Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Teleconverter, wel of niet?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Teleconverter, wel of niet?

    Ik kom geregeld wat bereik te kort met mijn sigma 70-300mm f4-5,6 dg apo voor de vogeltjes en andere dieren. En in tijden van recessie kan ik mij geen sony 70-400 of sigma 50-500 veroorloven. Nou wil ik weten of een teleconverter 1,7 of 1,5 x wat nut heeft op die lens? Is het te doen bij mooi weer of is de kwaliteit dan niks meer? Ik keek naar een solligor 1,7 keer. Passen alle lenzen daarop? http://www.fotokonijnenberg.nl/produ...olta-sony.html
    Is het goede kwaliteit, iemand ervaringen mee? Ik wil wel minimaal 1,5 of 1,7 keer anders is het bereik nog wat te weinig. Manueel scherpstellen vind ik niet zo'n probleem.

    Alvast bedankt
    Last edited by wildlifephoto; 4 maart 2009, 15:18. Reden: wat dingetjes vergeten te zeggen
    Canon eos 30d & 40d;Canon ef 300mm f4 L IS USM
    Thijs Broekkamp| Website: www.wildnature.nl
    Weblog: http://www.thijsbroekkamp.blogspot.nl/

  • #2
    Re: Teleconverter, wel of niet?

    Een telecoverter is goed mits enkele beperkingen !

    - liefst maximaal 1,4 X
    - Liefst op een lichtsterke prime F2,8 of beter

    MVG, Jeff
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: Teleconverter, wel of niet?

      af te raden op je 70-300...

      een extender werkt alleen goed op goede primes en hele goede zoomlenzen (a la 70-200 2.8, ...).
      je gaat AF & scherpte verliezen met die lens.
      With Canon, I can (or at least try)
      Photastic.be ~ Passion for the picture
      Nieuwe site

      Comment


      • #4
        Re: Teleconverter, wel of niet?

        Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
        Een telecoverter is goed mits enkele beperkingen !

        - liefst maximaal 1,4 X
        - Liefst op een lichtsterke prime F2,8 of beter

        MVG, Jeff
        1.7x gaat ook goed hoor,in comb D3 + Nikon 105mm 2.8 VR maar ja je hebt de VR en hoge iso van de D3.
        'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

        Comment


        • #5
          Re: Teleconverter, wel of niet?

          Oorspronkelijk geplaatst door Macroshopper Bekijk bericht
          1.7x gaat ook goed hoor,in comb D3 + Nikon 105mm 2.8 VR maar ja je hebt de VR en hoge iso van de D3.
          Eens.
          Geen grote D3 maar een kleine D700
          mvg
          Antoine

          Comment


          • #6
            Re: Teleconverter, wel of niet?

            En als het dan niet zo'n goede plaatjes op levert, kan ik er wat minder geld aan besteden door het 2e hands te kopen misschien.
            Canon eos 30d & 40d;Canon ef 300mm f4 L IS USM
            Thijs Broekkamp| Website: www.wildnature.nl
            Weblog: http://www.thijsbroekkamp.blogspot.nl/

            Comment


            • #7
              Re: Teleconverter, wel of niet?

              Het is niet zeker of er een teleconverter is die op een 70-300 past, en als die al zou passen, dan zullen de resultaten zeker niet optimaal zijn.

              Met een 1,4x tc is de maximale diafragma-opening op 420mm f8, met een 2x tc wordt dat f11 op 600mm. De zoeker wordt dan zo donker dat het bijna onmogelijk is om nog handmatig scherp te stellen.

              Een 70-300 (eender welk merk of type) is niet gebouwd om met een teleconverter te gebruiken. Het is best mogelijk dat er een lenselement van de 70-300 tegen de teleconverter komt, en dan kan er wel eens iets stukgaan.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Teleconverter, wel of niet?

                Net als Jeff al zegt, Ideaal in combinatie met een prime F4 of 2.8, aangezien een TC de afwijkingen in een lens versterkt.
                :30D::5D::Sigma 18-50 F2.8 EX DC::Canon 17-40L F4::Canon EF 70-300 F4-5.6 IS USM::Canon 100 F2.8 macro::Canon EF 300L F4 IS::knutselspul:

                Comment


                • #9
                  Re: Teleconverter, wel of niet?

