Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lensen van studio cameras op D200 met balg

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lensen van studio cameras op D200 met balg

    Ik heb een D200 en een PB-4 balg. Hiermee kan ik de scherptediepte vergroten en onthoeken. Echter, dit werkt alleen bij dichtbije voorwerpen. Omdat de PB-4 balg maakt dat de lens verder van de sensor komt te liggen, kan ik uiteraard niet meer op oneindig scherpstellen.
    Mijn vraag is de volgende : kan ik andere lensen gebruiken (bv. van een grote studio cameras) en die op mijn balg zetten. Ik denk aan lensen van Hasselblad, Schneider Kreuznach e.d. Volgens mijn redenering hebben deze lensen een grotere afstand nodig tot de sensor (fotografische plaat) en die afstand kan dan door de PB-4 ingenomen worden zodat ik wel de shift en tilt megelijkeheden van de balg heb en ook op oneindig scherp kan stellen. Klopt mijn gedachte en zijn er verloopringen om een lens van een studiocamera op een Nikon bajonet te zetten. Welke vattingen zijn er?
    Voorts denk ik (als het gaat werken), dat ik een lens nodig heb zonder een eigen sluiter, deze heb ik immers al op de D200. Heb je een suggestie welke lensen ik zou kunnen proberen?

    groet, TheBeat

  • #2
    Re: lensen van studio cameras op D200 met balg

    Groot formaat lenzen geven een grotere beeldcirkel, thats all. Typisch worden vergroterlenzen op balgen geplaatst (bv. Rodenstock apo-rodagon 105mm), daar deze beter zijn dan macrolenzen (idd. grotere beeld cirkel en optimaal in het nabij bereik.
    Scherp op oneindig is de brandpuntsafstand, niks aan te doen ....

    -M-
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: lensen van studio cameras op D200 met balg

      Schertediepte kan niet of beperkt met een balg verkregen worden,bij een technische of beter een optische bank kamera zijn zowel de objectief plaat als de film houder verstelbaar,de zogenaamde regel van Scheimplug.
      Een balg op een kleinbeeld of shiftobjectief kan dit niet omdat alleen het objectief kan versteld worden.
      Ik fotografeerde vroeger met een 13X18 cm optische bank kamera met een Symmar 210/5.6 Objectief en verkreeg een scherpte diepte van een paar centimeter van de lens tot circa 1.5 m of meer met diafragma 8 !
      Zonder vertekening!

      Comment


      • #4
        Re: lensen van studio cameras op D200 met balg

        Eenmaal een verlenging als balg en tussenring - al dan niet automatisch - is 'oneindig' niet meer mogelijk. Je beperkt al naarglang de verlenging tussen objectief en sensor.

        mvg,

        Roland

        Comment


        • #5
          Re: lensen van studio cameras op D200 met balg

          L.Cavalier schreef :
          Scherptediepte kan niet of beperkt met een balg verkregen worden,bij een technische of beter een optische bank kamera zijn zowel de objectief plaat als de film houder verstelbaar,de zogenaamde regel van Scheimplug.
          Een balg op een kleinbeeld of shiftobjectief kan dit niet omdat alleen het objectief kan versteld worden.

          Ik heb een Nikon PB-4 balg, waarvan de voorplaat versteld kan worden (tilt & shift). Geeft mij dit niet meer scherpetediepte dan zonder? In ieder geval in een macro opstelling wel.

          Is het anders mogelijk om mijn D200 op de balg van een technische camera te plaatsen?

          Groeten, TheBeat

          Comment


          • #6
            Re: lensen van studio cameras op D200 met balg

            Oorspronkelijk geplaatst door TheBeat Bekijk bericht

            Is het anders mogelijk om mijn D200 op de balg van een technische camera te plaatsen?

            Groeten, TheBeat
            met een BR-2 omkeerring en een lensplaat van de tc zou dat eigenlijk moeten lukken.

            -m-
            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

            Comment


            • #7
              Re: lensen van studio cameras op D200 met balg

              Hi,

              Ik heb ook een pb-4, en volgens mij dient het tilt/shift effect om de aanwezige DOF in een ander vlak te plaatsen, zodat een schuin onderwerp scherper wordt afgebeeld.

              Dpaul.
              DPaul - A.FIAP
              D810, nikkors and other stuff

              Comment


              • #8
                Re: lensen van studio cameras op D200 met balg

                Deze levert een aansluiting op een Technische camera:


                Het eenvoudigste lijkt me om te experimenteren met een vergrotingsobjectief van rond 80-100 mm: de verstelmogelijkheden van de balg zijn toch niet groot, een vergrotingsobjectief is betrekkelijk makkelijk te monteren en hoeft niet duur te zijn.
                Zelf heb ik een PB6 balg, dus geen verstelmogelijkheid. Hiervoor heb ik een verloop gemaakt (twee setjes verloopringen gecombineerd) van Nikon bajonet naar Minolta bajonet, waarin een Leica of P-draad adapter van Minolta past, en daarin een vergrotingsobjectief.
                Waarom Minolta? Ik had nog wat M-spulletjes.

