Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nightshots

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nightshots

    Hoi,

    Ik heb vorige week in Brugge een aantal foto's gemaakt van het verlichte belfort.
    Geen van de foto's is gelukt. Zo ook andere foto's die ik in donker heb gemaakt. Hiervoor gebruik ik de nightshot instellingen van m'n Dimage7.

    Waar moet ik op letten?

    Eveneens had ik de maan op foto gezet maar buiten een wazig bolletje is er weinig te zien. Ook hier graag tips.

    Ik vertrek maandag op vakantie en hoop ook daar wat leuke foto's te maken.

    Alvast bedankt voor alle tips mbt nightshots!

    Ann

    ***Canon 300D * kitlens * ...

  • #2
    Bij nightshot zal je een hogere sluitertijd hebben, en dit is bijna onmogelijk zonder statief. Ik denk dat een sluitertijd van 1/60 - 1/30 het maximum is dat je uit de losse hand kan halen.
    Als je geen statief hebt, kan je altijd proberen je camera op iets te plaatsen...
    Muurtje, dak van auto, omheining, boom, hoofd van iemand , enz.

    Ivm die maan, zelfde probleem. De wazigheid dat je ziet is de beweging. Dit noemt bewegingsonscherpte.
    http://www.vannecke.be
    Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
    Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

    Comment


    • #3
      Sluitertijd 1,42 sec. En inderdaad zonder statief genomen.

      Ik ga vanavond nog wat maantjes proberen te schieten met statief.
      Nu doe ik dat met de standaard nightshot-instellingen van de camera.

      Waar moet ik opletten, wat moet ik instellen als ik het handmatig wil doen.

      Heb m'n camera een jaar maar begin er nu pas echt mee te fotograferen en moet zeggen met plezier. Nadeel is dat je steeds beter en meer wil. Dus op SD zal ik ook wel verschijnen vermoed ik.



      ***Canon 300D * kitlens * ...

      Comment


      • #4
        Wunjo,

        Heb net je album bekeken en vraag me af of je die vuurwerkfoto's dan ook met statief neemt? Knoks Vuurwerkfestival begint weer dus wil wel eens een poging wagen!

        Enne jouw Brugs Belfort is wel veel van kleur verschoten hoor, PS-klusje?? wel leuk!
        ***Canon 300D * kitlens * ...

        Comment


        • #5
          15 minuten voordat het vuurwerk begon is mijn statief afgebroken. Heb dan maar mijn camera op een muurtje laten rusten, sluitertijd was rond de 2 seconden.

          Die foto van het belfort is niet ge-PS-et (of hoe schrijf je dat). Is ook met statief genomen, sluitertijd 8 seconden!

          Die laatste foto in mijn brugge album was zelfs 15 seconden (als ik me niet vergis), hier eveneens steun gezocht op iets.
          http://www.vannecke.be
          Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
          Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

          Comment


          • #6
            Originally posted by Annetje
            Sluitertijd 1,42 sec. En inderdaad zonder statief genomen.

            Ik ga vanavond nog wat maantjes proberen te schieten met statief.
            Nu doe ik dat met de standaard nightshot-instellingen van de camera.

            Waar moet ik opletten, wat moet ik instellen als ik het handmatig wil doen.

            Heb m'n camera een jaar maar begin er nu pas echt mee te fotograferen en moet zeggen met plezier. Nadeel is dat je steeds beter en meer wil. Dus op SD zal ik ook wel verschijnen vermoed ik.
            Heeft die camera een jaar in de kast gelegen dan? Zonde zeg
            Langer dan laten we zeggen, 1/30 sec moet je op statief nemen, op 200 mm is die sluitertijd nog veel korter.
            Foto's van de maan moet je in ieder geval korter dan 1 sec nemen, anders wordt ie overbelicht en bewogen.
            http://www.janluursema.nl

            Comment


            • #7
              Gewoon de familiefeest-kiekjes enzo zijn er mee gemaakt en verder weinig tot niets. En dat is inderdaad zonde.

              Sedert een maand of 3 echt er op uit aan het trekken met m'n camera. Neem ook tegenwoordig ook altijd mee, je weet nooit wat (of wie je tegenkomt.

              Bekijk hier zoveel mogelijk postings om van het commentaar en de tips zo veel mogelijk op te steken en daar weer mee aan de slag te gaan.

              Ik ga m'n statief zo eens uit het stof halen (jaja, die ligt ook nog ergens) en dan maar gaan spelen !
              ***Canon 300D * kitlens * ...

              Comment


              • #8
                Annetje,
                De standaard instelling voor nachtfoto's is goed, maar als je avondshots wil nemen, moet je de selectie ervoor nemen nl. 'zonsondegang', test deze ook eens uit bij nachtshots. Bij mij geeft dit een veel beter (kleurrijker) resultaat.
                Uiteraard is een statief heel belangrijk ivm langere sluitertijden.
                Groetjes, Roamin
                __Romain______________________________________________..

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Wunjo
                  Die foto van het belfort is niet ge-PS-et (of hoe schrijf je dat). Is ook met statief genomen, sluitertijd 8 seconden!


                  ter gelegenheid van "Culturele hoofdstad van Europa" werden sommige torens verlicht met verschillende kleuren daardoor dit speciaal effect...
                  (zo werd de "Onze Lieven Vrouw" toren om de 15 sec belicht door een ander kleur...rood,groen,blauw,geel,rood.....)
                  dit was - als ik me niet vergis - ergens op een weekend eind vorig jaar
                  daVinci
                  www.pbase.com/davinci/ die spijtig genoeg niet meer ge-update wordt (tijd ....)

                  Comment

                  Working...
                  X