Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tele lens voor 400D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tele lens voor 400D

    Momenteel heb ik een canon 75-300mm F4-5.6 lens (geen IS, geen USM), heb ik 2ehands gekocht en lijkt me een vrij oud model.

    om daar een vogeltje mee te schieten, is amper een scherp beeld mee te krijgen, en de chromatische abberratie is echt verschrikkelijk.

    nu heb ik al naar enkele lenzen zitten kijken, nl:

    Sigma AF 120-400 f/4.5-5.6 DG OS HSM
    ik hoorde dat deze vrij nieuw was, en heel scherp werkt. heeft OS en HSM.
    prijs ligt rond de 660eur

    Sigma AF 50-500 f/4.0-6.3 EX APO DG
    de welbekende bigma, met zeer scherpe resultaten, maar op mijn 400D zonder OS en het bewolkte weer in belgie, vrees ik voor scherpe beelden op de 500mm stand
    prijs is vrij hoog rond de 890

    Sigma AF 150-500 f/5-6.3 DG OS HSM
    een iets prijselijkere lens (rond 800eur) met 500mm en OS/HSM
    wordt van verteld niet zo scherp te zijn als de bigma. is ook de zwaarste en de grootste van de hoop.

    en dan de laatste
    Sigma AF 170-500 f/5-6.3 APO DG Asph.
    deze heb ik van gehoord dat ie vrij oud is. de prijs ligt rond de 620eur.
    is weinig informatie over te vinden.

    welke zouden jullie aanraden?
    ik wil veel zoom. ik las het volgende over de lenzen

    Maximale Vergrotingsfactor (x)
    1:4,2
    1:5,2
    1:5.2
    1:6,6

    in de volgorde dat ik de lenzen hierboven gaf.

    wat betekend dit juist? zoomt die laatste meer in, of net niet?

    alvast bedankt

  • #2
    Re: Tele lens voor 400D

    Ik zou je eerder een 100-400L aanraden. Koop desnoods een tweedehands als een nieuw exemplaar boven budget ligt.

    Ik ben in ieder geval zéér tevreden over mijn 100-400L. Goed scherp, hele snelle auto focus, heeft IS en USM, is heel stevig gebouwd en is niet te idioot zwaar. De schuifzoom vind ik eerder een voordeel dan een nadeel. Werkt heel snel bij actieshots

    Voorbeeldje van scherpte:



    Deze heb ik geschoten op ISO 100 - 400mm - 1/200 - f5.6 (wijd open dus) en zo'n 40% gecropt. Works for me
    www.indetailfotografie.nl

    Comment


    • #3
      Re: Tele lens voor 400D

      kan Markel alleen maar bijtreden : ik haal me deze lens volgende maand

      ik lees er niets als goede dingen over. enige minpuntje misschien dat ze niet weather-sealed is, maar da's de concurrentie ook niet.
      With Canon, I can (or at least try)
      Photastic.be ~ Passion for the picture
      Nieuwe site

      Comment


      • #4
        Re: Tele lens voor 400D

        Als het niet persé een zoom moet zijn, die 400mm 5.6 is ook super. Nog scherper dan die 100-400, wel zonder beeldstabilisatie. Nu, een statief om vogeltjes te schieten is zowieso geen overbodige luxe. Ik gebruik een statief in 99% van de gevallen.
        Ik gebruik die lens al enkele jaren en die is echt wel super scherp, je moet maar eens op mijn website kijken onder vogels.
        Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

        Comment


        • #5
          Re: Tele lens voor 400D

          deze lens ligt me toch wel een beetje boven het beschikbare budget ongetwijfeld wel een interessante lens!

          Comment


          • #6
            Re: Tele lens voor 400D

            Oorspronkelijk geplaatst door stefanvds Bekijk bericht
            deze lens ligt me toch wel een beetje boven het beschikbare budget ongetwijfeld wel een interessante lens!
            Ik kan je slechts het advies van de voorgaande mensen aanbevelen ( niet dat ik die lens bezit maar ik ken iemand die ze heeft).

            Dus zou ik zeggen:
            Spaar rustig verder of je kijkt uit op de tweedehandsmarkt.

            Note: voor goede optiek betaal je nu eenmaal de prijs (en vermijd je een miskoop)

            Comment


            • #7
              Re: Tele lens voor 400D

              Oorspronkelijk geplaatst door Blue Point Bekijk bericht
              Ik kan je slechts het advies van de voorgaande mensen aanbevelen ( niet dat ik die lens bezit maar ik ken iemand die ze heeft).

              Dus zou ik zeggen:
              Spaar rustig verder of je kijkt uit op de tweedehandsmarkt.

