Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bokeh portret-macro lens Nikon/ Sigma?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bokeh portret-macro lens Nikon/ Sigma?

    Hoi,

    Ik zit te tobben over 2 portret/macrolenzen:

    Sigma AF 70mm f/2.8 EX DG macro
    Micro-Nikkor AF-S 60mm f/2.8G ED N

    Welke kan ik het beste nemen, als ik een romige bokeh wil?

  • #2
    Re: Bokeh portret-macro lens Nikon/ Sigma?

    De Nikon micro 60mm staat bekend om zijn vrouw onvriendelijke scherpte. Om daar nu portretten mee te maken.
    Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

    Comment


    • #3
      Re: Bokeh portret-macro lens Nikon/ Sigma?

      Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
      De Nikon micro 60mm staat bekend om zijn vrouw onvriendelijke scherpte. Om daar nu portretten mee te maken.
      Hoi Hans wat bedoel je precies met "vrouw onvriendelijke scherpte"

      Comment


      • #4
        Re: Bokeh portret-macro lens Nikon/ Sigma?

        Hij toont rimpels die er zelfs niet zijn...
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

        Comment


        • #5
          Re: Bokeh portret-macro lens Nikon/ Sigma?

          Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
          Hij toont rimpels die er zelfs niet zijn...


          Is de sigma 70 mm dan een beter alternatief qua portret (bokeh)?

          Comment


          • #6
            Re: Bokeh portret-macro lens Nikon/ Sigma?

            Beste

            Hoe groter de brandpuntsafstand, groter het diafragma en hoe meer diafragma lamellen des te mooier zal de bokeh zijn.

            Minder lamellen geven een zeer nerveuze onaangename bokeh, dus kies voor een lens met 8 of 9 diafragmalamellen. Dit omdat meer lamellen het diafragma ronder maken.

            Voor portretten dus best iets tussen de range van 85 en 200mm omdat je hierdoor een gecomprimeerder en vlakker beeld bekomt.

            M.v.g.
            CANON Inc. Made In Japan

            Comment


            • #7
              Re: Bokeh portret-macro lens Nikon/ Sigma?

              Oorspronkelijk geplaatst door FotoGenie Bekijk bericht
              Hoi Hans wat bedoel je precies met "vrouw onvriendelijke scherpte"
              Zoiets wil hij zeggen, weliswaar gemaakt met de 105 mm Macro AF-S

              Lens 105mm micro nikkor AFS VR
              Exif: diafragma f4 1/500 sec.
              [/QUOTE]

              Comment


              • #8
                Re: Bokeh portret-macro lens Nikon/ Sigma?

                vroeger met film, hadden we daar een oplossing voor de lens draaide je er een uvfilter voor en vreef er een dun laagje vaseline op en dan had je een zacht beeld, maar wel mooi , maar met de pc hoeft dat niet meer
                Last edited by koen1950; 4 maart 2009, 09:36.

                Comment


                • #9
                  Re: Bokeh portret-macro lens Nikon/ Sigma?

                  de sigma 70mm macro is een pareltje van een lens en zeer geschikt voor portret op APS-C.
                  nu wat bokeh betreft de sigma heeft een 9 lamellen diafragma wat voor een vrij mooi bokeh zorgt. Lens is ook al vrij scherp op f 2,8.

                  op de foto hierboven kan ik niet uitmaken of het bokeh als dan niet mooi is, daar is een verschil tussen bokeh en DOF. op die foto zie ik enkel resultaat van een kleine DOF, bokeh betekent een mooie overgang van scherp naar onscherp. Gebruik je ook best zacht licht voor om dit volledig tot uiting te laten komen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bokeh portret-macro lens Nikon/ Sigma?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Spy-Glass Bekijk bericht
                    Beste

                    Hoe groter de brandpuntsafstand, groter het diafragma en hoe meer diafragma lamellen des te mooier zal de bokeh zijn.

                    Minder lamellen geven een zeer nerveuze onaangename bokeh, dus kies voor een lens met 8 of 9 diafragmalamellen. Dit omdat meer lamellen het diafragma ronder maken.

                    Voor portretten dus best iets tussen de range van 85 en 200mm omdat je hierdoor een gecomprimeerder en vlakker beeld bekomt.

                    M.v.g.

