Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beoordeling (score) van Challenge

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beoordeling (score) van Challenge

    Iets wat mij (en zonder twijfel ook vele andere) al lang op de lever ligt is de quotering die sommigen DURVEN geven op een foto.
    Ook bij de laatste Challenge (DOF) is er weer eens bewezen dat er toch een aantal (sorry voor de uitdrukking) "KIEKES ZONDER KOP" rondlopen!
    Kijk nu naar de eindwinnaar...
    Haalt een terechte 1ste plaats, maar toch zijn er 3 die deze maar een 3 gegeven hebben (om dan nog maar te zwijgen over de 3x 5 en de 3x 6).

    Wanneer wordt er nu eindelijk iets gedaan om de gulle puntengevers eens ter verantwoording te roepen?
    Het is toch een kleintje om deze mensen eens een PM te sturen met verzoek om aan te geven waarom zij deze lage score hebben gegeven?

    Volgens mij is dit in vele gevallen een kwestie van onwetendheid en moeten we deze mensen eens op het rechte pad brengen

    Een dergelijke score is immers voor velen een deprimerend iets.
    .-≈° BD1188BE °≈-: Canon 5D met een goedgevulde gLascontainer.
    ***[ Also visit the BelgiumDigital Challenge @ http://challenge.belgiumdigital.com ]***

  • #2
    Re: Beoordeling (score) van Challenge

    Ik denk dat je verbaasd zou zijn van het aantal pm's dat spooky daarvoor al rondgestuurd heeft. Sommigen geven gevolg aan de oproep, sommigen laten niks van zich horen en anderen vinden dat ze het recht hebben te doen wat ze willen en dat ze hun eigen criteria of smaak hebben. Maar meestal is het toch geen onwetendheid... Staat hier wel ergens op het forum.
    Zo hebben bvb, blijkens sommige commentaren, inzendingen die verschillende malen opnieuw werden ingezonden deze keer bewust (heel) lage scores gekregen. De literatuur die al over dit onderwerp geschreven is op het forum, kan je trouwens niet meer op één blad papier neerschrijven ...

    Ik heb vorige maand nog eens meegedaan, werd dertiende, haalde een gemiddelde van 6.14. Nochtans had ik 2x twee en 10x drie punten gekregen. Nog een geluk dat er zo iets als een gemiddelde is... ... want maak van die scores 12x vier punten en mijn gemiddelde wordt 6.31. Verschil : 1 plaats in het klassement.

    Drie maal een drie voor de winnende foto vind ik nog niet echt overdreven. Er zijn al winnaars geweest met een'tjes. Vermoedelijk heeft het ontbreken van originaliteit in de winnende foto, voor sommigen de score naar beneden doen zakken. Maar dat is puur gissen. (Voor alle duidelijkheid : ik had door tijdsgebrek niet alle foto's gekwoteerd en deze dus ook niet... maar hij zou zeker meer dan 3 gekregen hebben )
    Je moet trouwens ook niet verlangen dat iedereen dezelfde smaak heeft en dus variatie in punten moet kunnen !

    Uit goede bron heb ik vernomen dat het een van de doelstellingen is van de werkgroep om bewust negatief stemgedrag te bestrijden, maar dat vraagt tijd... en is niet zo evident als op het eerste zicht lijkt...
    Mijn fotowebsite : www.filover.be

    Comment


    • #3
      Re: Beoordeling (score) van Challenge

      Oorspronkelijk geplaatst door Decapix Bekijk bericht
      Wanneer wordt er nu eindelijk iets gedaan om de gulle puntengevers eens ter verantwoording te roepen?
      Het is toch een kleintje om deze mensen eens een PM te sturen met verzoek om aan te geven waarom zij deze lage score hebben gegeven?
      Ik snap je verontwaardiging en ik weet dat die vertrekt vanuit een schone waarde, maar zie het "ter verantwoording roepen" als een groter kwaad dan wat je er mee wil bestrijden. Wie gaat die PM sturen? En waarop gaat die zich baseren? Eigen smaak? De scores van anderen? Fotografie is geen exacte wetenschap en beoordeling is erg subjectief en mag dat ook blijven. Elke foto krijgt tientallen scores, die enkeling heeft onvoldoende impact om echt een verschil te maken. En ja, hier en daar zal er es eentje tussen zitten die een lage score geeft for all the wrong reasons (misschien heeft hij/zij zelf een kanshebber geschoten, who knows), but so what?

