Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

raad ivm andere lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • raad ivm andere lenzen

    Hoi,

    Ik vraag hier eens even of jullie mij kunnen helpen met een keuze waar ik maar niet blijk uit te geraken. Hoe meer ik opzoek en lees, hoe meer ik begin te twijfelen en hoe minder ik het weet

    Ik heb op dit moment een Nikon D50 met een nikon 18-70mm en een Tamron 18-200mm.

    Maar op een of andere manier ben ik niet tevreden over deze combinatie. De tamron is een handige lens gezien het bereik en dat het zowat voor alles goed is. Het nadeel aan de tamron vind ik dat de foto's altijd dienen bewerkt te worden met photoshop en dat het echt wel een groot verschil geeft... het scherpstellen is zo traag en verloopt vaak wat stroef. De kleuren recht uit de camera zijn altijd heel flets met de Tamron.

    De 18-70mm heb ik eigenlijk niet echt iets slecht over te vertellen. Buiten dan dat ik de 70+ mm's wel vaak mis.

    Wat denken jullie dat de beste upgrade zal zijn? Ik ben vooral op zoek naar iets handig dat niet te duur is en toch wel scherpe foto's kan opleveren.

    Ik ben een 100% amateur. Het budget is niet al te groot, dus prime lenzen ofzo zijn zeker niet mogelijk. Ik zoek nu vooral iets voor een vakantie naar de usa (de nationale parken zoals zion, yosemite, ...). Maar het zou handig zijn als ik een (reeks) lenzen heb die zowat voor de meeste onderwerpen geschikt is.

    Conclusievragen

    - Blijft de D50 nog geschikt of dien ik eveneens naar een andere body te zoeken? Zoja welke dan?
    - Welke lens (lenzen) verandering zouden jullie mij aanraden?

    Hopelijk kom ik er nu eindelijk uit...


    Groeten,
    Wouter
    Nikon D90 + 18-70 + 70-300VR + 50mm 1.8 + Sigma 10-20 + SB24 + SB400

  • #2
    Re: raad ivm andere lenzen

    Een Sigma 70-200, f2.8 is wat mij betreft een waardige aanvulling voor je 18-70. Het is één van de betere Sigma's en zeker inzetbaar in de Nationale Parken... Of hij in je budget past, dat weet ik natuurlijk niet.
    Zo nu en dan wordt hij ook tweedehands aangeboden...
    Greetz, Kariboe
    * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
    Euh... deze quotering is zeer subjectief !

    Comment


    • #3
      Re: raad ivm andere lenzen

      Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
      Een Sigma 70-200, f2.8 is wat mij betreft een waardige aanvulling voor je 18-70. Het is één van de betere Sigma's en zeker inzetbaar in de Nationale Parken... Of hij in je budget past, dat weet ik natuurlijk niet.
      Zo nu en dan wordt hij ook tweedehands aangeboden...
      Greetz, Kariboe

      Ik heb even naar de lens gaan zoeken. Lijkt me inderdaad wel een goeie lens. Wat is het grootste voordeel aan de vaste diafragma waarde? Is dit enkel lichtsterkte of heeft dit nog andere voordelen? De prijs hangt blijkbaar rond de 650+ euro nieuw. Hoeveel wordt er voor gevraagd tweedehands? 450 euro? Dan zou deze in mijn budget passen maar eerder als 2ehands.

      Zou deze lens beter presteren dan de 18-200mm VR van Nikon? Liever vaste brandpuntafstand dan bv die VR? Ik denk dat ik toch 90% van de tijd in redelijk goede weersomstandigheden zal schieten.

      groeten,
      Wouter
      Nikon D90 + 18-70 + 70-300VR + 50mm 1.8 + Sigma 10-20 + SB24 + SB400

      Comment


      • #4
        Re: raad ivm andere lenzen

        Oorspronkelijk geplaatst door wasser Bekijk bericht

        Zou deze lens beter presteren dan de 18-200mm VR van Nikon? Liever vaste brandpuntafstand dan bv die VR? Ik denk dat ik toch 90% van de tijd in redelijk goede weersomstandigheden zal schieten.

        groeten,
        Wouter
        Je mag er zeker van zijn dat deze lens scherpere beelden gaat maken dan de 18-200.
        Als je minstens een sluitertijd van 1/250 kan hebben, dan is VR niet echt noodzakelijk
        BD0497BE : Nikon body + glas
        www.RudyVerrijt.info

        Comment


        • #5
          Re: raad ivm andere lenzen

          Oorspronkelijk geplaatst door wasser Bekijk bericht
          Wat is het grootste voordeel aan de vaste diafragma waarde? Is dit enkel lichtsterkte of heeft dit nog andere voordelen?
          't Is geen vaste diafragma waarde, hoor. 't Betekent alleen dat het objectief over zijn hele lengte (van 70 tot 200mm) even lichtsterk blijft (in vergelijking met bv een 3,5-5,6 lens, die enkel 3,5 kan halen bij 70mm en bij 200mm niet verder open kan dan 5,6).