                  Eerder een afrader hoor in combinatie met een 75-300mm...
                  Lees eens: http://www.dyxum.com/lenses/TC/index.asp
                  MVG

                  Comment


                  • #10
                    Re: Teleconverter, wel of niet?

                    Oorspronkelijk geplaatst door wildlifephoto Bekijk bericht
                    Ik kom geregeld wat bereik te kort met mijn sigma 70-300mm f4-5,6 dg apo voor de vogeltjes en andere dieren. En in tijden van recessie kan ik mij geen sony 70-400 of sigma 50-500 veroorloven. Nou wil ik weten of een teleconverter 1,7 of 1,5 x wat nut heeft op die lens? Is het te doen bij mooi weer of is de kwaliteit dan niks meer? Ik keek naar een solligor 1,7 keer. Passen alle lenzen daarop? http://www.fotokonijnenberg.nl/produ...olta-sony.html
                    Is het goede kwaliteit, iemand ervaringen mee? Ik wil wel minimaal 1,5 of 1,7 keer anders is het bereik nog wat te weinig. Manueel scherpstellen vind ik niet zo'n probleem.

                    Alvast bedankt
                    Vergeet een teleconverter op een dergelijke matige (zoom)lens.
                    Gewoon croppen is beter en goedkoper.....

                    Comment


                    • #11
                      Re: Teleconverter, wel of niet?

                      Een teleconverter wordt hem dus niet...
                      Dan maar verder sparen
                      Canon eos 30d & 40d;Canon ef 300mm f4 L IS USM
                      Thijs Broekkamp| Website: www.wildnature.nl
                      Weblog: http://www.thijsbroekkamp.blogspot.nl/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Teleconverter, wel of niet?

                        Hallo,
                        Nog een vraagje. Ik lees dat dit met Prime lenzen goed zou werken dan?
                        Ik heb nu de D700 en een 24-70 2.8 van Nikon.
                        Zou dit een goed gedacht zijn om de "Nikon TC-17E II 1.7x Converter" er aan toe te voegen zodat ik wat verder kan gaan? Of raden jullie me dit ook af?

                        Ik ben eerder aan het twijfelen.
                        Mvg,
                        Eric
                        Next generation fotografeert met:
                        Nikon D700 + batterypack, Nikkor 24-70mm f2.8, Nikkor 50mm 1.8, Nikkor 28-200mm 3.5-5.6, Sigma 12-24mm F4.5-5.6 EX DG ASP HSM en wat filtsen...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Teleconverter, wel of niet?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Nextgeneration Bekijk bericht
                          Hallo,
                          1 Nog een vraagje. Ik lees dat dit met Prime lenzen goed zou werken dan?
                          2 Ik heb nu de D700 en een 24-70 2.8 van Nikon.
                          3 Zou dit een goed gedacht zijn om de "Nikon TC-17E II 1.7x Converter" er aan toe te voegen zodat ik wat verder kan gaan? Of raden jullie me dit ook af?

                          4 twijfelen.
                          Mvg,
                          Eric
                          1,2 en 3 zijn niet combineerbaar aangezien het niet om een prime gaat.
                          of 4 ik aan mijn leesvermogen?
                          The Knight That Says Ni...kon

                          Comment


                          • #14
                            Re: Teleconverter, wel of niet?

                            Het combinneren van en 24-70 met een teleconverter is een slecht idee omdat je voor de prijs van een converter een goed bruikbare telezoom kan kopen waar je veel meer aan hebt.
                            Misschien past ie er ook niet op, maar ook als tie past is het onzinnig.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Teleconverter, wel of niet?

                              Op de Nikon AF-S 28-70mm f/2.8 D past een Nikon teleconvertor in elk geval niet omdat het achterste lenselement tegen de teleconvertor zou kunnen komen. Met een Nikon AF-S 70-200 f/2.8 VR lukt het wel, maar het resultaat blijft natuurlijk wel achter ten opzichte van een prime.
                              Nikon D800 + D500, veel glas, licht, ballast, ...

                              Comment

                              Working...
                              X