Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

goede foto's in donkere zaal met canon 28-135mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • goede foto's in donkere zaal met canon 28-135mm

    Hey
    ik heb toch maar de knoop doorgehakt kon niet meer wachtten.ik heb alleen maar de kitlens bij mijn canon 450d (canon 18-55 mm en een tamron 70-300mm)Ik heb mij de canon 28-135 mm f/3.5-5.6 is usm gekocht. Heb ik er een goede zaak mee gedaan .kan ik bijvoorbeeld met mijn nicht mooie shoots gaan maken buiten,want ze wou eens een mooie foto's van haar hebben.Zou dat lukken lmet deze lens. Of had ik mij beter iets anders aangeschaft voor dat geld.

    mvg ronny

  • #2
    Re: goede foto's in donkere zaal met canon 28-135mm

    Om foto's te maken in een donkere zaal (titel van je topic) te maken heb je niet de juiste keuze gemaakt.
    In een donkere zaal heb je meer aan een lichtsterkere lens, maar als het daar helemaal donker is, dan moet je met een flitser werken (zonder licht kan je met een lichtsterke lens ook geen foto's maken...).

    Je kan er wel mooie foto's mee maken van je nicht (maar dat gaat eigenlijk met bijna elke lens, het hangt vooral af van de persoon die op het knopje drukt).

    Een 28-135 is optisch beter dan de oude kitlens zonder beeldstabilisatie, maar in vergelijking met de nieuwe IS-kitlens denk ik dat het verschil bijzonder klein is (misschien zelfs in het voordeel van de IS-kitlens).
    Je hebt een veel groter zoombereik met de 28-135, maar je mist wel de breedhoek van de kitlens.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: goede foto's in donkere zaal met canon 28-135mm

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Je kan er wel mooie foto's mee maken van je nicht (maar dat gaat eigenlijk met bijna elke lens, het hangt vooral af van de persoon die op het knopje drukt).
      Bedoel je daarmee dat ze mischien beter wisselen van plaats, zijn nicht op het knopje laten drukken dan.

      Serieus nu, mischien had je voor je portretfoto's beter een 50mm f1.8 of f1.4 gekocht, dan kan je beter je dof gaan bepalen, en heb je iets lichtsterks om in een donkere zaal te gebruiken.

      Comment


      • #4
        Re: goede foto's in donkere zaal met canon 28-135mm

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Serieus nu, mischien had je voor je portretfoto's beter een 50mm f1.8 of f1.4 gekocht, dan kan je beter je dof gaan bepalen, en heb je iets lichtsterks om in een donkere zaal te gebruiken.
        Inderdaad, dat is hetgene ik gedaan heb. Ik ben begonnen met de 17-40 gecombineerd met de 28-135. Later heb ik er de 70-300 DO bijgekocht. Omdat ik met de 28-135 veel overlapping had met mijn andere lenzen, heb ik deze verkocht en de 50 1.4 gekocht, en heb hierbij nog geen seconde spijt gehad.
        Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

        Comment


        • #5
          Re: goede foto's in donkere zaal met canon 28-135mm

          En ik ben het daar niet volledig mee eens. Als hij in een slecht verlichte zaal sportfoto'sof andere actiefoto's wil maken is een lichtsterke lens beter. Maar als het gaat om (statisch) toneel of musea, is een IS-lens interessanter. Voor studioportretten is de 28-135 IS nog wel bruikbaar (je kan immers zelf een achtergrond voorzien en flitslicht). Voor portretten op locatie, is iets lichtsterkers misschien beter om mooie onscherpe achtergronden te krijgen...

          Comment


          • #6
            Re: goede foto's in donkere zaal met canon 28-135mm

            Ik denk als dat een mooie nicht is het wel zal lukken met deze lens

            Comment


            • #7
              Re: goede foto's in donkere zaal met canon 28-135mm

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Serieus nu, mischien had je voor je portretfoto's beter een 50mm f1.8 of f1.4 gekocht, dan kan je beter je dof gaan bepalen, en heb je iets lichtsterks om in een donkere zaal te gebruiken.
              Dezelfde mening hier. Ik heb ook de 50 1.8 en als je 's avonds binnen portret foto's wil nemen, is er geen betere budgetvriendelijke lens dan deze.
              Canon 5D & 40D, wat gLas van 10 tot 300 maal 1,4.