      Oorspronkelijk geplaatst door Decapix Bekijk bericht
      Een dergelijke score is immers voor velen een deprimerend iets.
      Klopt, maar als je die ene 2 die je krijgt niet kan relativeren met een gemiddelde van pakweg 5,5, kan het misschien geen kwaad om es gefrustreerd te worden . Ik heb zelf "5,huppeldepup" als gemiddelde gekregen dit keer en er zat een 1 en een 9 tussen, so what (bedankt voor die 9, whoever you are ). De scores zaten mooi verdeeld, je kan er haast een perfecte Gausscurve over laten lopen.

      Oorspronkelijk geplaatst door filipo Bekijk bericht
      Zo hebben bvb, blijkens sommige commentaren, inzendingen die verschillende malen opnieuw werden ingezonden deze keer bewust (heel) lage scores gekregen.
      Heb hierover zelf ook wel nagedacht de afgelopen weken, omdat ik tegen het herinzenden ben. Heb je wat geleerd en wil je dat ook tonen met een heraangepaste versie? Prima, maar dan in fotobeoordeling. Ik speel zelf eerlijk gezegd ook sterk met het idee om vanaf de maart-inzendingen een 1 te geven voor wie herpost, al was het maar omdat mensen die reeds vroeg in de maand beginnen te scoren dat niet elke keer opnieuw moeten doen!

      Oorspronkelijk geplaatst door filipo Bekijk bericht
      Ik heb vorige maand nog eens meegedaan, werd dertiende, haalde een gemiddelde van 6.14. Nochtans had ik 2x twee en 10x drie punten gekregen. Nog een geluk dat er zo iets als een gemiddelde is... ... want maak van die scores 12x vier punten en mijn gemiddelde wordt 6.31. Verschil : 1 plaats in het klassement.
      ...
      Je moet trouwens ook niet verlangen dat iedereen dezelfde smaak heeft en dus variatie in punten moet kunnen !
      Hallelujah

      Oorspronkelijk geplaatst door filipo Bekijk bericht
      Uit goede bron heb ik vernomen dat het een van de doelstellingen is van de werkgroep om bewust negatief stemgedrag te bestrijden, maar dat vraagt tijd... en is niet zo evident als op het eerste zicht lijkt...
      If it's not broken, don't fix it...
      Canon EOS 7D + EF-S 17-55 f2.8 IS USM + EF-S 55-250 f4-5.6 IS

      Comment


      • #4
        Re: Beoordeling (score) van Challenge

        Oorspronkelijk geplaatst door svengoeman Bekijk bericht
        ........


        Heb hierover zelf ook wel nagedacht de afgelopen weken, omdat ik tegen het herinzenden ben. Heb je wat geleerd en wil je dat ook tonen met een heraangepaste versie? Prima, maar dan in fotobeoordeling. Ik speel zelf eerlijk gezegd ook sterk met het idee om vanaf de maart-inzendingen een 1 te geven voor wie herpost, al was het maar omdat mensen die reeds vroeg in de maand beginnen te scoren dat niet elke keer opnieuw moeten doen!
        ...
        svengoeman ik ben ook tegen het herposten zoals reeds eerder aangehaald ook het vervangen van foto's die geen goede beoordeling krijgen en dan maar iets anders proberen kan in mijn ogen niet.
        eens gepost vind ik dat hij er staan moet blijven zo denk je beter na wat je wil inzenden
        en niet zomaar iets inzenden om nadien te vervangen door een andere omdat je foto niet goed was of niet in de smaak viel wat je kan opmaken uit de commentaren
        heeft zich de challenge van februari maar weer eens uitgewezen dat je dan toch nog héééééééél hoog in de eindrangschrikking terecht komt waar je wellicht met je eerste inzending onderaan had gestaan
        dit geeft een wrang gevoel voor degene die het niet deden en achter hun inzending stonden,maar natuurlijk dat is dan onze keuze
        want wat krijg je dan
        om de haverklap andere foto's in de hoop toch eens eindelijk een goed commentaar te krijgen
        als er eventueel een verbetering word toegelaten moet het wel de zelfde foto zijn

