Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ervaringsdeskundigen Canon 5D met standaardzoom

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ervaringsdeskundigen Canon 5D met standaardzoom

    Ik las heeeeel veel reviews en fora over de keuze tussen EF 24-70mm f/2.8 en EF 24-105mm f/4 IS.
    Ik ken de verschillen betreffende bereik, 2.8 vs 4, IS en gewicht.
    Ik vraag me vooral twee dingen af:
    Is op een 5D in de praktijk de beeldkwaliteit van de 24-70mm merkbaar beter dan die van de 24-105 ?
    Is de f/2.8 van de 24-70mm goed bruikbaar, of trek je toch sowieso op f/4 ?

    Ik las dat sommigen, oa Black Bandit, hun 24-105mm verkochten en een 24-70 kochten. Zijn er zo nog mensen? Graag ervaringen? Dat zou mijn beslissing fel vergemakkelijken.
    Eigenlijk zoek ik een objectief dat even goed is als de efs 17-55mm f/2.8 IS.
    Groeten, Jan

  • #2
    Re: Ervaringsdeskundigen Canon 5D met standaardzoom

    Oorspronkelijk geplaatst door OpaJM Bekijk bericht
    Ik las heeeeel veel reviews en fora over de keuze tussen EF 24-70mm f/2.8 en EF 24-105mm f/4 IS.
    Ik ken de verschillen betreffende bereik, 2.8 vs 4, IS en gewicht.
    Ik vraag me vooral twee dingen af:
    Is op een 5D in de praktijk de beeldkwaliteit van de 24-70mm merkbaar beter dan die van de 24-105 ?
    Is de f/2.8 van de 24-70mm goed bruikbaar, of trek je toch sowieso op f/4 ?

    Ik las dat sommigen, oa Black Bandit, hun 24-105mm verkochten en een 24-70 kochten. Zijn er zo nog mensen? Graag ervaringen? Dat zou mijn beslissing fel vergemakkelijken.
    Eigenlijk zoek ik een objectief dat even goed is als de efs 17-55mm f/2.8 IS.
    Groeten, Jan
    Ik gebruikte een 24-105 op een 5D en kan bijna niet geloven dat een 24-70 "nog beter" kan.... Die foto's waren al perfect qua kleur, scherpte enz, dus de enige conditie is in low light omgevingen of echte sportfotografie waar die 2.8 tot z'n recht komt, daar zal je nog verschil voelen.
    Imagination is more important than knowledge...
    http://www.kiekje.be

    Comment


    • #3
      Re: Ervaringsdeskundigen Canon 5D met standaardzoom

      ik heb de 24-105 voor uitstapjes en zoomgenot. Hij is lichter en compacter dan de 24-70 en bovendien meer mm en goedkoper. Dan is de keuze snel gemaakt. Ik vind deze lens trouwens zeer scherp!!!

      Comment


      • #4
        Re: Ervaringsdeskundigen Canon 5D met standaardzoom

        Ik had de 17-40 en de 24-105.
        De 17-40 heb ik hier op BD verkocht omdat voor 99% de 24-105 op mijn 5D zat.
        Beiden zijn prachtige objectieven en met veel spijt heb ik die 17-40 verkocht.
        Wat er nog bijkomt (deze maand) is een 50mm f/1.4 een Sigma of een Canon, dat weet ik nog niet.

        Grtz, RF
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: Ervaringsdeskundigen Canon 5D met standaardzoom

          Heb de 2.8 na veel andere lenzen, en deze is gewoon goed als je een prof objectief wilt.
          Zeker als je veel binnensport of modeshows fotografeert.
          En weet je, kijk maar eens naar de profs welke lens die mensen gebruiken en dan is de keuze zonder discussie gemaakt.
          Of hebben deze mensen het allemaal mis?
          Hierbij wil ik niet zeggen dat het andere objectief slecht is, neen het begint pas op F 4.0! .

          Comment


          • #6
            Re: Ervaringsdeskundigen Canon 5D met standaardzoom

            Als je echt lichtsterk wilt kun je er ook een prime bij nemen. De 24-105 is gewoon een prima allround lens.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: Ervaringsdeskundigen Canon 5D met standaardzoom

              De 24-105 heeft 2 problemen, vignettering en vervorming op de uiterste einden, dat eerste kun je simpel oplossen dat tweede niet ( althans niet zonder verlies van beeldkwaliteit ). Ook de bokeh is in mijn ogen een pak minder aangenaam maar dat kan persoonlijk zijn. Ik ben van de 24-105 naar de 24-70 gegaan en heb me dat nog niet beklaagd. Los daarvan is en blijft de 24-105 ook een enorm veelzijdige lens
              1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

              Comment


              • #8
                Re: Ervaringsdeskundigen Canon 5D met standaardzoom

                Diafragma 2.8 is dus goed bruikbaar? Of gebruik je op de 24-40mm toch meer f/4?