          Lichtsterker dus..., maar dat betekent niet dat je geen 5,6 kunt instellen. Soms zal je dat moeten doen, omwille van meer scherptediepte te halen, bij voorbeeld.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: raad ivm andere lenzen

            de Nikon 70-300VR heeft ook een goeie reputatie, net zoals je 18-70 trouwens.
            erik, Nikon materiaal

            'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

            Comment


            • #7
              Re: raad ivm andere lenzen

              Hoi,

              Snelle vraag (hopelijk snel antwoord want het is beetje dringend )

              Bij een bepaalde winkel staat dit:
              Sigma EX 70-200mm f/2,8 DG Macro Sigma AF

              Er staat niet bij dat die voor Nikon, Canon, ... is.
              Ik heb gebeld en daar zeggen ze mij dat deze lens op elke body past, dus ook Nikon. Kan dit? Ik dacht dat elke body zijn unieke vatting had...

              Is dit de eerste versie ofzo? Want ik zie op vele sites een II staan tussen de beschrijving van de lens???? Indien het de I versie is. Kan ik deze ook kopen? Want de prijs is toch wel een stukje goedkoper.

              groeten,
              Wouter


              ps: de 70-300 heeft wel een stuk meer zoom maar is dan weer minder in lichtsterkte als ik het goed begrijp? Indien die 200-300 afstand niet nodig is ben ik beter af met de sigma vermoed ik?? Kun je wel goeie foto's nemen op 300mm? Het is al zo moeilijk om een scherpe foto te maken op 200mm vind ik.
              Nikon D90 + 18-70 + 70-300VR + 50mm 1.8 + Sigma 10-20 + SB24 + SB400

              Comment


              • #8
                Re: raad ivm andere lenzen

                De Sigma lens wordt voor verschillende vattingen gemaakt, zowel nikon, als Canon, pentax Sigma en Sony. Is geen universele vatting hoor...

                Welke versie het is geen idee, idd op de site van Sigma staat er II bij in de naam dus kan wel eens om de eerste versie gaan
                Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

                Comment


                • #9
                  Re: raad ivm andere lenzen

                  mja dus als ik deze lens koop is de kans heel groot dat ik geneukt zal zijn

                  De verkoper zei dat de lens op elk merk van body past ... maar dat kan dus niet. Vermits er twee maal SIGMA in de titel staat ga ik ervan uit dat de lens enkel op SIGMA-body's passen...

                  Geen idee of er twee van deze lenzen bestaan...vind er niks over. Zal nog maar effe wachten om op deze site te kopen ... het gaat om digicamshop.be btw...
                  Nikon D90 + 18-70 + 70-300VR + 50mm 1.8 + Sigma 10-20 + SB24 + SB400

                  Comment


                  • #10
                    Re: raad ivm andere lenzen

                    Oorspronkelijk geplaatst door wasser Bekijk bericht
                    mja dus als ik deze lens koop is de kans heel groot dat ik geneukt zal zijn

                    De verkoper zei dat de lens op elk merk van body past ... maar dat kan dus niet. Vermits er twee maal SIGMA in de titel staat ga ik ervan uit dat de lens enkel op SIGMA-body's passen...

                    Geen idee of er twee van deze lenzen bestaan...vind er niks over. Zal nog maar effe wachten om op deze site te kopen ... het gaat om digicamshop.be btw...



                    maar beide lenzen zijn niet voorradig : het oude model uitverkocht en het nieuwe nog niet leverbaar
                    BD0497BE : Nikon body + glas
                    www.RudyVerrijt.info

                    Comment


                    • #11
                      Re: raad ivm andere lenzen

                      De Sigma 70-200 f/2.8 macro II is beter dan de eerste macro-versie maar de beste is nog steeds de oudere (en enkel tweedehands te vinden) Sigma EX DG (niet macro).

