Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke lens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke lens?

    hallo allemaal ik ben op zoek naar een nieuwe telezoom. ik ga heel veel naar vliegshows in binnen en buitenland om deze te bewonderen maar vooral te fotograferen. had een nikon D-70 met sigma APO 135-400mm F4.5-5.6 DG deze lens heeft me niet kunnen bekoren. heb sinds kort de D-90 aangeschaft en ben nu op zoek naar een telezoom na wat zoeken kom ik op deze uit en vraag nu even jullie mening
    1. Sigma APO 150-500mm F5-6.3 DG OS HSM deze heeft mijn voorkeur.
    2. Nikon AF-D VR 80-400mm/4.5-5.6 ED deze heeft geen ingebouwde moter voor
    scherpstelling gaat ie snel genoeg zijn was ook een van mijn probleem bij
    men vorige lens
    3. APO 120-400mm F4.5-5.6 DG OS HSM in principe is 400 mm genoeg
    en wat denken jullie van deze combinatie
    1. Nikon AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED plus TC-17E II Teleconverter
    2. Nikon AF-S VR 70-200mm f/2.8G ED-IF VR plus TC-20E II Teleconverter
    deze is jammer genoeg te duur
    Nikon AF-S VR 200-400mm f/4G IF-ED
    moldevia

  • #2
    Re: welke lens?

    Ik gebruik daarvoor een EF 100-400 L IS (op een Canon), dus zal het met een Sigma 120-400 of 150-500 ook wel lukken.

    Een 70-300 is bij de meeste merken niet te combineren met een teleconverter.
    Elke 70-200 f2,8 zal met een 2x teleconverter een veel tragere AF krijgen, en je zal toch een snelle AF nodig hebben.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: welke lens?

      op 70-300 VR werkt de TC idd niet. 70-200 vr + TC 1.7/ 2.0 is een heel werkbare formule maar vrij kostelijk.

      80-400 VR AF-S bestaat natuurlijk ook maar zit ook ruim boven de 1000 €

      Missh eens sigma 50-500 overwegen, groot zoombereik en toch scherper dan die nieuwere 150-500 van sigma met OS.

      D90 zal ook wel vlugger focussen dan D70
      mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

      IMac/IPad/Mac Air 
      D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

      Comment


      • #4
        Re: welke lens?

        Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
        op 70-300 VR werkt de TC idd niet. 70-200 vr + TC 1.7/ 2.0 is een heel werkbare formule maar vrij kostelijk.

        80-400 VR AF-S bestaat natuurlijk ook maar zit ook ruim boven de 1000 €

        Missh eens sigma 50-500 overwegen, groot zoombereik en toch scherper dan die nieuwere 150-500 van sigma met OS.

        D90 zal ook wel vlugger focussen dan D70
        euh Devid,
        weet jij dan meer dan wij?
        een 80-400AF-S staat toch nog steeds niet op de site van nikon.be
        ik zou zeggen een 120-300 van sigma met een tc 1.14 erop van sigma
        of indien het budget dat niet toelaat de 100-300 F4 van sigma met de tc erop van sigma

        Comment


        • #5
          Re: welke lens?

          Ook ik ben op zoek naar een air show objectief voor mijn D80 en zal deze topic dan ook met aandacht volgen!

          Na veel opzoekingswerk ben ik ook terechtgekomen bij de Sigma 150-500 omwille van de OS en ook wel de prijs. Tenminste, als je enkel naar de specs kijkt. Blijkbaar is de algemene ervaring dat de Bigma nog altijd iets beter presteert, ondanks het gebrek aan os.

          De range van de Bigma lijkt me ook interessanter om formaties te fotograferen. Is 150mm al niet teveel tele om vb. alle 9 de Red Arrows samen in formatie te kunnen fotograferen? Is er iemand die al ervaring heeft met de Sigma 150-500 op air shows?

          Nog een kandidaat: de Tamron 200-500? Range is nog 'slechter', maar kwaliteit misschien wel beter?
          Nikon D80 + Nikon D7100 + Nikkor 18-200mm 1/3,5-5,6 VR + Nikkor 50mm 1/1,8 + Sigma 150-500 OS + SB 700

          Comment


          • #6
            Re: welke lens?

            Voor vliegtuigen met een propeller is beeldstabilisatie aan te raden omdat je met een sluitertijd van rond de 1/250sec moet werken als je beweging in de propeller wil behouden. Als je dan met een 500mm op een 1,5 (of 1,6x) crop camera werkt, en je hebt geen beeldstabilisatie, dan heb je teveel kans op bewegingsonscherpte door de camerabeweging. Met beeldstabilisatie heb je een groter percentage bruikbare foto's.