                Als ik de verstelmogelijkheden van een TC lens wil benutten, zou ik kiezen voor een technische camera met daarop een digitale camerahuis.

                Groet Hans

                Comment


                • #9
                  Re: lensen van studio cameras op D200 met balg

                  J.Hoes schreef :
                  Het eenvoudigste lijkt me om te experimenteren met een vergrotingsobjectief van rond 80-100 mm: de verstelmogelijkheden van de balg zijn toch niet groot, een vergrotingsobjectief is betrekkelijk makkelijk te monteren en hoeft niet duur te zijn.

                  kan ik met een vergrotingsobjectief samen met de balg nog op oneindig scherpstellen, of werkt dat alleen voor dichtbij, zoals met mijn Micro Nikkor 55mm?

                  Groeten, TheBeat

                  Comment


                  • #10
                    Re: lensen van studio cameras op D200 met balg

                    Om oneindig te focussen moet de afstand van het film/sensorvlak tot het optische midden van de lens gelijkzijn aan de brandpuntsafstand. Met een 105mm lens dus juist wel/ juist niet met een 80mm lens denk ik dat de balg te dik is.

                    gr. M
                    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                    Comment


                    • #11
                      Re: lensen van studio cameras op D200 met balg

                      net even geprobeerd, had ik beter eerst kunnen doen . Het werkt helaas alleen voor dichtbij.
                      opstelling: D80 + PB6 + adapter nikon naar L-draad, dik 14 mm
                      80 mm vergrotingslens op mijn PB6 haalt bij lange na geen oneindig.
                      105 mm vergrotingslens haalt ook niet, mogelijk met een dunnere adapter wel, maar dan lijkt me de balg te veel samengeperst om iets te kunnen verstellen.
                      150 mm vergrotingslens doet het wel goed. De balg wordt ongeveer 30 mm uitgetrokken. De afstand beeldsensor tot voorzijde lensplank is ongeveer 125-130 mm. Voor deze lens heb ik een aparte adapter gemaakt, omdat er een 50 mm schoefdraad op zit.


                      Sorry voor de verwarring.

                      Groet Hans

                      Comment


                      • #12
                        Re: lensen van studio cameras op D200 met balg

                        Ik kan een gebruikte Schneider Componon 150mm F5.6 kopen voor 70 euro.
                        Is dit een goede lens en is de prijs ok?

                        met vriendelijke groet,

                        TheBeat

                        Comment


                        • #13
                          Re: lensen van studio cameras op D200 met balg

                          Jaren geleden was de toplijn in vergrotingsoptiek Schneider Componon en concurrent Rodenstock Rodagon. In de loop van de tijd zijn de modellen verbeterd, modelnamen gewijzigd. Je loopt de kans dat je een ouder model treft, met eenvoudige of geen coating. Als de lens in orde is, diaframaring loopt goed, geen glasbeschadiging door bv chemicalien, geen schimmels in de lens dan lijkt 70 euro geen gekke prijs. Ik betaalde ruim een jaar geleden bij een fotozaak 125 euro voor een Rodenstock Rodagon 150mm f:5.6 in goede staat. De Rodenstock heeft bij tegenlichtopnamen wel verschrikkelijk veel last van interne reflecties, dus ik moet uitkijken met zonnestand en zonnekap gebruiken.

                          Groet Hans

                          Comment


                          • #14
                            Re: lensen van studio cameras op D200 met balg

                            Bedankt voor je snelle reakties, Hans en anderen.

                            Ik kan nu zelfs een Componon 150 mm 5,6 en een 80 mm 5,6 voor 75 euro krijgen.
                            dat ga ik proberen en zie wat het gaat brengen. Als ik resultaten heb, dan meld ik dat hier. Zal wel even duren, omdat ik natuurlijk wel een verloop moet zien te krijgen of maken om
                            de Companon op de PB-4 te zetten.

                            groeten,

                            Beat

                            Comment


                            • #15
                              Re: lensen van studio cameras op D200 met balg

                              Ook gebruik ik een EL 150 Nikkor f5,6 vergrotingsobjectief met een diafragma tot f45. Niet echt lichtsterk, en vanwege het kleine formaat enkele grote voordelen. Scherpstelling op de balg afhankelijk van de uittrek tussen oneindig en ongeveer 1:2. Gebruik je deze combinatie op een Digitale Reflex, dan kom je tot 3:1 en krijg je ongeveer ook een 3 keer grotere scherptediepte door het kleinere beeldformaat. Er valt ook te werken met andere vergrotingsobjectieven. Met vergrotingsobjectieven vanaf 85 millimeter haal je ook oneindig, anders niet.

                              citaat uit de Macro publicatie op m'n website.
                              Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

                              Comment

                              Working...
                              X