        de maand Februari was het laagste cijfer wat ik uitdeelde een 4 dat is dan juist onder de helft
        eentjes tweetjes en drietjes deel ik niet meer uit omdat iedereen toch de moeite doet om mee te doen
        Last edited by lilybie; 2 maart 2009, 20:15. Reden: iets vergeten
        Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
        Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/

        Comment


        • #5
          Re: Beoordeling (score) van Challenge

          Iedereen is nog steeds vrij te geven wat hij wil ... zolang hij die punten voor zichzelf maar op een "eerlijke" manier beslist heeft.
          Niet iedereen kan of moet dezelfde mening hebben en misschien vinden de personen die een 3, 5 of 6 gegeven hebben deze foto ook maar niets.
          Als iemand op eerlijke basis (zijn eigen overtuiging) een lagere score geeft dan denkt die misschien net hetzelfde van al diegenen die een hoge score gegeven hebben.
          De winnaar heeft wat mij betreft het ook verdiend maar we moeten ieders mening respecteren!
          Dat er mensen een lage score geven omdat iemand anders minder zou scoren dan hun eigen inzending is niet correct ... men zou de inzenders kunnen verbieden om een score kunnen te geven maar dan loggen ze toch gewoon in met een andere account (wat nu vermoedelijk ook al gebeurt).
          Je kan nooit verkrijgen dat iedereen eerlijk zal zijn maar je moet ook niet altijd denken dat iedereen daarom ook oneerlijk is.
          Als iedereen dezelfde mening zou hebben dan moet er gewoonweg niet gestemd worden, dan post je een serie foto's en geeft één persoon aan wie de winnaar is ... de rest moet maar dezelfde mening delen. Echt een goede vorm van democratie.
          Zoals nog al eens aangehaald, misschien moet men de percentages gewoon niet meer vermelden maar enkel het totaal verkregen punten ... zo blijven deze eindeloos durende onnuttige discussies eidelijk eens uit.
          Zijn sommigen nu zo'n controlefreaks om te zien wat anderen doen of zijn jullie kleuterjuf van beroep en is het beroepsmisvorming sommigen in de hoek te willen zetten?
          Nooit zal er een systeem bestaan waarbij iedereen tevreden is ... altijd en overal kan je altijd iets vinden! Ik beklaag echt de werkgroep dat zich hierover moet buigen want na de eventuele aanpassing van het systeem komen er gegarandeerd weer dergelijke discussies.
          Hoe ga je trouwens bewijzen dat iemand bewust een slechte score geeft (op de uitzondering na dat hij zelf een foto gepost heeft en zichelf een 10 gaf en al de anderen een 1)?
          Gewoon stoppen met melken, daar bestaan nu apparaten voor en als ge toch veel "lawijt" wil maken is het de moment met de challenge van deze maand!
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: Beoordeling (score) van Challenge

            Oorspronkelijk geplaatst door Decapix Bekijk bericht
            Volgens mij is dit in vele gevallen een kwestie van onwetendheid en moeten we deze mensen eens op het rechte pad brengen
            Je geeft zelf bijvoorbeeld positieve commentaar gebaseerd op onrealistische (en onmogelijke) zaken ... op andere meer realistische geef je dan kritiek. Is dit dan ook onwetendheid dat moet afgestraft worden?
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: Beoordeling (score) van Challenge

              hmm handig dat je die gegeven punten kan bekijken, eerste keer da ik het zie.
              ik gan meestal ook niet onder een 3! hoe slecht ik de foto ook vind, er is ook tijd en moeite in gekropen om de foto te maken.
              herinzendingen om een betere rating te krijgen = 1 sorry voor de herposters!
              eerste commentaar op de mijne: staat scheef.
              nu heb ik iets van: zeker rechtzetten de volgende keer!