            De 50-500 van Sigma heeft geen beeldstabilisatie, en de Tamron 200-500 ook niet.
            Die Tamron zou ook een heel trage AF hebben.

            De Sigma 120-300 f2,8 (+TC) is een heel erg zware lens, en ik denk dat je dan toch minstens een monopod moet gebruiken als je een hele dag vliegtuigen wil fotograferen.
            Een Sigma 100-300 + 1,4x tc zal wel bruikbaar zijn, maar die heeft ook geen beeldstabilisatie.
            Last edited by Black B@ndit; 23 februari 2009, 19:37.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: welke lens?

              bedankt alvast voor jullie reactie
              Devid zegt

              80-400 VR AF-S bestaat natuurlijk ook maar zit ook ruim boven de 1000 €

              bij mijn weten bestaat deze lens niet wel de AF-D 80-400 of is deze AF-S op komst


              ja zorro123 omdat op de 50-500 geen os staat twijfel ik ook aan deze lens mits ik toch al hier en daar heb gelezen dat deze lens toch beter is als de 150-500
              moldevia

              Comment


              • #8
                Re: welke lens?

                Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
                80-400 VR AF-S bestaat natuurlijk ook maar zit ook ruim boven de 1000 €
                Dit is de lens waar 'iedereen' op zit te wachten en dan lees ik hier dat die er als is
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: welke lens?

                  hier combinatie van d300 met sigma 150-500 os hsm

                  zeer goede lens voor airshow, maar te soft voor natuur. (spijtig dat deze niet met 50mm begint)

                  Forum voor het plaatsen van foto's waar transportmiddelen centraal staan. Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.


                  Forum voor het plaatsen van foto's waar transportmiddelen centraal staan. Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.




                  Forum voor het plaatsen van foto's waar transportmiddelen centraal staan. Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.


                  Forum voor het plaatsen van foto's waar transportmiddelen centraal staan. Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.


                  de tamron 200-500 is scherper maar heeft jammer genoeg geen anti bibber en de nikon 80-400 os en nikon 80-400 VR zijn optisch het best maar missen dan weer af-s of hsm.

                  voor airshow zou ik toch terug de sigma 150-500 nemen maar jammer dat ze niet zo scherp is als de concurrentie.
                  nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

                  Comment


                  • #10
                    Re: welke lens?

                    Beste Ducaudi,

                    Heel mooie foto's daar in uw linken!

                    Ik zie er wel geen tussen staan van een formatie. Lukt dit met de Sigma 150-500? Of heb je toch iets meer breedhoek nodig? En wat met de grote jets, genre boeing, airbus?

                    Heeft u ook de Bigma al kunnen proberen? (Zodat we eens van een ervaringsdeskundige kunnen horen of die nu echt zoveel beter blijft dan de 150-500)
                    Nikon D80 + Nikon D7100 + Nikkor 18-200mm 1/3,5-5,6 VR + Nikkor 50mm 1/1,8 + Sigma 150-500 OS + SB 700

                    Comment


                    • #11
                      Re: welke lens?

                      formaties gaan wel, meestal komen die van op grote afstand af.
                      Maar soms wou ik toch dat ik meer groothoek had om een splitsing van 6 vliegers mooi vast te leggen. (waar ze duidelijk elk een kant uitgaan).

                      De bigma is scherper maar dat zal je alleen duidelijk worden als je andere onderwerpen vastlegt zoals vogels voor airshow vind ik de OS toch stuk handiger dan het iets scherper beeld.

                      ps: ik heb onlangs 3 bigma's gaan testen en geen 1 heb ik gekocht (nochtans wil ik graag ene) maar 2 hadden al problemen met de AF en 1 was enorm soft.

                      Mijn raad ga met 2 body's (op de ene je telezoom en de andere standaardzoom. Ze roepen toch om als ze een formatie doen) een bv tamron 28-75 kan handig zijn.
                      nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

                      Comment


                      • #12
                        Re: welke lens?

                        Oorspronkelijk geplaatst door ducaudi Bekijk bericht
                        De bigma is scherper maar dat zal je alleen duidelijk worden als je andere onderwerpen vastlegt zoals vogels voor airshow vind ik de OS toch stuk handiger dan het iets scherper beeld.
                        Ducaudi,
                        Bedankt voor uw uitleg!
                        Is de Sigma 150-500 OS dan eigenlijk nog wel bruikbaar voor iets anders dan air shows, of is het te triestig gesteld met de scherpte?
                        Nikon D80 + Nikon D7100 + Nikkor 18-200mm 1/3,5-5,6 VR + Nikkor 50mm 1/1,8 + Sigma 150-500 OS + SB 700

                        Comment

                        Working...
                        X