Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goedkope UV filter als lensbescherming

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Goedkope UV filter als lensbescherming

    Ik lees hier op het forum dat uv filters totaal niet meer nodig zijn maar om mijn lenzen toch een beetje te beschermen tegen krassen opwaaiend stof enz had ik gedacht zo'n goedkope UV filter te gebruiken.
    Op ebay vindt je zo'n filters aan 3 euro wat volgens mij kwalitatief helemaal niet goed is en niet te veel UV gaan tegen houden.

    Is dit aan te raden zo'n filter louter als bescherming te gebruiken of gaan deze een slechter resultaat geven.
    Zijn er eventueel nog andere mogelijkheden?

  • #2
    Re: Goedkope UV filter als lensbescherming

    Onlangs nog een prof. natuurfotograaf horen zeggen:
    "Men koopt objectieven van honderden euro's en plaats dan een plastiek filterke van luttele euro's erop".

    Bij mij komen er geen UV filters erop, wel steevast een zonnekap die ook bescherming biedt. Enkel bewust af entoe een polarisatiefilter of ND voor een extra lange sluiter.

    Een beetje voorzichtigheid en een doekje of borstelje om stof of zand te verwijderen helpen ook.

    UV bieden weinig geen meerwaarde. Vroeger ook nog opgemerkt dat focussen en VR- functie in de knop geraakte voor UV filters en bij macro voor een softere foto wegens hoge
    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

    IMac/IPad/Mac Air 
    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

    Comment


    • #3
      Re: Goedkope UV filter als lensbescherming

      Als je al een uv-filter derop wil, koop dan een goede, anders gaat de beeldkwaliteit merkelijk achteruit.

      Comment


      • #4
        Re: Goedkope UV filter als lensbescherming

        Zeker geen goedkope filters gebruiken ! Dat geeft alleen maar mindere kwaliteit op je uiteindelijk foto. Ik kocht vroeger altijd een b&w UV filter voor elke nieuwe lens die ik kocht ... maar daar ben ik mee gestopt eerlijk gezegd.

        Je ziet niet altijd verschil, maar soms heb je gewoon een foto die net iets minder scherp is dan zonder de filter ... de enige filter die ik nu nog gebruik is een b&w circ. Polar en een ND 106 filter. Alleen als ik langs de kant van het circuit sta zal ik nog een UV filter monteren, omdat er nog al eens stof en steentjes durven rondvliegen maar voor een normale shoot gaat de filter er altijd af.

        Mark
        Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
        Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

        Comment


        • #5
          Re: Goedkope UV filter als lensbescherming

          Ik gebruik ook alleen een uv-filter als de omstandigheden niet zo veilig zijn voor het frontelement van de lens (op de motorcross bijvoorbeeld).
          Als je geen tegenlichtfoto's maakt, dan zal de kwaliteit van de foto's niet zoveel slechter worden met een goedkoop uv-filter.
          Met tegenlicht zal je minder contrast en meer flare mogen verwachten, en dat wordt meestal nog erger met een goedkoop uv-filter.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Goedkope UV filter als lensbescherming

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Ik gebruik ook alleen een uv-filter als de omstandigheden niet zo veilig zijn voor het frontelement van de lens (op de motorcross bijvoorbeeld).
            Als je geen tegenlichtfoto's maakt, dan zal de kwaliteit van de foto's niet zoveel slechter worden met een goedkoop uv-filter.
            Met tegenlicht zal je minder contrast en meer flare mogen verwachten, en dat wordt meestal nog erger met een goedkoop uv-filter.
            Dit is inderdaad de goede strategie ... en dat goedkoper filter kan ook nog dienen als basis voor een gratis regen- en stofjas

            Comment


            • #7
              Re: Goedkope UV filter als lensbescherming

              Ik gebruik altijd een filter op de fontlens.
              Weliswaar een kwaliteitsfilter; anders wordt het verkeerd bezuinigen.

