Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D90 met 18-200 (sigma)lens. Auto Focus? Wie heeft ervaring met portret/natuur??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D90 met 18-200 (sigma)lens. Auto Focus? Wie heeft ervaring met portret/natuur??

    Ik wil binnenkort een Nikon D90 camera kopen, maar twijfel nog over de lens.
    Een Sigma 18-200 OS, lijkt me een prachtige lens met veel mogelijkheden. Ik heb alleen nog een paar twijfels.
    1. Heeft iemand van jullie ervaring met deze lens als portret/modelfotografie lens, en kun je hem aanraden? Zou de nikkor kitlens 18-105Vr een beter alternantief zijn?
    2. Als je op bewolkte dagen of in het bos een vogel, hert oid wilt fotograferen, is die 6.3 lichtsterkte dan niet veel te weinig?
    3. Nikon geeft aan dat ze voor de AF functie een lichtsterkte van max 5.6 toelaten. anders werkt het niet. Heeft iemand van jullie ervaring?
    4. suggesties voor lens-alternatieven in de zelfde prijsklasse zijn natuurlijk welkom.

    Alvast bedankt, alex
    Last edited by lex47; 1 maart 2009, 12:21. Reden: tekstueel

  • #2
    Re: D90 met 18-200 (sigma)lens. Auto Focus? Wie heeft ervaring met portret/natuur??

    hallo, ik heb zelf de Sigma gekocht voor bij mijn D300 als wandel/reislens, meer bepaald als ik bijv. met de vrouw op stap ben . Het is dan meer snapshots maken dan fotograferen. Ik heb ze tot hiertoe dus 3 maal gebruikt
    Ik heb de Nikon 18/200 ook getest en zie er weinig verschil in. Ook mijn AF werkt nog op f6.3 (en op f11 ook nog)
    Als de Nikon 18/200 niet beter is (i.m.o) dan zal de 18/105 ook niet beter zijn denk ik
    De Nikon heeft wél f5.6 op 200mm ,wat iets beter is
    Je hebt gelijk ivm dat bos, je komt snel licht te kort. De OS compenseert dat wel wat maar dan moet het vogeltje wél stilzitten natuurlijk.
    Voor portretten is een simpele 50mm beter, veel scherper en door het kleine diafragma komt het "model" beter los van de achtergrond. Je kan met de 18/200 ook inzoomen voor een gelijkaardig effect maar dan sta je al snel wat verder en het wordt nooit hetzelfde.
    Ik heb als standaardlens een 24/70 f2.8 van Sigma ,die komt er bijna nooit af.
    Ik gebruik weinig groothoek en die 70mm is op f2.8-4.0 wel goed voor portretten.
    Ik zou dus voor een lichtsterkere lens gaan, dat kan bijv. een Sigma of Tamron 18/50 F2.8 zijn (of Tokina 16/50) of een Sigma 24/70 f2.8 of ook een Tamron 28/70 f2.8.
    Deze laatste vind ik wat té weinig groothoek hebben maar deze krijgt héél goede kritieken.
    Maar je zal zien, éénmaal je de microbe hebt komen er nog lenzen bij want de ideale lens bestaat niet

    Hier een foto met de Sigma 18/200OS ;


    Alleszins veel plezier met de D90, dijk van een toestel

    mvg Jozef
    D800 en een goed glasservies

    Comment


    • #3
      Re: D90 met 18-200 (sigma)lens. Auto Focus? Wie heeft ervaring met portret/natuur??

      Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
      Ik heb de Nikon 18/200 ook getest en zie er weinig verschil in. Ook mijn AF werkt nog op f6.3 (en op f11 ook nog)
      Heb je dan een f11 lens om dit te testen?
      Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
      Als de Nikon 18/200 niet beter is (i.m.o) dan zal de 18/105 ook niet beter zijn denk ik
      Is er enige reden om zoiets te denken? Ik kan er geen bedenken, behalve dan dat er Nikkor opstaat, beide met 18mm beginnen en VR hebben.......
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: D90 met 18-200 (sigma)lens. Auto Focus? Wie heeft ervaring met portret/natuur??

        Heb je dan een f11 lens om dit te testen?
        Dat was idd een denkfoutje, je stelt immers scherp met maximaal diafragma
        Anderzijds , in tegenstelling tot wat Nikon zou beweren volgens t.s. werkt mijn AF perfect op f6.3. Die heb ik dus wel

        Is er enige reden om zoiets te denken? Ik kan er geen bedenken, behalve dan dat er Nikkor opstaat, beide met 18mm beginnen en VR hebben.......
        Ja hoor , Ik denk dat Nikon niet zo dom is om een zoom te maken van 250 euro die beter zou zijn dan een andere van hun gamma die 550 euro kost
        Of zou die metalen vatting alleen verantwoordelijk zijn voor die 300 euro?

        grtjs Jozef
        D800 en een goed glasservies

        Comment


        • #5
          Re: D90 met 18-200 (sigma)lens. Auto Focus? Wie heeft ervaring met portret/natuur??

          Toch heb ik verschillende testen gezien van de Sigma HSM OS waarbij die lens er beter uitkomt.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: D90 met 18-200 (sigma)lens. Auto Focus? Wie heeft ervaring met portret/natuur??

            Toch heb ik verschillende testen gezien van de Sigma HSM OS waarbij die lens er beter uitkomt.
            Bedankt, dan ben ik blij met m'n keuze, want ondanks de gekende beperkingen is zo'n lens best handig om te hebben.

            mvg Jozef
            D800 en een goed glasservies

            Comment


            • #7
              Re: D90 met 18-200 (sigma)lens. Auto Focus? Wie heeft ervaring met portret/natuur??

              Bedankt (mn Jozef) voor het delen van je ervaring.

              Alex

              Comment

              Working...
              X