              verder weet ik zeker dat de werkgroep wel veranderingen te weeg zal brengen maar halve werken zijn geen werken dus tijd zal raad brengen.
              nikon stuff

              Comment


              • #8
                Re: Beoordeling (score) van Challenge

                Oorspronkelijk geplaatst door Decapix Bekijk bericht
                Iets wat mij (en zonder twijfel ook vele andere) al lang op de lever ligt is de quotering die sommigen DURVEN geven op een foto.
                Ook bij de laatste Challenge (DOF) is er weer eens bewezen dat er toch een aantal (sorry voor de uitdrukking) "KIEKES ZONDER KOP" rondlopen!
                Kijk nu naar de eindwinnaar...
                Haalt een terechte 1ste plaats, maar toch zijn er 3 die deze maar een 3 gegeven hebben (om dan nog maar te zwijgen over de 3x 5 en de 3x 6).

                Wanneer wordt er nu eindelijk iets gedaan om de gulle puntengevers eens ter verantwoording te roepen?
                Het is toch een kleintje om deze mensen eens een PM te sturen met verzoek om aan te geven waarom zij deze lage score hebben gegeven?

                Volgens mij is dit in vele gevallen een kwestie van onwetendheid en moeten we deze mensen eens op het rechte pad brengen

                Een dergelijke score is immers voor velen een deprimerend iets.
                Dit

                IMAGE RATING

                Number of ratings: 105
                Average Rating: 8,59
                Your rating: 9

                Rating Details:

                10: 41 39%
                9: 25 24%
                8: 15 14%
                7: 15 14%
                6: 3 3%
                5: 3 3%
                4: 0
                3: 3 3%
                2: 0
                1: 0

                Lijkt mij een perfecte Gauss curve voor een verdiende winnaar.

                Als er op 105 ratings er 9 onder de 7 zitten dan moogt ge nie klagen
                Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet ervan te genieten
                www.cromagnonman.be

                Comment


                • #9
                  Re: Beoordeling (score) van Challenge

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Je geeft zelf bijvoorbeeld positieve commentaar gebaseerd op onrealistische (en onmogelijke) zaken ... op andere meer realistische geef je dan kritiek. Is dit dan ook onwetendheid dat moet afgestraft worden?
                  Nee hoor ... Eerder een teken van stommiteit waarbij ik geloof dat er in de wereld ook nog mensen zijn die de goede kanten zien en niet alleen maar de slechte.
                  Ik blijf het schandalig vinden hoe een nieuweling soms afgemaakt wordt omwille van tekorten, terwijl dezelfde persoon met een beetje goodwill van de anderen, nog veel plezier kan beleven en bovendien nog veel kan leren.

                  Maar ja ... ik probeer dan inderdaad (op een TE overdreven manier) de beste kanten er eens uit te halen; Hopende op het feit dat ook andere mensen eens hun ogen willen opendoen voor meer dan alleen maar "die eerste blik".
                  .-≈° BD1188BE °≈-: Canon 5D met een goedgevulde gLascontainer.
                  ***[ Also visit the BelgiumDigital Challenge @ http://challenge.belgiumdigital.com ]***

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beoordeling (score) van Challenge

                    Beste dames en heren,
                    Mij hoor je niet klagen.
                    Er zullen vast en zeker ook mensen tussen zitten die doelbewust een lagere score hebben gegeven met een al dan niet terechte reden. We weten bijvoorbeeld dat er mensen zijn die minder punten geven bij studio werk. Dat is helemaal hun keuze.
                    één ding staat als een paal boven water. Met zulke score worden de anti-stemmers gewoon meer zichtbaar.

