Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

portretrecht bij sportevenementen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • portretrecht bij sportevenementen

    Met het nieuwe wielerseizoen dat terug van start is gegaan had ik graag wat specifiekere informatie gehad over portretrecht, zoals beschreven in topic 'privacywet', bij sportevenementen.

    Mijn vraag is of ik foto's genomen op sportevenementen op internet mag plaatsen en desnoods te koop mag aanbieden (zowel aan particulieren als magazines) zonder toelating vd organisator.

    Ik denk dan vooral aan 2 types van evenementen

    - deze met profs aan de start, genre Ronde van Vlaanderen, wereldbaker veldrijden
    (lijkt me minder een probleem vermits profs toch juist zoveel mogelijk in beeld willen
    komen)

    - deze met amateur-sporters, de grote massa evenementen zoals de 20 van Brussel,
    of kleinere joggings, etc
    (ik weet dat bij deze de organisatie een handtekening vraagt aan de deelnemers voor
    publicatie en gebruik van foto's)

    Kan een organisatie mij verbieden om zulke foto's te publiceren, vermits deze events zich toch op de openbare weg afspelen? Of toch maar eerst toelating vragen?
    Ik begrijp wel dat ik niet ongevraagd publiciteit kan maken voor mijn foto's op hun event.

    Heb wel eens opgevangen dat het publiceren niet zo'n probleem zou zijn, maar wel als je er een naam bijplaatst. Beter zou zijn enkel de rugnummer?

    Heeft er iemand ervaring mee of tips hoe ik anders een portfolio kan uitbouwen en dan ook kan tonen?

    Alvast bedankt, nu nog leren goede sportfoto's te nemen maar dat is een ander verhaal.

    Jan

  • #2
    Re: portretrecht bij sportevenementen

    Ik heb nog geen problemen gehad met foto's die ik op sportevenementen heb gemaakt.

    Of je er zomaar een handeltje van mag maken, dat weet ik niet.
    Je moet dan ook met alles in orde zijn wat de belastingen betreft...

    Meestal krijg ik achteraf zelfs mailtjes met de vraag om grotere bestanden door te sturen, en die krijgen ze dan ook gratis.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: portretrecht bij sportevenementen

      Het recht op afbeelding (of het portretrecht) is het recht om te beslissen of je gefotografeerd wil worden of niet. Zonder de toestemming van de afgebeelde persoon mag je geen foto maken, reproduceren, publiceren, mededelen aan het publiek. Het recht op afbeelding is enkel van toepassing op personen die niet in de openbare belangstelling staan. Bij publieke personen, zoals bv. politici en mensen uit de muziekwereld, sportwereld wordt de toestemming tot publicatie van hun afbeelding vermoed voor zover de fotos genomen werden tijdens de uitvoering van hun openbare activiteiten. Het portretrecht is ook afhankelijk van het feit of de afgebeelde persoon zelf de opdracht heeft gegeven tot het maken van de foto of niet. Het recht op afbeelding vervalt 20 jaar na de dood van de afgebeelde persoon.

      Voor het maken en publiceren van de foto's is er volgens mij geen probleem...

      Verkoop van die foto's zou eventueel wel problemen kunnen geven (zie belastingen, zelfstandigheid, ...)

      Comment


      • #4
        Re: portretrecht bij sportevenementen

        zou er geen probleem van maken, je kan achteraf(op verzoek van de afgebeelde) de opname nog altijd verwijderen.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: portretrecht bij sportevenementen

          Oorspronkelijk geplaatst door DownUnder Bekijk bericht
          Heeft er iemand ervaring mee of tips hoe ik anders een portfolio kan uitbouwen en dan ook kan tonen?

          Alvast bedankt, nu nog leren goede sportfoto's te nemen maar dat is een ander verhaal.

          Jan
          Leer eerst goede sportfoto's maken, en dan kan je daarmee eventueel een portfolio uitbouwen...

