Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raad Gevraagd licht onderwerp in donkere zaal

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Raad Gevraagd licht onderwerp in donkere zaal

    een vraagje,
    mijn vriendin heeft over een paar weken een optreden met de dansschool in een theaterzaal.
    Ik zou hier foto's van willen nemen maar mijn canon 17-85mm f4-5,6 is niet de meest lichtgevoelige lens, en flitsen in zo'n grote zaal heeft ook weinig zin (en is waarschijnlijk ook niet toegestaan) Nu is het podium waarschijnlijk wel goed verlicht. Ik vraag me af of ik hier met deze lens foto's van zou kunnen maken. Waarschijnlijk ga ik voledig moeten inzoomen, dus max diafragma van f5,6, en aangezien bewegende onderwerpen snelle sluiter. zou ik zo goede foto's kunnen maken? Heeft hier iemand ervaring mee ?
    Canon 40D - Tamron 28-75mm f2.8 , Sigma 70-200mm f2.8

  • #2
    Re: Raad Gevraagd licht onderwerp in donkere zaal

    Ja. Ik heb hier ervaring mee. It won't work. Heb je geen 50/1.8, dat zou al heel wat beter gaan.
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: Raad Gevraagd licht onderwerp in donkere zaal

      Hi,

      Ik kan U vrijwel garanderen dat 5.6 op 85 mm zelfs op 400 iso niet genoeg is om dans te bevriezen op een podium.

      Waar zit je ? Indien niet op de eerste rij is 85 mm zelfs onvoldoende, want anders staat er teveel op je beeld.

      Dpaul.
      DPaul - A.FIAP
      D810, nikkors and other stuff

      Comment


      • #4
        Re: Raad Gevraagd licht onderwerp in donkere zaal

        Ik zit op rij 6 wat naar ik schat een meter of 10 van het podium af is.
        Het is niet mijn bedoeling om hier de mooiste foto's van te trekken, eventueel op ISO1600 ,een beetje ruis maakt ook weinig uit. Zolang je er maar personen op herkend. En een beetje contrast hebt.
        Canon 40D - Tamron 28-75mm f2.8 , Sigma 70-200mm f2.8

        Comment


        • #5
          Re: Raad Gevraagd licht onderwerp in donkere zaal

          Ik denk dat je eerder een 85mm f1,8 moet gebruiken om die foto's te maken.
          Dan kan je in de diafragmavoorkeuze werken, met het diafragma bijvoorbeeld op f2, en dan pas je de iso-waarde aan tot de sluitertijd aanvaardbaar wordt (meestal is dat toch iso 1600 om de sluitertijd kort genoeg te krijgen).

          Met de belichting zal je ook problemen krijgen, want als alleen het onderwerp belicht is dan wordt dat meestal fel overbelicht op de foto. Je kan dan de belichtigscompensatie aanpassen, of de spotmeting gebruiken. Maar omdat die spotmeting bij jouw camera alleen in het midden van het beeld werkt is die ook niet altijd juist. Als je op een licht (witte kleding) of een donker (zwarte kleding) scherpstelt met de spotmeting, dan krijg je totaal verschillende resultaten.

          (Bij de 1D modellen kan je de spotmeting koppelen aan het gebruikte scherpstelpunt, dat is wat handiger.)
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Raad Gevraagd licht onderwerp in donkere zaal

            Kijk, dit is op het randje: vanop de eerste rij.

            85mm FF, Iso 400, f 2, 1/125.

            Er is wat verloren in de compressie, maar die achterste figuur krijg je niet scherp op F2.

            Dpaul

            DPaul - A.FIAP
            D810, nikkors and other stuff

            Comment


            • #7
              Nu ik ga voor die een keer dat ik dat nodig heb niet een speciaal een f1.8 lens kopen. Is een beetje buiten mijn prijsklasse ook. Mijn volgende lens ging een Tamron 28-75mm f2.8 mm worden (ipv mijn canon 17-85mm) omdat ik niet zo tevreden ben over de lichtgevoeligheid van mijn huidige lens. Ik ben ook nog maar een beginner ( heb er nu 6 lessen digitale fotografie opzitten) en voordat ik een assortiment aan lenzen ga aanleggen wil ik eerst weten waar mijn interesse's liggen. Tot dan ga ik het bij een allround lens houden.
              Misschien dat ik er nog een ga huren dan voor die dag, dus best een 85mm f1.8 ???
              Toch bedankt voor de (snelle) reacties.
              Last edited by zoemas; 23 februari 2009, 20:54.
              Canon 40D - Tamron 28-75mm f2.8 , Sigma 70-200mm f2.8

              Comment


              • #8
                Re: Raad Gevraagd licht onderwerp in donkere zaal

                Als je dicht genoeg bij de dansers geraakt, dan kan je misschien een 50mm f1,8 gebruiken, die is veel goedkoper.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Raad Gevraagd licht onderwerp in donkere zaal

                  Geen paniek,

                  Met de lens die je opnoemt kan je goede foto's maken.
                  draai je iso maar omhoog. 1600 of meer, als je niet flitst stoor je niemand.



                  Heb onlangs op een Portugees fado-optreden ook foto's gemaakt met mijn oude D100 ( kampioen in ruisproductie) en de nikon 18-200. Deze lens is ook 5.6.
                  Je hebt wel wat ruis maar die kan je voor een gedeelte weghalen met NEAT-IMAGE.
                  Pas op met de belichting, licht onderwerp op donkere achtergrond, best de spotmeting gebruiken.


                  veel succes


                  Luc

                  Comment


                  • #10
                    Re: Raad Gevraagd licht onderwerp in donkere zaal

                    Inderdaad, spotmeting gebruiken. Of als de belichting weinig verandert, een keer spot meten en dan handmatig instellen. (Niet vergeten opnieuw te meten als de belichting verandert of de scene of de kostuums wisselen )

                    Dansers bewegen nogal snel, dus maak gebruik van de continu stand.
                    Ik ben de handtekening niet, ik poets hier alleen maar.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Raad Gevraagd licht onderwerp in donkere zaal

                      Natuurlijk hangt het er ook voor een groot stuk van af op welke iso je camera nog goed presteerd, maak ook je foto's in RAW, zo kan je nadien gemakkelijker je witbalans aanpassen aan de podiumverlichting.

                      50mm f4 1/40 sec. 2.000 iso

                      Comment

                      Working...
                      X