              Comment


              • #8
                Re: goede foto's in donkere zaal met canon 28-135mm

                en als je nu op een fuif met veel licht (beweging) zou ik dan met die lens zonder flits kunnen werken ,want zonder flits geef je normaal toch het echt licht weer op de foto. anders flits je dat toch gewoon weg ,of gaat dat niet met mijn canon 28-135 mm moet ik altijd met de flits werken dan ,want een vriend van me is lichtdj en ik zou een paar foto's van hem moeten maken terwijl dat die aan het werk is. of gebruik ik dan liever mijn tamron 70-300 mm
                mvg ronny

                Comment


                • #9
                  Re: goede foto's in donkere zaal met canon 28-135mm

                  Oorspronkelijk geplaatst door diron Bekijk bericht
                  en als je nu op een fuif met veel licht (beweging) zou ik dan met die lens zonder flits kunnen werken ,want zonder flits geef je normaal toch het echt licht weer op de foto. anders flits je dat toch gewoon weg ,of gaat dat niet met mijn canon 28-135 mm moet ik altijd met de flits werken dan ,want een vriend van me is lichtdj en ik zou een paar foto's van hem moeten maken terwijl dat die aan het werk is. of gebruik ik dan liever mijn tamron 70-300 mm
                  mvg ronny
                  Voor zo'n foto's zal je toch een lichtsterke lens moeten gebruiken, met de beeldstabilisatie kan je alleen trillingen aan kant van de camera verminderen (binnen bepaalde grenzen), je kan geen actie bevriezen met beeldstabilisatie. Daarvoor heb je een korte sluitertijd nodig, en die zal je in die omstandigheden alleen krijgen met een lichtsterke lens + een hoge iso-waarde.

                  Met de Tamron 70-300 zullen de resultaten nog slechter zijn dan met een 28-135 IS.
                  Een 50mm f1,8 is een low-budget lens die heel goed bruikbaar is voor de foto's die je wil maken. Maar ik denk dat je op een crop-camera misschien beter uitkijkt naar wat meer breedhoek, 50mm zal waarschijnlijk al te lang zijn.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: goede foto's in donkere zaal met canon 28-135mm

                    bedankt black b@nditt zo leer ik hier tenminste nog iets van de meer ervaren mensen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: goede foto's in donkere zaal met canon 28-135mm

                      Oorspronkelijk geplaatst door diron Bekijk bericht
                      en als je nu op een fuif met veel licht (beweging) zou ik dan met die lens zonder flits kunnen werken ,want zonder flits geef je normaal toch het echt licht weer op de foto. anders flits je dat toch gewoon weg ,of gaat dat niet met mijn canon 28-135 mm moet ik altijd met de flits werken dan ,want een vriend van me is lichtdj en ik zou een paar foto's van hem moeten maken terwijl dat die aan het werk is. of gebruik ik dan liever mijn tamron 70-300 mm
                      mvg ronny
                      Op (dance-)feesten wordt veelal gebruik gemaakt van flitser (geflitst op tweede gordijn), een opening van F/5.6 en relatief lange sluitertijden, bijvoorbeeld 0,3 s (handmatige instelling stand M). Zo behoud je veel sfeer (omgevingslicht) in de foto. Er is volgens mij wel het een en ander op dit forum te vinden over partyfoto's waar je veel aan kan hebben. Even de zoekfunctie gebruiken ..... Succes ...

                      Comment


                      • #12
                        Re: goede foto's in donkere zaal met canon 28-135mm

                        dus wat zou jij mij kunnen aanraden om in een toch redelijk donkere zaal met veel lichteffecten toch mooie waargetrouwe foto's te kunnen maken. groetjes

                        Comment


                        • #13
                          Re: goede foto's in donkere zaal met canon 28-135mm

                          Ik ken er zelf niet veel van, maar als je beweging wil vastleggen in een donkere omgeving denk ik dat het belangrijkste is dat je werkt met korte sluitertijden... ik heb geen idee hoe kort een shutter moet zijn om scherp te blijven? Ik las hier in dit topic iets van 0.3 sec, maar is dit niet veel te lang?

                          Ik zit momenteel ook met die vraag.. in donkere omgeving, heb je zeker een lichtsterke lens nodig dus dat is al vereiste nummer 1. Probleem met die lichtsterke lens, moest je voor een 50mm gaan is dan weer dat je een heel shallow DOF hebt. ( of ben ik verkeerd)

                          dus dan kan je best wat minder mm kiezen? 30mm f 1.8 ofzo?

                          Comment

                          Working...
                          X