Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 100-400 mm: zoom met prime kwaliteiten ??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 100-400 mm: zoom met prime kwaliteiten ??

    Beste forumleden,

    Het voorjaar staat weer voor de deur; voor mij de periode om de natuur in te gaan en foto's te maken van alles wat groeit en bloeit Tot dusver nam ik daarbij vaak een drietal (Canon-)lenzen mee: de 70-200, 300 en 400. Prima beeldkwaliteit maar soms wat omslachtig in gebruik. Nu denk ik er aan de 100-400 te kopen en daarbij een klein verlies aan kwaliteit op de koop toe te nemen, met name in het bereik van 300-400 mm.

    Op buitenlandse fora lees ik echter regelmatig dat er gebruikers zijn van de 100-400 die van mening zijn dat dit objectief op 400 mm net zo scherp is als de 400 prime. Met name recente exemplaren van de zoom zouden zeer goed zijn. Zijn er gebruikers van de zoom op dit forum die dezelfde mening zijn toegedaan? Dat zou de 100-400 natuurlijk wel een zeer aantrekkelijk alternatief maken voor mijn trio objectieven ....

    Bij voorbaat dank voor de reacties!

    Humphrey

  • #2
    Re: Canon 100-400 mm: zoom met prime kwaliteiten ??

    Het zou me om eerlijk te zijn sterk verbazen (dat de 100-400 optisch beter zou zijn), maar als je er één wilt testen in't gentse laat maar iet weten.

    'k verwacht ook van een 400mm prime met usm dat deze sneller focust dan de 100-400... de IS & zoomrange win je dan weer wel!
    Mijn foto's
    Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

    Comment


    • #3
      Re: Canon 100-400 mm: zoom met prime kwaliteiten ??

      Oorspronkelijk geplaatst door RikH Bekijk bericht
      Het zou me om eerlijk te zijn sterk verbazen (dat de 100-400 optisch beter zou zijn), maar als je er één wilt testen in't gentse laat maar iet weten.

      'k verwacht ook van een 400mm prime met usm dat deze sneller focust dan de 100-400... de IS win je dan weer wel!
      Dank voor je aanbod maar ik woon in Friesland, dus dat is wel een stief eindje fietsen

      Ik ga er zeker van uit dat de 400 mm prime sneller focust; voor BIF en dergelijke belangrijk maar voor niet al te snel bewegende onderwerpen (jonge watervogels bijvoorbeeld) van minder belang lijkt me.

      Comment


      • #4
        Re: Canon 100-400 mm: zoom met prime kwaliteiten ??

        You wish

        Ik heb mijn 100-400 destijds verkocht en ben overgeschakeld op primes (300 f/4L IS & 400 f/4 DO IS) . Er is gewoonweg geen vergelijk.
        Last edited by hvr_oosterzele; 25 februari 2009, 22:41.

        Comment


        • #5
          Re: Canon 100-400 mm: zoom met prime kwaliteiten ??

          Ik heb (helaas) geen ervaring met de 400mm f5.6 of 300 f4. Maar ik weet wel dat ik héél tevreden ben met mijn 100-400L. Scherp, snelle AF, IS, USM. Echt een superlens In dit draadje heb ik een voorbeeldfoto gepost, geschoten met mijn 100-400L. 't Is geen natuurfoto maar het geeft (voor mij) wel aan wat deze lens kan.

          Als ik naar close-up foto's kijk die zijn geschoten met de 300mm f4 i.c.m. tussenringen dan twijfel ik wel eens... maar ik zou mijn 100-400L nooit verruilen voor zo'n combi met een prime.... hooguit zo'n combi erbij kopen.... wanneer het schip met geld ooit een keer komt
          www.indetailfotografie.nl

          Comment


          • #6
            Re: Canon 100-400 mm: zoom met prime kwaliteiten ??

            Ik heb zelf ook de 100-400 gekocht, serieus getwijfeld om de 400mm f/5.6 te kopen, maar het ontbreken van IS gaf voor mij de doorslag. Het gemak van een zoom weegt voor mij nog niet op tegen de voordelen van een prime.

            Als ik rond het circuit sta is 400mm niet altijd aangewezen, dan moet je gewoon een combi hebben, maar de flexibiliteit van een zoom vindt ik belangrijker dan de scherpte of snelheid van een prime, ik heb zowel de 70-200 f/2.8 IS als de 100-400 IS en beide zijn snel genoeg om racewagens vlijmscherp te fotograferen ... dus voor mij ideaal.

            Ik gebruik ze op mijn 40D's en ben heel tevreden over de scherpte en AF snelheid.

            Mark
            Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
            Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

            Comment


            • #7
              Re: Canon 100-400 mm: zoom met prime kwaliteiten ??

              Natuur is wel kritischer dan autos (natuur is fractaal, auto's hebben rechte lijnen)

              De mijne is van 2006 en ik vind het een ideale wandellens (schuift in, niet te zwaar, IS)
              Ze is even scherp of zelfs scherper op 400mm dan op kortere focuslengte, en ik gebruik ze doorgaans op f:5.6, max 8 bij genoeg licht, dan is ze het best

              Met de 50D kan ik tot 4 x croppen (1/16 van het origineel) maar dan zie je de beperkingen wel

              Ik heb maar 1 lange tele en ik klaag niet

              Voor een echte vogellens moet je toch een lange(re) prime met grotere opening hebben, dat is overkill voor mij, ik zie me echt niet met die monsterstatieven rondzeulen

              Misschien toch een 400 f:5.6 erbij ?
              Zou ze eens naast mekaar moeten proberen (iemand in de buurt van Leuven ?)