              Vergeet niet dat bv de coating van je frontlens door ze even aan te raken met je vinger, deze coating beschadigd wordt - op je vingers zit zweet, en zweet is een zuur. En dat onbewust aanraken gebeurt sneller dan je denkt, zelfs zonder dat je het merkt.
              Al zeer snel is de coating van je frontlens onheroepelijk aangetast met alle gevolgen vandien.
              Het spreekt voor zich, dat iedereen het voor zichzelf maar moet uitmaken of hij al dan niet een filter gebruikt.

              mvg,

              Roland

              Comment


              • #8
                Re: Goedkope UV filter als lensbescherming

                Als je een filter koopt, verspeel je centen dan liefst niet aan bokaalglas.

                Groetjes,
                Pol.
                Leeft en LAAT LEVEN !

                Comment


                • #9
                  Re: Goedkope UV filter als lensbescherming

                  Ik denk dat het nu wel waty duidelijk is, maar als een een goedkope filter zet op een goeie lens, heeft het geen nut meer om geld uit te geven aan een goeie lens. Dan kan je evengoed op beide besparen

                  Dure filter op een dure lens dus, OF geen filter

                  Ik heb op al mijn lenzen wel een filter gezet, volgens de prijs van de lens. Ik ga nu een 10-22 kopen met een multicoated filter, want de kwaliteit van de 10-22 ligt redelijk hoog. Op mijn 17-85 staat een 'gewone' Tiffen.

                  greetz,
                  www.fotopie.be
                  Canon EOS 40D + BG | EFs 17-55 2.8 IS USM| 10-22 + 15-85mm IS + 70-300mm IS | EF 100mm f/2.8| EF 70-200 2.8/L | Giotto statief | 580Ex II - You know what a camera is? A mirror with memory.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Goedkope UV filter als lensbescherming

                    sommigen vergelijken hier rondvliegende steentjes op je autoruit met beetje zand die op je lens waait , denk niet dat dat krassen in op je lens maakt ik fotografeer al 40 jaar en heb nog nooit een kras in mijn glas gehad als je er één in zou hebben moet je hem al stoten tegen iets hard , ik denk dat je beter oplet en zonder filter werkt

                    Comment


                    • #11
                      Re: Goedkope UV filter als lensbescherming

                      Oorspronkelijk geplaatst door koentje1950 Bekijk bericht
                      sommigen vergelijken hier rondvliegende steentjes op je autoruit met beetje zand die op je lens waait , denk niet dat dat krassen in op je lens maakt ik fotografeer al 40 jaar en heb nog nooit een kras in mijn glas gehad als je er één in zou hebben moet je hem al stoten tegen iets hard , ik denk dat je beter oplet en zonder filter werkt
                      En opspattend water, zeewater, ...
                      Krassen zal het niet maken, akkoord.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Goedkope UV filter als lensbescherming

                        Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
                        En opspattend water, zeewater, ...
                        Krassen zal het niet maken, akkoord.
                        Dat is nu net het enige moment dat ik er een UV-filter opzet, niet tegen het beschadigen, maar meer om het wat weathershielder te maken en dat je het makkelijk kan zwemen.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Goedkope UV filter als lensbescherming

                          Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
                          En opspattend water, zeewater, ...
                          Krassen zal het niet maken, akkoord.
                          Denk dat water meer kwaad kan voor de electronica dan voor je glas hoor en zee water daar is weinig kans toe want er zijn er niet veel die in zee gaan met hun toestel

                          Comment


                          • #14
                            Re: Goedkope UV filter als lensbescherming

                            Oorspronkelijk geplaatst door koentje1950 Bekijk bericht
                            zee water daar is weinig kans toe want er zijn er niet veel die in zee gaan met hun toestel
                            Ik denk niet dat er enige correlatie is tussen de kans van zeewater op je eigen lens en het aantal eigenaars die met hun toestel in zee gaat . Zo maar eventjes een bedenking hoor . Verder gebruik ikzelf ook nooit een filter.

                            Comment

                            Working...
                            X