Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke ND-filter?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke ND-filter?

    Kan iemand me raad geven wat betreft de 'sterktes' van ND-filters?

    Ik werk met een D300 en zou, in combinatie met een B+W Polarisatiefilter, een ND-filter willen gebruiken.
    De bedoeling is om overdag, bij gemiddeld daglicht, deze waardes te kunnen krijgen bij iso 100:
    2" tot 5"
    f/6 tot f/11

    Nu zie ik op de site van Grobet, dat ze van B+W 3 categorieën hebben: 1x, 2x en 3x.

    Welke moet ik dan aanschaffen?

    Alvast bedankt.

  • #2
    Re: Welke ND-filter?

    wat zijn je metingen nu bij F6-F11 iso 100???
    je wil naar 2 tot 5 seconden?

    als je nu waardes hebt van 1 tot 2.5 sec dan moet je de ND+1 hebben (die geeft 1 stop licht minder door, geeft je dus een verdubbeling van je belichtingstijd bij eenzelfde diafragma)

    als je nu waardes hebt van 0.5-1.25 sec heb je de ND+2 nodig (deze houd 2 stoppen tegen en geeft je een verviervoudiging van je belichtingstijd bij eenzelfde diafragma)

    en als je nu waardes hebt van 0.2-0.6 sec (1/5sec tot ong 1/2 sec) dan heb je de ND +3 nodig, zelfde uitleg als hierboven, houd drie stops tegen of 6*zoveel licht.

    bij iso 100 F6 dagwaardes vrees dat je een pak sneller gaat zitten dan zelfs 1/5 sec (0.2 sec) belichtingstijd dus heb je nog een zwaardere ND filter nodig.
    De Polarisatiefilter gaat nog wat licht tegenhouden, ongeveer 1-1.5 stops maar zelfs de combinatie ND+3 en pola geeft dan nog maar 2 seconden als je zonder filtering 1/10 (0.10) sec bij F6 hebt. en zelfs dat gaat overdag een veel te lange belichting geven.
    Waarom draai je je diafragma niet meer toe? is die scherpte (on)diepte zo belangrijk??
    wat wil je bereiken? waarmee? en wat is je waarde zonder filters?
    Dan zijn we al een stap verder

    Tom
    De gustibus et coloribus non est disputandum
    Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

    Comment


    • #3
      Re: Welke ND-filter?

      Thanks!

      Wordt gebruikt voor rigshots. vb: http://flickr.com/photos/devinlefevere/3099281568/

      Ik schiet dus op 'S', met een Sigma 10-20.
      Als ik nu overdag zo'n 2" neem bij iso 100 kom ik meestal al tegen f/20 of hoger.

      Maar volgens mij heb ik dan al een 3x nodig.

      Comment


      • #4
        Re: Welke ND-filter?

        1.4 - 2.0 - 2.8 - 4 - 5.6 - 8 - 11 - 16 - 22 - 32.

        dit is de reeks van VOLLE diafragma's, tussen elk cijfer zit een volle stop lichtverlies. je diafragma van 5.6 naar 8 draaien zorgt ervoor dat er maar de helft licht door kan.

        Dus, jou voorbeeld: overdag F20 (zullen we even F22 nemen voor het gemak ) om aan 2 sec te geraken.
        Met de ND1 kan je dan F16 gebruiken
        Met de ND2 kan je dan F11 gebruiken
        met de ND3 kan je dan F8 gebruiken
        met de ND3 + pola kan je dan (ongeveer) F 5.6 gebruiken.

        simpel he
        De gustibus et coloribus non est disputandum
        Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

        Comment


        • #5
          Re: Welke ND-filter?

          Ik denk dat de meesten alle drie de ND-filters kopen.
          Door de filters op elkaar te schroeven, heb je voor elke lichtomstandigheid, enorm veel mogelijkheden.
          Bij een UWA objectief is het wel opletten geblazen voor vignetering.

          Grtz, RF
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #6
            Re: Welke ND-filter?