                    Is een lens tussen de range 85 en 200mm, niet te veel tele? Heb namelijk een DX camera, de Nikon D90. De 'Nikon AF-S 60mm f/2.8G ED Micro' heeft ook zoals de SIgma trouwens 9 diafragmalamellen, waarom heeft ie dan een "vrouw onvriendelijke scherpte" en de Sigma niet?
                    Last edited by FotoGenie; 4 maart 2009, 10:02.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bokeh portret-macro lens Nikon/ Sigma?

                      Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                      op de foto hierboven kan ik niet uitmaken of het bokeh als dan niet mooi is, daar is een verschil tussen bokeh en DOF. op die foto zie ik enkel resultaat van een kleine DOF, bokeh betekent een mooie overgang van scherp naar onscherp. Gebruik je ook best zacht licht voor om dit volledig tot uiting te laten komen.
                      Dus wikipedia geeft een foute definitie van bokeh? En dit artikel is ook fout?

                      Ik dacht altijd dat het om de (subjectieve) esthetische waarde van de onscherpte ging
                      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bokeh portret-macro lens Nikon/ Sigma?

                        Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
                        Dus wikipedia geeft een foute definitie van bokeh? En dit artikel is ook fout?

                        Ik dacht altijd dat het om de (subjectieve) esthetische waarde van de onscherpte ging
                        denk dat dat wel de juiste redenering zal zijn

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bokeh portret-macro lens Nikon/ Sigma?

                          Een hoog aantal lamellen van het diafragma is zeker "geen" garantie op een mooie bokeh maar is afhankelijk van heel de constructie van het objectief. Bij volledig open diafragma
                          , hier f/2.8, is de vorm trouwens steeds volledig rond. Ik denk dat je met beide prime-lenzen zeker niet teleurgesteld zal zijn, maar als je echt de romige bokeh wilt kun je beter
                          nog langere brandpuntsafstanden nemen zoals bv. de sigma 105mm f/2.8 macro waar je bovenop nog eens een prachtige 1/1 macro functie krijgt. Wat hierboven werd verteld over vrouwonvriendelijke scherpte is larie en apekool zou ik zeggen, want een haarscherpe
                          foto kan je altijd verzachten maar van een softe foto ga je nooit geen scherpe meer kunnen maken

                          https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

                          http://wim-meeus.blogspot.com/
                          https://1x.com/wimmeeus/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bokeh portret-macro lens Nikon/ Sigma?

                            Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
                            Dus wikipedia geeft een foute definitie van bokeh? En dit artikel is ook fout?

                            Ik dacht altijd dat het om de (subjectieve) esthetische waarde van de onscherpte ging

                            De out of focus area is de area vanaf het punt waarop onze ogen niet meer instaat zijn een onscherp van een scherp punt te onderscheiden tot en met het meest onscherpe punt in het beeld. Of je zou ook kunnen zeggen de punten die buiten de COC (circle of confusion) liggen. Op dat gebied heeft het bokeh van de lens invloed.

                            Een mooi bokeh is te herkennen aan zachte en geleidelijke onscherpte. Natuurlijk dit is een kwestie van smaak, maar zo zullen de meeste het wel als het meest aangenaam beschouwen.

                            Omdat je DOF groter of kleiner wordt je bokeh niet beter of slechter, enkel het gebied waar het bokeh zich manifesteert (out of focus area) wordt groter of kleiner. Het bokeh hangt puur van de lens af. Is een onderdeel in de beoordeling van de optische kwaliteit van een lens, maar niet alle goede lenzen hebben daarom ook een heel goed bokeh.

                            Als je echt een heel mooi bokeh wilt is de CZ 85mm f 1.4 een aanrader.
                            vandaag gezien, laatste foto toont een echt mooi bokeh volgens mij, de rest is meer DOF.
                            Expert news, reviews and videos of the latest digital cameras, lenses, accessories, and phones. Get answers to your questions in our photography forums.


                            maar de sigma 70mm f2,8 macro is ook niet mis
                            Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro A-mount lens detail page with owners reviews and reference to most useful information about the lens







                            btw: Een te scherpe lens voor portret bestaat niet meer, vroeger gebruikte men weliswaar soft-focus lenzen, maar digitaal neemt het enkel een paar seconden om dit effect te creëren en heb je daarbij alles nog beter onder controle.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Bokeh portret-macro lens Nikon/ Sigma?

                              nikon 80-200 2.8 is ook een goede portretlens en in tweedehands nog redelijk betaalbaar. En ze is ook mooi meegenomen voor algemene fotografie. Koop daarbij een gewone 50mm en je bent prachtig gesteld.

                              Comment

                              Working...
                              X