Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon 85mm f1.4 of f1.8??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nikon 85mm f1.4 of f1.8??

    Hallo Mannen,

    ik ben wezen zoeken in dit forum naar een overzicht van de 85mm nikon .
    maar ben ze niet tegen gekomen?kan zijn dat ik erover gezien heb,vandaar mijn volgende vraag: ik zou graag een 85mm van nikon willen kopen,ik heb al eens gezien op bepaalde site's en kom er dan 2 tegen,namelijk de nikkor 85mm AF-D f1.4 (€1022)
    en de nikkor AF-D 85mm AF- D f 1.8 (€375) wat maakt hier het verschil buiten de prijs,met zo'n verschil van prijskaartje moet er toch meer inzitten dan alleen het f verschil?

    alvast bedankt,

    grtjs,

    jeannot

  • #2
    Re: nikon 85mm f1.4 of f1.8??

    Behalve de f waarde en de bouwkwaliteit is er qua overige optische eigenschappen weinig verschil. De 1.8 is zelfs iets scherper en heeft minder vertekening en chromatische aberraties. Toch is de 1,4 mooier maar ook zwaarder.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: nikon 85mm f1.4 of f1.8??

      Is het niet zo dat de bokeh van de f1.4 mooier is? En dat daar het grootste verschil zit?

      Comment


      • #4
        Re: nikon 85mm f1.4 of f1.8??

        Toch een prachtig objectief hoor, die 85mm AF-D f1.4, en met een fenomenal mooie bokeh. eentje waarvan ik spijt heb dat ik het heb verkocht.

        Comment


        • #5
          Re: nikon 85mm f1.4 of f1.8??

          Oorspronkelijk geplaatst door Mathias Bekijk bericht
          Is het niet zo dat de bokeh van de f1.4 mooier is? En dat daar het grootste verschil zit?

          Absoluut knappe bokeh...wonderfull...
          Kijk eens 2de hands; voor € 700 moet je die vinden.
          Je mag mijn exemplaar komen testen; de lens die ik als laatste zou wegdoen...

          mvg,

          Roland

          Comment


          • #6
            Re: nikon 85mm f1.4 of f1.8??

            denk dat ik al overtuigd ben,ik ga voor de 1.4,heb ondertussen al een paar review's gelezen en moet zeggen dat jullie mij toch wel voor het grootste gedeelte hebben overtuigd hartelijk bedankt mannen voor jullie tijd en uitleg.

            grtjs,


            gNo

            Comment


            • #7
              Re: nikon 85mm f1.4 of f1.8??

              Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
              Behalve de f waarde en de bouwkwaliteit is er qua overige optische eigenschappen weinig verschil. De 1.8 is zelfs iets scherper en heeft minder vertekening en chromatische aberraties. Toch is de 1,4 mooier maar ook zwaarder.
              Verklaar je nader. Scherpte, vertekening en CAS is beter bij de 1.8 maar toch is de 1.4 "mooier".
              Ik ben het overigens eens met degene die zegt dat het bokeh van de 1.4 mooier is. Als dat belangrijk is voor de foto's die je wilt maken moet je voor de 1.4 gaan. Het voordeel van 1.4 t.o.v 1.8 is relatief. De scherpte, met name in de hoeken op 1.4 laat te wensen over. 1.4 is alleen bruikbaar in noodgevallen. (te weinig licht). De 1.8 is bij volle opening meer dan acceptabel scherp, ook in de hoeken. (beter dan bij de 1.4)
              Ga je de 85 gebruiken in de studio met een "mooie" witte achtergrond of in situaties waarin de kwaliteit van de achtergrond niet zo'n rol speelt, zie ik geen enkele reden om 500 euro meer uit te geven voor de 1.4
              groet, Rik

              Comment


              • #8
                Re: nikon 85mm f1.4 of f1.8??

                Kijk ook een nr de 105 DC welke een prachtig bokeh heeft
                Lens is vrij zwaar en niet zo super lichtsterk
                Ivgl met 85/1,8 toch veel mooier qua portretlens ( weet niet ivgl 1,4 )

                Comment


                • #9
                  Re: nikon 85mm f1.4 of f1.8??