              Note: voor goede optiek betaal je nu eenmaal de prijs (en vermijd je een miskoop)
              Ik treed deze post en alle vorige in dezelfde zin bij

              Met alle respect voor de Sigma zooms, maar op de Bigma na heb ik nog nergens overtuigende testen gezien dat ze scherp zijn vol open
              Het heeft geen zin om 800 EUR (sorry 660) nieuw te betalen voor een 400mm lens die met enig geluk scherp is op f:8 of f:11 (zoveel licht heb je nooit), terwijl je voor 900 of 1000 EUR tweedehands er één van Canon hebt die het wel is op f:5.6
              En als je die dan toch niet goed genoeg vind (er zijn er betere) kan je ze nog doorverkopen zonder teveel verlies (probeer dat met een Sigma)

              Ga naargelang je eigen noden naar de EF400 f:5.6, of met IS de EF300 f:4 + 1.4 extender of de EF100-400 f:4.5-5.6 (mijn keuze), deze 3 lenzen zijn hun geld meer dan waard

              PS: verwacht niet de max van BIF (vogels in vlucht) met de 400D, AF is niet van de snelste, voor de rest niets dan lof over deze body, hou hem en koop eerst een goede lens
              Last edited by palombian; 25 februari 2009, 11:58. Reden: (sorry 660)

              Comment


              • #8
                Re: Tele lens voor 400D

                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                f:8 of f:11 (zoveel licht heb je nooit)
                Met een D3/700 is dit probleem toch redelijk goed opgelost en met een 5Dll moet toch ook lukken.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Tele lens voor 400D

                  Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                  Ik treed deze post en alle vorige in dezelfde zin bij

                  Met alle respect voor de Sigma zooms, maar op de Bigma na heb ik nog nergens overtuigende testen gezien dat ze scherp zijn vol open
                  Het heeft geen zin om 800 EUR (sorry 660) nieuw te betalen voor een 400mm lens die met enig geluk scherp is op f:8 of f:11 (zoveel licht heb je nooit), terwijl je voor 900 of 1000 EUR tweedehands er één van Canon hebt die het wel is op f:5.6
                  En als je die dan toch niet goed genoeg vind (er zijn er betere) kan je ze nog doorverkopen zonder teveel verlies (probeer dat met een Sigma)

                  Ga naargelang je eigen noden naar de EF400 f:5.6, of met IS de EF300 f:4 + 1.4 extender of de EF100-400 f:4.5-5.6 (mijn keuze), deze 3 lenzen zijn hun geld meer dan waard

                  PS: verwacht niet de max van BIF (vogels in vlucht) met de 400D, AF is niet van de snelste, voor de rest niets dan lof over deze body, hou hem en koop eerst een goede lens
                  deze (Sigma AF 150-500 f/5-6.3 DG OS HSM) is misschien niet scherp wanneer volledig open, maar de OS maakt toch dat de fstop hoger kan in dezelfde situatie ik heb er al vrij goeie fotos van gevonden met deze lens.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tele lens voor 400D

                    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Met een D3/700 is dit probleem toch redelijk goed opgelost en met een 5Dll moet toch ook lukken.
                    Wat is de beste begininvestering voor vogelfotografie:

                    meer dan 2000 EUR voor een FF high ISO body met een 75-300mm consumerzoom
                    of 1000 EUR voor een deftige telelens op een 400D ?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tele lens voor 400D

                      deze (Sigma AF 150-500 f/5-6.3 DG OS HSM) is misschien niet scherp wanneer volledig open, maar de OS maakt toch dat de fstop hoger kan in dezelfde situatie ik heb er al vrij goeie fotos van gevonden met deze lens.

                      http://www.birdingworld.co.uk/Sigma%20Photos.htm
                      Niet slecht

                      OS is een belangrijk voordeel bij de 2 nieuwe Sigma's (die nog niet bestonden toen ik mijn 100-400 kocht)

                      Eigenlijk zou je voor vogels en wildlife 2 lenzen moeten hebben: een zoom tot 400 mm en daarbij een prime 500 mm (waarop je dan nog een extender kan zetten)

                      Alle teles van 700-1200 EUR zijn een compromis, en vermits de stap naar de prime minstens 3000 EUR meer kost, moet je niet op een paar 100 EUR kijken om het minst slechte compromis te vinden (en het argument wederverkoopprijs is hierin niet zonder belang)

                      Je moet in elk geval met een betaalbare lens beginnen, je moet lange-lenstechniek leren, ik kan me voorstellen dat iemand die zonder ervaring een 500mm f:4 koopt hierover in het begin erg gefrustreerd zou kunnen zijn en de boel maar terug wegdoet
                      Last edited by palombian; 25 februari 2009, 12:57. Reden: 2x over

                      Comment

                      Working...
                      X