Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lichtsterke lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lichtsterke lens

    Hallo ik heb vorige zomer een Pentax K 10 D met lens Pentax 18-250 3,5-6,3.gekocht.
    Die zomer in zuid Frankrijk wat kerkjes bezocht,waarin soms prachtige beeltenissen in donkere hoekjes.Jullie raden het al lens niet sterk genoeg.Graag jullie advies welke lens of lenzen ik moet kopen.Met de lens die ik heb lukte soms de interieur foto`s maar soms ook niet.Ik heb gespaard voor nieuwe lenzen dus brand maar los. F.(is Ferdinand)

  • #2
    Re: lichtsterke lens

    voor interieurs zou ik NIET investeren in een lichtsterke lens, maar WEL in een statief.
    je lens zou je toch maar gebruiken op volle opening en je zou teleurgesteld zijn in
    (het ontbreken ven) scherpte wegens de beperkte scherptediepte.
    gebruik een statief en zet je lens op f11 of f16.

    mocht je dat teveel gesleur vinden, zoek dan iets in de f2.8 regionen,
    zoals een tokina 11-16 (€500) of 16-50 (€600)
    of een tamron 17-50 of 28-75 (€350)
    ik weet echter niet of deze alle voor pentax te vinden zijn.

    mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

    Comment


    • #3
      Re: lichtsterke lens

      Hallo,

      Zelf heb ik de Pentax 16-50 & 50-135 DA* 2.8 voor op mijn K10.
      Ben van beide heel tevreden. Ze hebben ook stof&water-dichtingen zoals de K10.

      Toen de lenzen uit kwamen rond augustus 2008 is er hier een topic over gestart. Gebruik de zoekfunctie en je zal over die lenzen nog meer info verkrijgen.

      m.v.g.
      Marc
      Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
      M.v.g. Marc

      Comment


      • #4
        Re: lichtsterke lens

        Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
        voor interieurs zou ik NIET investeren in een lichtsterke lens, maar WEL in een statief.
        ...
        De stevigste gorillapod weegt bijna niets... ik raad dat aan.
        Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

        Comment


        • #5
          Re: lichtsterke lens

          Ik raad de Gorillapod af, zelfs de DSLR versie. Weggegooid geld
          Heb het ding nu een jaar en gebruik hem nooit. Niet stabiel en duurt een eeuwigheid eerdat je hem krijgt hoe je wil.
          Dan liever rijstzak of volwaardig statief.

          Ben het er wel mee eens dat een statief hier beter gaat werken als een lichtsterke zoom of prime, de scherpte blijft behouden.
          Vergeet niet dat soms een statief niet is toegelaten in kerken ivm veiligheid. De niet-fotografen zouden erover kunnen struikelen

          Comment


          • #6
            Re: lichtsterke lens

            Beste

            Voor interieurs is een groothoek mss ook wel een optie. Ikzelf heb me een Sigma 10-20mm aangeschaft voor architectuur en ook interieurfoto's op verlof. Maar heb je idd ook wel een statief nodig. daar heb ik de Manfrotto 715SHB voor aangeschaft, vrij licht, stevig en compact.


            Dit samen met jou 18-250 heb je een ideale reiscombinatie...

            Mvg
            Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

            Comment


            • #7
              Re: lichtsterke lens

              of voor archi: een TSE objectief - met statief wel te verstaan
              Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

              Comment


              • #8
                Re: lichtsterke lens

                Best een lichtsterk standaardobjectief. Bij Pentax kijk je dan naar de FA35/2 of de FA31/1.8 limited. Eventueel ook de FA43/1.9 limited.

                Er is een nieuwe DA*55/1.4, maar die is allicht wat teveel tele. Mogelijk komt er een meer geschikte DA*30/1.4, maar wanneer is wat anders.

                Wil je echt zoom, dat is de DA*16-50/2.8 het beste lichtsterke standaard-alternatief.

                Sigma biedt overigens ook alternatieven in die richting. De Tokina 11-16/2.8 is helaas nog niet voor Pentax verkrijgbaar.

                Wim
                Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                Comment


                • #9
                  Re: lichtsterke lens

                  Hallo, Ik ga de Pentax lens 16-50 2,8 kopen en een Manfrotto statief 055xprobx met 322 RC balhoofd. Welke prime zal ik kopen: FA 35/2 of FA 43/1.9.
                  Geen DA 55/14? Allemaal bedankt voor de reacties. F.J. (Ferdinand)

                  Comment


                  • #10
                    Re: lichtsterke lens

                    Oorspronkelijk geplaatst door F.J. Bekijk bericht
                    Hallo, Ik ga de Pentax lens 16-50 2,8 kopen en een Manfrotto statief 055xprobx met 322 RC balhoofd.
                    Goed plan. Ik heb hetzelfde statief, maar wel met de 141RC kop (eentje met 3 hendels).
                    Oorspronkelijk geplaatst door F.J. Bekijk bericht
                    Welke prime zal ik kopen: FA 35/2 of FA 43/1.9.
                    Geen DA 55/14? Allemaal bedankt voor de reacties. F.J. (Ferdinand)
                    Misschien moet je eerst even je foto's bekijken die je tot nu de beste vindt. En daarvan de gemiddelde brandpuntsafstand noteren. Dat of je meest gebruikte brandpuntsafstand, dat kan ook. Dan koop je best het vaste objectief dat het dichtst bij die afstand ligt. 't Is erg persoonlijk. Kwalitatief zitten ze erg dicht bij elkaar, behalve misschien de FA35/2 die heel goed, maar ietsje minder dan de andere twee (maar ook goedkoper) is.

                    Ik zou zeker niet enkel naar de technisch-kwalitatieve verschillen kijken, de brandpuntsafstand en de daaruit volgende beeldhoek zijn m.i. belangrijker. Technisch is de DA*55/1.4 zeker de beste met z'n SDM en Quick Shift Focus, maar hij is wel iets te lang voor algemeen gebruik, eerder een fijn portret-objectief.

                    Wim
                    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                    Comment


                    • #11
                      Re: lichtsterke lens

                      Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                      Misschien moet je eerst even je foto's bekijken die je tot nu de beste vindt. En daarvan de gemiddelde brandpuntsafstand noteren. Dat of je meest gebruikte brandpuntsafstand
                      Daar heb je ook een handig programmatje voor, genaamd ExposurePlot
                      www.indetailfotografie.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: lichtsterke lens

                        Die pentax lenzen zouden inderdaad erg goed zijn maar is 35mm (zeker op digitaal) niet wat lang voor interieurs?

                        Ik denk dat een statief i.c.m. een ultrawide angel misschien een betere keuze is?

                        Comment


                        • #13
                          Re: lichtsterke lens

                          Oorspronkelijk geplaatst door Joris818 Bekijk bericht
                          Die pentax lenzen zouden inderdaad erg goed zijn maar is 35mm (zeker op digitaal) niet wat lang voor interieurs?
                          Voor interieurs in 't algemeen natuurlijk wel, maar de poster spreek in z'n eerste post over mooie beeltenissen in kerken. Daarvoor lijkt me een standaardbrandpunt voldoende.

                          Wim
                          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                          Comment

                          Working...
                          X