            De Nikon filters zijn niet meer nieuw leverbaar. Ze waren er in ND4, ND8 en voor het speciale werk in ND800 (zonsverduistering)
            De 8 maal heb je al gauw nodig, wil je naar tijden van 2 tot 5 seconden.



            hier een sterk rood en groen filter gebruikt. overdag 30 seconden. Geen lichtmeting DDL, geen AF mogelijk. Lichtmeting op alle kleuren van het histogram. Omdat er 2 filters zijn gebruikt is de scherpte ook weg. Wat je ziet is het rondvaren van een boot met toeristen in Den Bosch.
            Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

            Comment


            • #7
              Re: Welke ND-filter?

              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
              Ik denk dat de meesten alle drie de ND-filters kopen.Grtz, RF
              Heb ik dat verkeerd voor, maar ik dacht dat je bij gebruik van twee polarisatiefilters ook een regebaar ND filter kan nabootsen, dat zelfs bijna volledig kan verduisteren, nadelen van deze combinatie ken ik niet echt.

              Comment


              • #8
                Re: Welke ND-filter?

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Heb ik dat verkeerd voor, maar ik dacht dat je bij gebruik van twee polarisatiefilters ook een regebaar ND filter kan nabootsen, dat zelfs bijna volledig kan verduisteren, nadelen van deze combinatie ken ik niet echt.
                Klopt volledig !! Als je 2 polarisatiefilters achter elkaar zet, heb je een traploze grijsfilter. Flexibile oplossing, maar wel redelijk duur. En goed uw polarisatiefilter nakijken, want ik heb ook een B+W, en daar kan ik geen extra filter opschroeven. Maar je kan het wel geloof ik met de polarisatiefilters van Hoya. Best wel eens navragen of opzoeken.
                En duur is relatief, 3 grijsfilters kosten ook geld (gesteld dat je ze eventueel wilt combineren), maar je hebt al een polarisatiefilter, en 2 filters nemen nog altijd minder scherpte weg dan 3.

                EDIT: oppassen met lenzen waarvan het frontelement meedraait bij focussen.
                Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

                Comment


                • #9
                  Re: Welke ND-filter?

                  Heu, ik bedoelde dat je met drie ND filters alle combinaties kan maken.
                  Je kunt ze alle drie gebruiken maar daarom nog niet ter gelijke tijde.
                  Je kunt ook een pol. filter gebruiken op een ND filter.
                  Met twee pol. filters heb ik nog niet gewerkt.

                  Grtz, RF
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke ND-filter?

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Heb ik dat verkeerd voor, maar ik dacht dat je bij gebruik van twee polarisatiefilters ook een regebaar ND filter kan nabootsen, dat zelfs bijna volledig kan verduisteren, nadelen van deze combinatie ken ik niet echt.
                    Hier kun je nog wat meer info vinden over het gebruik van twee pola filters...
                    www.indetailfotografie.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke ND-filter?

                      Waarom geen variabele ND zoals deze

                      .
                      α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
                      Flickr____No place to be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke ND-filter?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Defenderke Bekijk bericht
                        Waarom geen variabele ND zoals deze

                        .
                        Om te beginnen de prijs denk ik...
                        www.indetailfotografie.nl

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke ND-filter?

                          Oorspronkelijk geplaatst door stapperke Bekijk bericht
                          EDIT: oppassen met lenzen waarvan het frontelement meedraait bij focussen.
                          Waarom?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke ND-filter?

                            Awel, omdat de filter meedraait zeker.

                            Grtz, RF
                            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke ND-filter?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                              Awel, omdat de filter meedraait zeker.
                              Tja, we hebben het hier wel over twee filters die samen het effect moeten geven van een ND-filter, door ze ten opzichte van elkaar in een bepaalde stand te zetten. Als het objectief draait bij het scherpstellen dan zullen beide polafilters meedraaien en omdat hun onderlinge stand niet verandert, is er niks aan de hand.

                              Er wordt nu gewoon een zinnetje geplaatst dat misschien relevant is bij een enkel filter maar niet bij het gebruik zoals in deze thread door demeyereg voorgesteld.

                              Comment

                              Working...
                              X