                    Mvg, Frutsel

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beoordeling (score) van Challenge

                      Oorspronkelijk geplaatst door Decapix Bekijk bericht
                      waarbij ik geloof dat er in de wereld ook nog mensen zijn die de goede kanten zien en niet alleen maar de slechte.
                      Zie dan ook eens een 'mogelijke" goede kant aan een lagere score ... die mensen bedoelen dat "misschien" ook wel goed.
                      hoe een nieuweling soms afgemaakt wordt
                      De challenge is toch anoniem? Hoe kan je dan bewust een nieuweling afmaken?
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Beoordeling (score) van Challenge

                        misschien hebben de enengevers, deze zin uit het regelement niet goe gelezen.


                        Als je een foto erg goed vindt, dan geef je deze een hoog cijfer, als je een foto niet goed vindt, geef je deze een laag cijfer. Bedenk dat het dus niet de bedoeling is om met de cijfers 1 tot en met 10 een rangorde aan te geven. Als je een foto een 1 toekent omdat je deze het beste vindt (dus jouw nummer 1) dan benadeel je deze foto slechts aangezien het gemiddelde rapportcijfer de uiteindelijke rangorde bepaalt.

                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                        Comment


                        • #13
                          Re: Beoordeling (score) van Challenge

                          Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                          hmm handig dat je die gegeven punten kan bekijken, eerste keer da ik het zie.
                          ik gan meestal ook niet onder een 3! hoe slecht ik de foto ook vind, er is ook tijd en moeite in gekropen om de foto te maken.
                          herinzendingen om een betere rating te krijgen = 1 sorry voor de herposters!
                          eerste commentaar op de mijne: staat scheef.
                          nu heb ik iets van: zeker rechtzetten de volgende keer!

                          verder weet ik zeker dat de werkgroep wel veranderingen te weeg zal brengen maar halve werken zijn geen werken dus tijd zal raad brengen.
                          Die personen die een foto herposten hebben geen moeite gedaan dan ???
                          Als ik een herpost zie dan geef ik de verdiende punten .

                          Dan nog zie ik hier veel mensen die precies toch mee doen om te winnen .
                          Je kan toch gewoon reageren van " Veel beter dan vorige inzending " of iets anders en dan normaal punten geven ?

                          Stel dat die foto toch hoog eindigt en dan ?
                          De challenge is een wedstijd om bij te leren .

                          Tijdens de challenge mag je toch niet bekend maken welke foto je hebt ingestuurd dus moet je wachten tot na de challenge om nieuwe foto's te posten bij beoordeling ? Hoeveel mensen gaan er dan nog kijken naar de nieuwe inzending bij beoordeling als de nieuwe challenge begonnen is ?
                          CANON 50D : EF 70-200 f/2.8 IS USM , EFS 17-85mm IS USM , EF 50mm f/1.8 II , EF 35-70 f/3.5-4.5

                          Comment


                          • #14
                            Re: Beoordeling (score) van Challenge

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tartarus Bekijk bericht
                            Die personen die een foto herposten hebben geen moeite gedaan dan ???
                            ja..juist te veel moeite en meestal met de verbetertips uit de comments.
                            maar een 1 geven gaat me wat ver en doe ik nooit, maar daarintegen, een 10 heb ik ook nog nooit gegeven, gewoon uit angst dat er later nog een mooiere opname komt en een 11 mag/kan je niet geven.
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                            Comment


                            • #15
                              Re: Beoordeling (score) van Challenge

                              sorry ,de genomen moeite moet je dan maar posten in fotobeoordeling en niet in challenge.
                              Of te wel doe je mee aan een challenge ,dus om te winnen ,of post je al dan niet in beoordeling .
                              Al moet ik er direct aan toevoegen dat de comments op de challenge een verademing zijn voor diegene die een foto instuurden want ik wacht op het moment dat zulke gerichte commentaar terugkeert in "fotobeoordeling".
                              Dus je beste foto stuur je op na veel zelfberaad ,de rest laat je aan de mod. en diegene die punten geven .
                              Er zijn volgens mij wel enkele redenen waarom een foto herpost mogen worden .
                              oa.na het publiceren zie je zelf een technische fout :foto is door resizen te scherp ,een technisch server mankement ,kortom dezelfde foto maar technisch dichter bij de foto die jij zie op je scherm.

                              Comment

                              Working...
                              X