              Comment


              • #8
                Re: Canon 100-400 mm: zoom met prime kwaliteiten ??

                Ik heb sinds dit weekend ook een 100-400 erbij gekocht, de enige reden waarom ik dit heb gedaan is dat we komende zomer een rondreis gaan doen in West Canada-Alaska en ik naast m’n 500F4 ook een lichter/flexibel alternatief wil bijhebben. De kans bestaat dus dat ik ze ook na deze reis terug verkoop aangezien ik in dat bereik ook nog een 70-200F2.8L, 300F2.8L en een 500F4L heb, in combinatie met extenders kan ik ook wel wat focuslengtes benaderen maar het blijven natuurlijk primes. Zondagavond heb ik even wat snelle testjes gedaan ( op 10 minuten tijd ) , met de scherpte blijkt het best goed te zitten, wat me echter wel opvalt is dat de lens bij slecht licht behoorlijk snel aan het hunten gaat ( pas op, het was wel echt slecht licht ) , als ik bvb vergelijk met m’n 300 is er op dat vlak een wereld van verschil.
                Als ik dit weekend wat tijd kan vinden ga ik eens wat vergelijkende scherptetestjes doen.
                1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 100-400 mm: zoom met prime kwaliteiten ??

                  mijn 100-400 is scherp tot zeer scherp van 100-300mm.
                  op 400mm weliswaar is ze wel een pak softer dan de andere brandpuntsafstanden, wat ik wel een beetje spijtig vind aangezien ik zulke lens toch koop voor hem op 400mm te gebruiken
                  5DmkIII en wat glas

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 100-400 mm: zoom met prime kwaliteiten ??

                    Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                    mijn 100-400 is scherp tot zeer scherp van 100-300mm.
                    op 400mm weliswaar is ze wel een pak softer dan de andere brandpuntsafstanden, wat ik wel een beetje spijtig vind aangezien ik zulke lens toch koop voor hem op 400mm te gebruiken
                    Je kan dat bij ETB laten regelen Matthias, nadeel is dan weer dat ie op 100mm zo zacht als een ei wordt. Dat was mijn probleem destijds.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 100-400 mm: zoom met prime kwaliteiten ??

                      Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                      Ik heb sinds dit weekend ook een 100-400 erbij gekocht, de enige reden waarom ik dit heb gedaan is dat we komende zomer een rondreis gaan doen in West Canada-Alaska en ik naast m’n 500F4 ook een lichter/flexibel alternatief wil bijhebben. De kans bestaat dus dat ik ze ook na deze reis terug verkoop aangezien ik in dat bereik ook nog een 70-200F2.8L, 300F2.8L en een 500F4L heb, in combinatie met extenders kan ik ook wel wat focuslengtes benaderen maar het blijven natuurlijk primes. Zondagavond heb ik even wat snelle testjes gedaan ( op 10 minuten tijd ) , met de scherpte blijkt het best goed te zitten, wat me echter wel opvalt is dat de lens bij slecht licht behoorlijk snel aan het hunten gaat ( pas op, het was wel echt slecht licht ) , als ik bvb vergelijk met m’n 300 is er op dat vlak een wereld van verschil.
                      Als ik dit weekend wat tijd kan vinden ga ik eens wat vergelijkende scherptetestjes doen.
                      Als toch moest blijken dat ie zo supergoed is en je zou de 500F4 in de plaats verkopen mag je me altijd een seintje geven

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 100-400 mm: zoom met prime kwaliteiten ??

                        Als ik dit weekend wat tijd kan vinden ga ik eens wat vergelijkende scherptetestjes doen
                        Tegen de 70-200 f:2.8 met extender gaat de 100-400 winnen, maar tegen de 2 andere lenzen maakt ze geen schijn van kans - en dat mag je ook niet verwachten

                        Maar misschien valt het wel mee, en als je de 100-400 eigenaars een hart onder de riem wil steken, met plezier

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 100-400 mm: zoom met prime kwaliteiten ??

                          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                          Tegen de 70-200 f:2.8 met extender gaat de 100-400 winnen, maar tegen de 2 andere lenzen maakt ze geen schijn van kans - en dat mag je ook niet verwachten

                          Maar misschien valt het wel mee, en als je de 100-400 eigenaars een hart onder de riem wil steken, met plezier

                          Dat verwacht ik ook zeker niet hoor , maar eens vergelijken kan nooit geen kwaad
                          1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 100-400 mm: zoom met prime kwaliteiten ??

                            Oorspronkelijk geplaatst door JETWASH Bekijk bericht
                            Als toch moest blijken dat ie zo supergoed is en je zou de 500F4 in de plaats verkopen mag je me altijd een seintje geven
                            Die kans is héél klein , de enige reden waarom ik deze zou wegdoen is omdat ik teveel rugpijn zou krijgen
                            1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                            Comment

                            Working...
                            X