Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

advies uitbreiding lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • advies uitbreiding lenzen

    Kan maar moeilijk de knoop doorhakken ;

    canon 85/1.8
    canon 100/2.8 macro

    prijsverschil is niet belangrijk. Zoek met name mooie portretlens voor mijn 5D en 30D
    welke lenzen heb ik al:

    canon 50/1.8
    canon 17-40
    canon 24-105/F4
    canon 70-200/F2.8 is

    Vooral de laatste zoom gebruik ik veel voor portretten buiten. Tevreden hiermee, behalve dat hij groot zwaar en opvallend is. de 24-105 zie ik als goede reportage lens samen met de 17-40.

    De canon 100/2.8 overweeg ik omdat macro wel mijn interesse heeft.Dit blijft echter in de hobbysfeer. Voor portretten hoor ik wel eens dat hij te scherp is .Ook zou hij indoor moeite hebben met focus.

    De 85 lens zal in low light beter presteren denk ik.Iets wat bij bruiloften en theater en sport indoor beter tot zijn recht komt.Na lang googlen vind ik het een lastige keus.

    het vinden van de juiste combo met een 5d en 30 d en lenzen is ook nog een heel gepuzzel

    Suggesties en eye-openers zijn welkom. Alvast bedankt voor het meedenken,

    Joost
    Last edited by enkelinius; 2 maart 2009, 21:00.
    canon 30D /canon 400D
    canon ef 50mm1,8 type 1 / ef 17-40 f/4 L
    canon 24-105/F4 L IS /canon 70-200/F2.8 L IS

  • #2
    Re: advies uitbreiding lenzen

    Ik gebruik graag de 85mm 1.8. Is scherp vanaf 2.2. Ook bruikbaar vanaf 1.8 hoor. Dit objectief deed het heel goed op mijn 350 D.
    Vandaag nog gebruikt op mijn 5D. Stelt zeer snel scherp en is heel handig qua gewicht en oogt niks afschrikwekkends tov de witte 70-200. Mooie blur.
    Groet,
    Jan

    Comment


    • #3
      Re: advies uitbreiding lenzen

      Wil je portret (en redelijk snelle af) dan de 85mm en wil je ook macro dan de 100 (met iets tragere af op de koop toe).
      Sony en Olympus
      Fotoseries

      Comment


      • #4
        Re: advies uitbreiding lenzen

        Oorspronkelijk geplaatst door enkelinius Bekijk bericht
        ...Zoek met name mooie portretlens voor mijn 5D en 30D...
        ...Voor portretten hoor ik wel eens dat hij te scherp is...
        ...in low light beter presteren denk ik. Iets wat bij bruiloften en theater en sport indoor beter tot zijn recht komt...
        Misschien enkele dingen 'scherp'stellen.

        1) Lichtsterke lenzen vangen meer licht op. Door de grote opening is de scherptediepte dikwijls heel beperkt tot minder dan 5 cm, en scherpstellen wordt dan een echte kunst.
        2) Wat wil je juist scherp hebben in een portret? Enkel de ogen? Wat is voor jou een mooi portret?

        Toen ik mijn 85/1.2 pas had, was ik doodongelukkig want bijna geen enkele opname scherp waar ik het wilde. Nu met mijn 200/1.8 weet ik het en ben ik bereid 100 opnames te maken voor dat éne goede beeld.

        Ik raad je het volgende aan:
        google eens op DOF calculator.
        experimenteer eens wat met je 70-200/2.8 op volle opening en op korte afstand van het onderwerp (dof wordt ook beperkt door de korte afstand).
        Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

        Comment


        • #5
          Re: advies uitbreiding lenzen

          Over de EF lenzen kan ik weinig zeggen, maar ik heb ze wel allebei in FD. De beeldhoek van de 85mm vind ik veel beter dan die van de 100mm, waar je net iets te ver van je model staat. Kwestie van smaak natuurlijk ook.
          Ik ben de handtekening niet, ik poets hier alleen maar.

          Comment


          • #6
            Re: advies uitbreiding lenzen

            Voor macro in de hobbysfeer is de 100 f:2.8 misschien beter geschikt dan de langere macros (waar de pros bij zweren)
            Lees hier eerst wat over

            Hij is ook als lichtsterke tele te gebruiken, maar je hebt al een 24-105 IS

            AF is de snelste van alle macros, moet je geen schrik van hebben
            Voor portret te lang op je 30D

            Het is een beetje een compromislens, maar zeker tweedehands zijn geld ruim waard

            Comment


            • #7
              Re: advies uitbreiding lenzen

              Stof om na te denken over (lange en korte) macrolenzen

              Mijn 100mm 2.8 komt toch nog meer buiten

              Comment

              Working...
              X