                      Door er een zogenaamde macro-lens van te willen maken en de minimumscherpstelafstand te verkleinen heeft de lens immers ook aan scherpte moeten inboeten.
                      Nu, met de tweede versie van deze 70-200 macro-versie zijn ze er wel op vooruit gegaan ten opzichte van de I maar ze halen nog steeds niet dezelfde scherpte als de oudere niet macro-versie.
                      De nog oudere 70-200 EX (niet DG, niet macro) is ook heel hard aan te raden. Deze is slechts op een paar minieme punten de mindere van de EX DG (non-macro).
                      Ik zou je dan ook ten zeerste aanbevelen om één van deze twee "oude" Sigma 70-200 versies te kopen.
                      Deze zijn in elk geval aan te raden boven de eerste macro versie van deze lens. Want deze is echt te mijden. Vernieuwing betekent immers niet altijd verbetering en zeker niet in dit geval.

                      De laatste versie heeft wel HSM, maar zonder dit snufje focuste de lens (als de focussnelheid al niet even snel was) toch ook al behoorlijk snel en accuraat.

                      Comment


                      • #12
                        Re: raad ivm andere lenzen

                        Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht

                        Vreemd de lens die ik gevonden had was dus een SIGMA 70-200 F2.8 voor 450 euro ofzo...die is nu van de website gehaald blijkbaar...waarschijnlijk hadden ze een foutje gemaakt ofzo
                        Nikon D90 + 18-70 + 70-300VR + 50mm 1.8 + Sigma 10-20 + SB24 + SB400

                        Comment


                        • #13
                          Re: raad ivm andere lenzen

                          Ok, maar dan is het wel de zaak om er eentje tweedehands te vinden.


                          Oorspronkelijk geplaatst door leonbidon Bekijk bericht
                          De Sigma 70-200 f/2.8 macro II is beter dan de eerste macro-versie maar de beste is nog steeds de oudere (en enkel tweedehands te vinden) Sigma EX DG (niet macro).

                          Door er een zogenaamde macro-lens van te willen maken en de minimumscherpstelafstand te verkleinen heeft de lens immers ook aan scherpte moeten inboeten.
                          Nu, met de tweede versie van deze 70-200 macro-versie zijn ze er wel op vooruit gegaan ten opzichte van de I maar ze halen nog steeds niet dezelfde scherpte als de oudere niet macro-versie.
                          De nog oudere 70-200 EX (niet DG, niet macro) is ook heel hard aan te raden. Deze is slechts op een paar minieme punten de mindere van de EX DG (non-macro).
                          Ik zou je dan ook ten zeerste aanbevelen om één van deze twee "oude" Sigma 70-200 versies te kopen.
                          Deze zijn in elk geval aan te raden boven de eerste macro versie van deze lens. Want deze is echt te mijden. Vernieuwing betekent immers niet altijd verbetering en zeker niet in dit geval.

                          De laatste versie heeft wel HSM, maar zonder dit snufje focuste de lens (als de focussnelheid al niet even snel was) toch ook al behoorlijk snel en accuraat.
                          Nikon D90 + 18-70 + 70-300VR + 50mm 1.8 + Sigma 10-20 + SB24 + SB400

                          Comment


                          • #14
                            Re: raad ivm andere lenzen

                            Er wordt toevallig een 70-300mm VR aangeboden hier. Ik denk dat ik voor deze lens ga gaan. Indien ze mij niet bevalt kan ik ze nog verkopen voor de 70-200 f2.8.

                            Maar in vele reviews wordt de 70-300 VR toch geprezen.
                            Nikon D90 + 18-70 + 70-300VR + 50mm 1.8 + Sigma 10-20 + SB24 + SB400

                            Comment


                            • #15
                              Re: raad ivm andere lenzen

                              Nog een extra vraagje, maar ik heb mijn oude thread genomen ipv een nieuwe te openen, hopelijk geen probleem.

                              Ik heb nu:
                              sigma 10-20 F4-5.6
                              Nikon 18-70 F3.5-4.5
                              Nikon 70-300 VR F4.5-5.6
                              Nikon 50mm F1.8

                              Kwestie van range zit ik wel goed denk ik, ik heb nu alles van 10-300mm. Zouden jullie nog iets veranderen aan deze setup?

                              Het zou wel de bedoeling zijn dat als ik iets verander het mij eigenlijk niet veel meer zou kosten. 100-200 euro max.

                              Ik denk vooral aan die 18-70? Om daar ergens een lens in F2.8 te zoeken. Maar als ik zo een vluchtig kijk dan lijken me de mogelijke wissels bij 28 te beginnen.

                              mvg,
                              Wouter
                              Nikon D90 + 18-70 + 70-300VR + 50mm 1.8 + Sigma 10-20 + SB24 + SB400

                              Comment

                              Working...
                              X