                Comment


                • #9
                  Re: Ervaringsdeskundigen Canon 5D met standaardzoom

                  Oorspronkelijk geplaatst door OpaJM Bekijk bericht
                  Diafragma 2.8 is dus goed bruikbaar? Of gebruik je op de 24-70mm toch meer f/4?
                  F2,8 is heel goed bruikbaar op de 24-70, net zoals f4 heel goed bruikbaar is op de 24-105 f4.

                  Ik heb ook eerst een 24-105 gehad, en een EF-S 17-55 f2,8 IS.
                  Op de 1D MKIII had ik ook een lichtsterke "standaardzoom" nodig, daarom heb ik de 17-55 + de 24-105 verkocht en een 24-70 f2,8 L gekocht.
                  Ik heb dus ervaring met beide lenzen, de 24-70 is één stop lichtsterker en optisch iets beter dan de 24-105, maar de 24-105 heeft een groter zoombereik, is lichter, en heeft beeldstabilisatie.

                  In vergelijking met de EF-S 17-55 f2,8 IS is de 24-70 ook nog iets beter op f2,8 en de 24-70 heeft wat minder vervorming (maar daarmee heb ik op de 17-55 f2,8 IS eigenlijk ook nooit problemen gehad).
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ervaringsdeskundigen Canon 5D met standaardzoom

                    Dank voor al die snelle reacties. De 24-70 ligt momenteel een ietsje voor op de 24-105mm. Alhoewel, ik heb ook nog de 50mm en de 85mm 1.8 voor binnenshuis. En vanaf 70mm heb ik ook nog de heel scherpe 70-200mm f/4 IS.
                    Omwille van het gewicht en het grotere bereik wint de 24-105 misschien.
                    Ik was alleen maar bang dat de scherpte van de 24-105mm zou tegenvallen nadat ik tot grote voldoening de efs 17-55mm heb gebruikt. Maar dat lijkt dus niet zo te zijn.
                    Vriendelijk bedankt!
                    Jan

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ervaringsdeskundigen Canon 5D met standaardzoom

                      OpaJM,

                      Ik gebruik de 24-105 al een geruime tijd ook op een 5D.
                      Fantastische lens. Perfecte afstand voor bruiloften en met de f4 heb je het koppeltje er allebei scherp op.
                      De 5D is toch een Iso monster, dus die stop verlies tov de 24-70 2.8 is eigenlijk niet echt het probleem.
                      De bokeh is uiteraard een andere zaak. DAt is een eigen keuze.
                      Ik gebruik vooral voor Low-Light mijn 17-55 2.8 op een 40D.
                      En op mijn 5D een canon 50 1.4 en een 70-200 2.8.

                      Ik zou ook ooit wel eens terug naar een 24-70 2.8 willen gaan, maar de 85 1.8 is me eigenlijk voorlopig meer waard en goedkoper.

                      Succes met je keuze.
                      CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ervaringsdeskundigen Canon 5D met standaardzoom

                        Het voordeel van een 24-70 op een 5D is dat de vertekening op 24mm minder is en dat de lens in tegenstelling tot op sommige 1.6x camera's wel echt scherp is op 2.8
                        Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ervaringsdeskundigen Canon 5D met standaardzoom

                          Ik heb de 24-105 als lichtgewicht oplossing. Al een paar keer getwijfeld om die te vervangen, maar gewicht is en blijft belangrijk.
                          Vermits ik alles verwerk met DxO, worden alle negatieve puntjes automatisch gecorrigeerd.
                          En voor al het overige heb ik hele zware primes met hele grote lenzen voor én achteraan .
                          Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ervaringsdeskundigen Canon 5D met standaardzoom

                            Ik heb gisteren de 24-105mm gekocht. Verkoos deze boven de 24-70mm omwille van het bereik en het gewicht.
                            Iedereen bedankt voor de goede raad!
                            Jan

                            Comment

                            Working...
                            X