          Je wil sportfoto's verkopen, en je weet nog niet hoe je ze moet maken...

          Maak foto's op verschillende sportevenementen, leer uit je fouten, en dan zal je na een paar jaar misschien wel goede sportfoto's kunnen maken.
          Die foto's plaats je op een website, en als je dan toestemming vraagt om ergens foto's te mogen maken, dan kan je de link meesturen zodat ze kunnen zien waarmee je bezig bent.
          Dat heb ik deze week nog gedaan, zondag is er hier vlakbij een danswedstrijd, en ik heb een mailtje gestuurd om te vragen of ik er foto's mag maken, en of ik de foto's online mag zetten (ik heb toestemming gekregen).

          Als je geld wil verdienen aan je foto's dan zal je wel merken dat dat niet zo heel erg gemakkelijk is, tenzij je echte topkwaliteit kan leveren (zelfs dan zal het nog niet meevallen).

          Voor mij blijft fotografie een hobby, op die manier kan ik zelf kiezen waar en wanneer ik foto's maak.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: portretrecht bij sportevenementen

            Wat betreft dat verkopen, dit hoeft morgen nog niet ze, heb alle tijd.
            maar ik volg liever van in 't begin de goede weg.

            Wat de belastingen, etc betreft is voor mij niet zo'n probleem vermits ik al zelfstandige ben en enkel mijn statuten moet wijzigen. Moet dus niet echt met extra onkosten als RSZ-bijdragen rekening houden vermits ik deze al betaal.

            'T maakt dus ook nie uit of ik één, geen of honderd foto's verkoop. Maar het zou leuk zijn om zo met je hobby een extraatje te verdienen om zo weer wat fotomateriaal te kunnen bijkopen.

            Thanks voor de reacties

            Comment


            • #7
              Re: portretrecht bij sportevenementen

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Als je geld wil verdienen aan je foto's dan zal je wel merken dat dat niet zo heel erg gemakkelijk is, tenzij je echte topkwaliteit kan leveren (zelfs dan zal het nog niet meevallen).
              En hoe komt dat denk je? Kijk maar eens naar de laatste regel die je schreef in je eerste post hier, dan heb je het antwoord. Tegenwoordig denkt iedereen dat foto's gratis moeten zijn, en dat komt door mensen zoals jij. Sorry, is niet persoonlijk.

              Comment


              • #8
                Re: portretrecht bij sportevenementen

                Oorspronkelijk geplaatst door subby Bekijk bericht
                En hoe komt dat denk je? Kijk maar eens naar de laatste regel die je schreef in je eerste post hier, dan heb je het antwoord. Tegenwoordig denkt iedereen dat foto's gratis moeten zijn, en dat komt door mensen zoals jij. Sorry, is niet persoonlijk.
                De evenementen waar ik foto's maak, daar zal je nooit een beroepsfotograaf zien rondlopen die in opdracht van de organisatoren werkt.
                Niet omdat ik daar foto's kom maken, maar gewoon omdat die organisatoren er het geld niet voor hebben om een professionele fotoreportage te laten maken.
                Op die manier doe ik ook niet aan "broodroof" ten opzichte van professionele fotografen, want die vragen ze daar toch nooit.

                Als ik ergens foto's maak, en er komt een persfotograaf langs voor een paar foto's, dan zorg ik er zelfs voor dat ik niet in de weg sta, zodat die persfotograaf zijn (of haar) werk kan doen.

                Mijn foto's worden wel eens gepubliceerd in lokale blaadjes ("Den Band" in Sint-Jozef Rijkevorsel, en "De Brug" in Rijkevorsel, ook in het gemeentelijk infoblad worden mijn foto's soms gebruikt), en die hebben ook geen budget om een fotograaf te betalen. Ze maakten daarom zelf altijd de foto's, en nu mogen ze mijn foto's gebruiken (in ruil voor een gratis abonnement).
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment

                Working...
                X