ik blijf toch mooi verder doen met m'n 105mmVR,macro's op 1/20...zonder statief.
            'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

            Comment


            • #7
              Re: Macrolens

              Oorspronkelijk geplaatst door Macroshopper Bekijk bericht
              Ik blijf toch mooi verder doen met m'n 105mmVR,macro's op 1/20...zonder statief.
              Kan ik mij goed voorstellen. Ik zou graag IS hebben gehad op mijn 100mm macro.
              www.indetailfotografie.nl

              Comment


              • #8
                Re: Macrolens

                Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                Kan ik mij goed voorstellen. Ik zou graag IS hebben gehad op mijn 100mm macro.
                Akkoord, Canon heeft dit niet

                Comment


                • #9
                  Re: Macrolens

                  Oorspronkelijk geplaatst door leonbidon Bekijk bericht
                  Tamron 90 f/2.8 macro.
                  Op een D60 ???

                  De meeste vreemd merk (macro)objectieven hebben geen AF op de Nikon D60.

                  Budgetvriendlijker en meer kwaliteit dan de 105 AFS is de 60 AFS.
                  Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macrolens

                    Oorspronkelijk geplaatst door Macroshopper Bekijk bericht
                    Ik blijf toch mooi verder doen met m'n 105mmVR,macro's op 1/20...zonder statief.
                    Doe je de waarheid hier niet een beetje geweld aan? Voor zover ik de specs begrijp werkt de VR pas (goed??) vanaf 3m tot oneindig?

                    "The VRII function minimizes camera shake by offering the equivalent of a shutter speed 4 stops* faster at near infinity to 3m (1/30x reproduction ratio) shooting."

                    Nu, Canon heeft ook een "macrolens" met IS : de 300 f/4L IS met EF25 is voor mij de ideale setup om vlinders, libellen & waterjuffers te fotograferen zonder statief met alle bijkomende voordelen van een 300mm lens tov een 100mm lens (werkafstand & isoleren van je onderwerp).
                    Last edited by hvr_oosterzele; 9 maart 2009, 08:52.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macrolens

                      Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                      Doe je de waarheid hier niet een beetje geweld aan? Voor zover ik de specs begrijp werkt de VR pas (goed??) vanaf 3m tot oneindig?
                      Dat klopt. Als je dicht bij je onderwerp zit heb je een vorm van beweging (voor- en achterwaarts) die niet gecompenseerd wordt door VR.
                      Maar ik kan me wel inbeelden dat het wat hulp biedt als je een goed gestabiliseerde houding aanneemt.

                      Dat gezegd zijnde, VR of niet, de scherpste macrofoto's worden op statief gemaakt
                      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macrolens

                        Budgetvriendelijk??? hoe groot is je budget?
                        Sigma 150mm f2.8 heeft HSM en heeft dus autofocus op je D60 maar kost wel +-600euro
                        Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

                        Comment


                        • #13
                          Re: Macrolens

                          Tamron brengt een 60mm f2.0 macrolens uit.
                          Nog even wachten op de prijs maar met een D40/60 vind ik zoiets
                          een goede Macro/Portret - lens.

                          Boony
                          I would, if I could ...

                          Comment

                          Working...
                          X