Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon AIS lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nikon AIS lenzen

    Ik heb een nikon D60, volgens de handleiding zou een AIS lens op alle vlakken te gebruiken zijn dus ook de AF zou aut.werken.Zit er dan in dit type lenzen een scherpstel motor.
    What you see is what you get

  • #2
    Re: nikon AIS lenzen

    Beste,

    heb de handleiding even opgezocht en op pagina 146 "compatibele objectieven" staat dat alleen AF-S en AF-I lenzen scherpstelstand AF hebben. Al de rest zijn manueel scherp te stellen...

    mvg
    Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

    Comment


    • #3
      Re: nikon AIS lenzen

      Hoi,

      Hopelijk ben je met deze bijdrage iets.

      AIS lenzen moet je manueel scherpstellen, altijd, ook op toestellen met een ingebouwde motor. Ze zullen enkel in de M-stand werken op de D60, in alle andere standen zal je een foutmelding krijgen. De lichtmeting zal ook niet werken. Ik heb op een D40 gewerkt met een 24mm AIS en 55mm micronikkor AIS. Ik heb die lenzen voor een prikje op de kop getikt en er nooit spijt van gehad. Het gaat natuurlijk allemaal een beetje trager, instellingen inschatten foto nemen, foto bekijken en indien nodig instellingen bijsturen.

      AF lenzen, die afhankelijk zijn van een ingebouwde motor zal je trouwens ook manueel moeten scherpstellen op een D60, aangezien die geen ingebouwde motor heeft. Ook dat heb ik gedaan met de D40. Bij deze lenzen werkt de lichtmeting wel en je kan ze op A en S- stand zeker gebruiken. of ze ook werken in de automatische stand weet ik niet wegens nooit geprobeerd. Ik verkies echter de AIS lenzen boven de AF op D40 en D60, omdat de AIS lenzen gemaakt zijn om manueel mee scherp te stellen, heb je een goede scherpstelring waar je heel fijn mee kan scherpstellen. De AF versies hebben dat niet altijd, die zijn soms te gevoelig. De ingebouwde motor waar ze voor ontworpen zijn, kan de ring met fracties van millimeters bewegen, mijn lompe handen kunnen dat niet. Waardoor het moeilijker manueel scherpstellen is met veel AF lenzen.

      groetjes Wouter

      Comment

      Working...
      X