                  Oorspronkelijk geplaatst door Marak55 Bekijk bericht
                  Kijk ook een nr de 105 DC welke een prachtig bokeh heeft
                  Lens is vrij zwaar en niet zo super lichtsterk
                  De Nikon 105mm AF-DC heeft een grootste opening van f2.0, toch niet zo weinig lichtsterk voor een 105mm.

                  Ik denk niet dat je veel lichtsterker zal vinden in de 105mm range.
                  Last edited by Guest42; 23 februari 2009, 07:28.

                  Comment


                  • #10
                    Re: nikon 85mm f1.4 of f1.8??

                    Kijk eens naar deze link. Hier kun je de nikkor 85 1.4 vergelijken (beelden) met andere nikkors en met een enkele Canon. De verschillen in bokeh maar ook scherpte kun je hier heel mooi zien. Jammer dat de 1.8 er niet bij staat.

                    groet, Rik

                    Comment


                    • #11
                      Re: nikon 85mm f1.4 of f1.8??

                      Oorspronkelijk geplaatst door rik6230 Bekijk bericht
                      Kijk eens naar deze link. Hier kun je de nikkor 85 1.4 vergelijken (beelden) met andere nikkors en met een enkele Canon. De verschillen in bokeh maar ook scherpte kun je hier heel mooi zien. Jammer dat de 1.8 er niet bij staat.

                      http://www.wlcastleman.com/equip/reviews/d80/index.htm
                      Bedankt, knappe link!

                      gr

                      Roland

                      Comment


                      • #12
                        Re: nikon 85mm f1.4 of f1.8??

                        ik heb ze allebei gehad... de 1.8 lag in m'n kast... de 1.4 gaat altijd met me mee...

                        voorbeeldjes van de 1.4 : http://forum.belgiumdigital.com/f41/...ng-247556.html
                        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                        Comment


                        • #13
                          Re: nikon 85mm f1.4 of f1.8??

                          Ik heb beide en moet tot mijn schande bekennen dat de 1.8 het meest gebruikt wordt (wegens lichtgewicht-compact-optie op de D80)
                          Anderzijds gebruik ik de 1.4 vooral op de D300 en eenmaal ik hiermee begin, geraak ik er telkens opnieuw aan verslaafd
                          Kwaliteit van beide is zéér goed (bokeh van 1.4 is beter)
                          Canikon 40D - D200, D300

                          Comment


                          • #14
                            Re: nikon 85mm f1.4 of f1.8??

                            Oorspronkelijk geplaatst door Marak55 Bekijk bericht
                            Kijk ook een nr de 105 DC welke een prachtig bokeh heeft
                            Lens is vrij zwaar en niet zo super lichtsterk
                            Ivgl met 85/1,8 toch veel mooier qua portretlens ( weet niet ivgl 1,4 )
                            Persoonlijk denk ik dat 105mm al aan de lange kant is op DX voor portretten.

                            Ik zou mijn 85 1.4 niet meer willen missen. Als je nog twijfelt: op nikoncafe is een hele thread te vinden met voorbeeldfoto's.
                            Nikon D300, D50 -- Sigma 10-20 f/4-5.6 -- Sigma 24-70 f/2.8 -- Nikor 70-200 f/2.8 VRII -- Nikor 50mm f/1.8 -- Nikor 85 f/1.4

                            Comment


                            • #15
                              Re: nikon 85mm f1.4 of f1.8??

                              Op Fred & Miranda haalt de F1.4 een score van 9.6 tov 9.4 voor de F1.8

                              In jouw plaats zou ik beiden eens op mijn toestel zetten. Ik ben nu zowiezo al jaloers, maakt niet uit welke je keuze is.
                              Nikon reflex + heel wat (jammer genoeg veel te weinig gebruikt) Nikon glas + flitsken en statiefken

                              Comment

                              Working...
                              X