Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Portret lens voor op een D40

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Portret lens voor op een D40

    Hallo Allemaal,

    Voor op mijn Nikon D40 zoek ik een portretlens.
    Momenteel heb ik de kitlens en de 18-200 VR van Nikon, en ik ben zeer tevreden over beiden (hoewel de kitlens momenteel meer in de tas zit dan dat ik hem gebruik).
    Toch wil ik graag nog een mooie portretlens met een mooie bokeh.

    Nu heb ik niet super veel verstand van fotografie in de zin dat ik heel erg thuis ben in wat er allemaal te koop is, dus ik zoek jullie hulp.

    Voor een DX formaat camera, zou ik dan beter een 35mm of een 50mm lens nemen?
    Van beide lenzen bestaat een af-s variant, maar ik heb al horen zeggen dat het op die lens maten niet noodzakelijk is om van de autofocus gebruik te maken.
    Voor de 50 mm zou de 1:1.8 D variant dan al een goede optie zijn?
    De 1:1.4 D en de af-s variant zijn in idergeval een veelvoud van de prijs van deze lens.

    Wie kan me wat advies geven?
    Last edited by peek; 24 februari 2009, 19:15.

  • #2
    Re: Portret lens voor op een D40

    Wel, een deel van het antwoord kan je zelf eenvoudig vinden: maak gewoon een paar reeksen portretten met je zoom, en kijk welke brandpuntsafstand je het best ligt.
    Ik ben de handtekening niet, ik poets hier alleen maar.

    Comment


    • #3
      Re: Portret lens voor op een D40

      Maar zijn de eigenschappen van mijn lenzen bij die brandpunt afstanden niet anders dan die van een vaste brandpuntsafstand lens? kwa perspectief, en dof enzo?

      Als dat niet zo is gaat mijn voorkeur inderdaad meer uit naar 50mm. 35 mm vertekent teveel bij mijn lenzen, maar ik weet dus niet of een 'vaste' lens datzelfde probleem heeft..

      Comment


      • #4
        Re: Portret lens voor op een D40

        Oorspronkelijk geplaatst door peek Bekijk bericht
        Maar zijn de eigenschappen van mijn lenzen bij die brandpunt afstanden niet anders dan die van een vaste brandpuntsafstand lens? kwa perspectief, en dof enzo?

        Als dat niet zo is gaat mijn voorkeur inderdaad meer uit naar 50mm. 35 mm vertekent teveel bij mijn lenzen, maar ik weet dus niet of een 'vaste' lens datzelfde probleem heeft..
        Wel, de meeste primes hebben inderdaad minder vervorming dan een zoomlens, maar qua perspectief verandert er niets. De DOF blijft ook hetzelfde als het diafragma gelijk is.
        about.me/stijnv

        Comment


        • #5
          Re: Portret lens voor op een D40

          het verbaast met dat er nog niemand je heeft gewaarschuwd voor het feit dat je met niet-afs lenzen geen af zult hebben op je D40

          dat wil dus zeggen dat enkel AFS lenzen bruikbaar zullen zijn, tenzij je graag manueel scherpstelt...

          de enigste oplossing lijkt mij een 50mm 1.4 AFS als je AF wilt op een lichtsterke prime voor portretten...
          5DmkIII en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: Portret lens voor op een D40

            @mathias

            Bedankt voor de info, maar ik ben me er wel van bewust dat alleen met de af-s lenzen een autofocus mogelijk bestaat. In mijn eerste bericht zei ik ook al :
            Van beide lenzen bestaat een af-s variant, maar ik heb al horen zeggen dat het op die lens maten niet noodzakelijk is om van de autofocus gebruik te maken.
            Het is dus niet zo dat ik alleen maar baat heb bij een af-s lens. Die zijn nogal wat duurder dan bijvoorbeeld de 50mm 1.8 die al voor rond de 110 euro nieuw te koop is.
            Behalve de prijs ben ik echter meer geinteresseerd in de te verwachten kwaliteit van
            de foto's die je ermee kan maken.

            Ik vraag me af of het verschil tussen bijvoorbeeld een 1.8 en 1.4 50mm lens het verschil in prijs rechtvaardigd enz.

            Comment


            • #7
              Re: Portret lens voor op een D40

              35mm geeft voor portretten meestal net iets te veel vertekening.
              Als je opteert voor een 50mm heb je enkel op de 1.4 afS een auto focus met de D40.
              Als je het niet erg vind om manueel scherp te stellen is de 1.8 afD een pracht van een lens zeker voor de prijs. De 1.4 is nog net iets beter maar kost ongeveer 2,5 maal meer (niet in verhouding).
              Als je de ruimte hebt om iets meer afstand te nemen van je model is ook de 105VR afS een heel leuke lens, deze (macro) lens is ook heel geschikt voor portretten maar tevens nog wel iets duurder.
              Vriendelijke groeten,Raf

              www.rafvandenbogaert.be

              Comment

              Working...
              X