Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

groothoek of toch fisheye

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • groothoek of toch fisheye

    Nu begin ik toch erg te twijfelen…

    Oorspronkelijk ging ik voor fisheye maar blijkbaar kun je ongeveer hetzelfde ‘vervormde’ effect bekomen met een groothoek…
    Hebben jullie voorstellen welke groothoek ik bij mijn D300 best gebruik?

    merci!

    matten
    Nikon D300

  • #2
    Re: groothoek of toch fisheye

    Ik zou het eerder omkeren : ipv van een groothoek te vervormen tot fisheye zou ik eerder de 10.5 fisheye kopen en deze met capture omzetten naar een extreem breed groothoek-shot.
    Er zijn trouwens andere software toepassingen beschikbaar die een beter resultaat geven kwa omzetting dan Capture kijk hier maar : http://www.imagetrendsinc.com/produc...dpage_hemi.asp

    Bye

    Comment


    • #3
      Re: groothoek of toch fisheye

      Hei bedankt voor de tip!
      Ik had het al overwogen maar ik dacht dat ik via die capture van nikon een deel van de foto kwijt ging spelen en niet echt groothoek meer over ging houden...

      echt bedankt voor de post!

      groeten
      Nikon D300

      Comment


      • #4
        Re: groothoek of toch fisheye

        ik heb een tijdje terug ook voor hetzelfde dilemma gestaan, maar dan wel in een lichtjes andere zin.

        ik heb een peleng 8mm fisheye, en heb mij nog een 10-22 erbij gekocht. Nu was ik aan het twijfelen om mijn 8mm fisheye te verkopen omdat ik toch al een redelijk grote breedhoek met mijn 10-22 had.

        ik heb er helemaal geen spijt van dat ik de peleng niet heb weggedaan. Een fisheye is absoluut geen vervanger voor een UWA en omgekeerd nog minder.

        als je mij nu zou vragen om te kiezen tussen één van de twee zou ik het echt niet weten. Ik gebruik heel graag de fisheye, maar minstens even graag de 10-22.

        en uiteindelijk gebruik ik allebei de lenzen voor dezelfde foto's. Sport, urban, HDR toepassingen...

        het enigste waarvoor ik mijn 10-22 niet kan gebruiken is voor de extreme dichte shots van sporters (soms op slechts 50cm afstand van de boarder of dergelijke) en dat is waar mijn fisheye echt zijn capaciteiten bewijst.

        ik denk dat je voor jezelf wat zal moeten uitmaken wat voor jou het belangrijkste is.

        -wil je echt de extreem brede beeldhoek-->fisheye (circulair!!) (beeldhoek van 180°)
        -wil je natuurgetrouwe foto's van landschappen,architectuur of andere onderwerpen maar toch een brede hoek-->UWA. een landschap is bvb amper te fotograferen met een fisheye
        -wil je prutsen met speciale effecten door gigantisch dicht bij je onderwerp te komen en toch nog veel op de foto te krijgen-->fisheye
        5DmkIII en wat glas

        Comment


        • #5
          Re: groothoek of toch fisheye

          Het zou wel eens kunnen dat je het dat vis-oog effect vrij snel beu wordt. Ook al het extreem brede is wellicht niet voor alledaags gebruik.
          Het rechttrekken met een raw-converter heb ik ook geprobeerd, maar je verliest heel veel.
          Ik heb dan maar mijn canon fisheye vervangen door de sigma 'popeye' (12-24mm) op fullframe. Ik ga niet pleiten dat dit nu een echte superlens is - ik betwijfel of het technisch überhaupt mogelijk is om een groothoek even scherp te bouwen als een tele -, maar voor wat ze moet dienen meer dan goed genoeg.
          Last edited by Koen Bé; 26 februari 2009, 21:50.
          Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

          Comment

          Working...
          X