Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke groothoeklens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke groothoeklens

    Hoi,

    Ik ben op zoek naar een groothoeklens. Welke van deze zou het beste zijn op een D50?

    Het is vooral voor landschappen te fotograferen. Ik heb nu de kitlens van de D70 18-70mm en een Tamron 18-200mm. Wat raden jullie mij aan?

    Voor en nadelen van zo een groothoek?

    Sigma 10-20/4-5,6 AF EX DC HSM 499 euro
    Tamron 10-24/3,5-4,5 AF Di-II LD Aspherical 399 euro
    Tokina 10-17/3,5-4,5 AF AT-X DX 629 euro
    Tokina 11-16/2,8 AF AT-X Pro DX SD 599 euro
    Tokina 12-24/4 AF AT-X Pro DX II 599 euro

    mvg,
    Wouter
    Nikon D90 + 18-70 + 70-300VR + 50mm 1.8 + Sigma 10-20 + SB24 + SB400

  • #2
    Re: Welke groothoeklens

    Voor wat het waard is. Deze maand is er een testverslag in Practical Photography met 4 lenzen op de testbank.
    Deze waren de
    * Sigma 10-20
    * Tamron 10-24
    * Canon EF-S 10-22
    * Nikon 12-24 G IF-ED AF-S DX

    De winnaar in deze test was de goedkoopste lens nl. de Sigma
    Voordeel: prijs / goeie all-rounder / stevig gebouwd
    Nadeel: de randjes zijn wat soft op de grootste diafragmaopening

    De minst presterende lens was de Tamron

    De Canon en Nikon hadden beiden ene iets betere kwaliteit van foto maar dat kon volgens dezelfde review niet echt de meerprijs rechtvaardigen.

    Comment


    • #3
      Re: Welke groothoeklens

      Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
      Voor wat het waard is. Deze maand is er een testverslag in Practical Photography met 4 lenzen op de testbank.
      Deze waren de
      * Sigma 10-20
      * Tamron 10-24
      * Canon EF-S 10-22
      * Nikon 12-24 G IF-ED AF-S DX

      De winnaar in deze test was de goedkoopste lens nl. de Sigma
      Voordeel: prijs / goeie all-rounder / stevig gebouwd
      Nadeel: de randjes zijn wat soft op de grootste diafragmaopening

      De minst presterende lens was de Tamron

      De Canon en Nikon hadden beiden ene iets betere kwaliteit van foto maar dat kon volgens dezelfde review niet echt de meerprijs rechtvaardigen.
      Dat is dan hun mening. Voor sommige onder ons is die betere kwaliteit wel degelijk de
      meerprijs waard en te rechtvaardigen.

      Comment


      • #4
        Re: Welke groothoeklens

        ik heb de 10-20mm van sigma,en ik moet zeggen dat ik daar best tevreden van ben,al gebruik ik ze niet zo vaak

        Comment


        • #5
          Re: Welke groothoeklens

          Wel die Sigma 10-20 lijkt me dan inderdaad wel een goeie lens. Ik ga nog wat reviews opsnorren.

          De nikon lenzen zijn inderdaad te duur voor mij. Als ik een keek dan lagen die prijzen toch wel boven de 1.000 euro.. voor een beginner, leek, nietskenner, broddelaar, etc zoals ik is dat toch wel beetje teveel



          Als ik verschillende reviews lees...dan weet ik het nog minder zeker als daarvoor.

          Hoe ik het zie op dit moment:
          Sigma 10-20/4-5,6 AF EX DC HSM -> Voor de 10mm, omdat het toch al een aardig verschil is tov 12mm
          Tokina 12-24/4 AF AT-X Pro DX II -> Lijkt mij heel lichtjes beter uit te komen in de gemiddelde testen, vooral in bouwkwaliteit
          Tokina 11-16/2,8 AF AT-X Pro DX SD -> Niet veel over gevonden, alhoewel ik hier en daar hoor vliegen dat het een heel goede lens zou zijn?? Die 2,8 denk je dat dat een groot voordeel zal zijn voor landschapfotografie en evt stad?

          De prijzen zijn +- hetzelfde.
          Last edited by wasser; 28 februari 2009, 11:45.
          Nikon D90 + 18-70 + 70-300VR + 50mm 1.8 + Sigma 10-20 + SB24 + SB400

          Comment


          • #6
            Re: Welke groothoeklens

            Ik zat vorig jaar ook met dezelfde vraag en keuze ging ook tussen de Tokina 12-24 en Sigma 10-20...

            Ik heb gekozen voor de Sigma, idd zoals je aanhaalt net die 2 mm meer. Lijkt niet veel maar, mss niet zo voor landschappen, maar dat verschil zorgt er in de stad wel voor dat je je onderwerp er net wel/net niet helemaal opkrijgt. En ik heb dus gekozen voor de Sigma 10-20 en nog geen spijt van gehad...

            Hier paar vb genomen met de Sigma...

            http://forum.belgiumdigital.com/f52/...rg-179868.html

            Mvg
            Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

            Comment


            • #7
              Re: Welke groothoeklens

              Iemand ervaring met die Tokina 11-16?
              Nikon D90 + 18-70 + 70-300VR + 50mm 1.8 + Sigma 10-20 + SB24 + SB400

              Comment


              • #8
                Re: Welke groothoeklens

                ook hier een tevreden gebruiken van de sigma 10-20 en zit stevast in mijn tas.
                bij landschapsfotografie heeft deze een ernorme scherpdiepte vanaf f10
                die twee extra mm dan bij tokina/nikon zijn toch wel belangrijk
                zij haar geld zeker waard 2dehans moet je ze knn vinden tussen 300-350 €
                mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

                IMac/IPad/Mac Air 
                D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

                Comment


                • #9
                  Re: Welke groothoeklens

                  Enkele weken geleden heb ik geluk gehad om een tweedehands Sigma 10-20 te kunnen kopen voor de zeer schappelijke prijs van 270 €. Daarenboven was de lens niet van nieuw te onderscheiden.
                  Tijdens ons weekje verlof aan zee heb ik er gretig gebruik kunnen van maken en nu al ben ik eraan verslingerd.
                  Retescherpe lens met heel groot bereik.
                  Zeker een aanrader.
                  Met wat zoeken op internet en het nodige geduld is deze lens tweedehands te vinden.
                  Iets wat de moeite waard is is veel moeite waard.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke groothoeklens

                    De Tokina 11-16 f2.8 is een prachtlensje voor zijn prijs.
                    Optische zelfs beter dan zijn Nikon broertje 12-24.

                    Enig nadeel voor sommige is het beperkte zoom bereik.

                    Gr,
                    P.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke groothoeklens

                      Mja,

                      Ik heb zelf de 10-20 van Sigma al half jaartje ofzo, ook na vrij lang uitpuzzelen wat voor mij de beste wide angle lens was.

                      Prachtbeestje voor mij en ben er heel tevreden van.

                      Ik gebruik hem graag, maar toch zijn de bewonderaars van mijn foto's er niet altijd voor te vinden van die "wide angle" shots, wat mij soms tegenhoudt die te gebruiken.


                      Muis,
                      Fotografie = (kunst x wetenschap) + ervaring

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke groothoeklens

                        Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
                        ook hier een tevreden gebruiken van de sigma 10-20 en zit stevast in mijn tas.
                        Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
                        heeft deze een ernorme scherpdiepte vanaf f10
                        Dat heeft weer niks met die Sigma te maken, elke lens van dat brandpunt op die afstand zal bij hetzelfde diafragma op dezelfde maat sensor dezelfde scherptediepte hebben.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment

                        Working...
                        X