Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

details fotografie als bijberoep

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • details fotografie als bijberoep

    Hallo

    Kan iemand me een duidelijke uitleg geven rond de voorwaarden, mogelijkheden etc van het uitoefenen 'fotografie' als bijberoep?

    alvast bedankt
    canon 40D - 24-70L2.8 - & 70-200 L f4 IS

  • #2
    Re: details fotografie als bijberoep

    Eventjes de zoekfunctie gebruiken van dit forum en je komt al veel te weten:

    http://forum.belgiumdigital.com/f6/f...ep-165878.html
    Nikon D80 (18-200mm, 50mm f1.8, Vivitar 105mm f2.5) + SB800

    Comment


    • #3
      Re: details fotografie als bijberoep

      Oorspronkelijk geplaatst door jimmeirte Bekijk bericht
      Hallo

      Kan iemand me een duidelijke uitleg geven rond de voorwaarden, mogelijkheden etc van het uitoefenen 'fotografie' als bijberoep?

      alvast bedankt
      Stap naar een ondernemingsloket, of Unizo. Je gaat nergens anders correcte info krijgen.
      Hier vind je ook één en ander: www.beroepsfotografen.be
      Je kan daar aansluiten als starter.

      G
      fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
      Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

      Comment


      • #4
        Re: details fotografie als bijberoep

        Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
        Stap naar een ondernemingsloket, of Unizo. Je gaat nergens anders correcte info krijgen.
        Hier vind je ook één en ander: www.beroepsfotografen.be
        Je kan daar aansluiten als starter.

        G
        stel nu ik schrijf me daar in als fotograaf in bijberoep (wat ik nu niet ben)
        ben ik dan fotograaf in bijberoep? of hoe zit dat juist?

        hetgeen wat ik zou willen is de mogelijkheid om (niet in het zwart) opdrachten uit te voeren en facturen uit te schrijven (met BTW nummer dus)

        als ik het goed versta ben ik er dus niets mee mij in te schrijven bij die beroepsfotografen...
        5DmkIII en wat glas

        Comment


        • #5
          Re: details fotografie als bijberoep

          Inschrijven bij de beroepsfotografen is niet nodig.
          Om als bijberoeper te starten moet je een beroep uitoefenen, voldoen aan:
          -basiskennis bedrijfsbeheer
          -bewijs van goed gedrag en zeden
          -...
          Onder de 5560euro omzet per jaar ben je niet btw plichtig, dus hoef je geen btw boekhouding te doen. Je mag dus geen btw tellen op je factuur, je kan ook geen btw aftrekken.

          Een boekhouder kan je beter de uitleg geven.

          Gr.
          Patrick
          Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

          Comment


          • #6
            Re: details fotografie als bijberoep

            Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
            als ik het goed versta ben ik er dus niets mee mij in te schrijven bij die beroepsfotografen...
            toch wel: goed netwerk, kennisuitwisseling, infosessies, opleidingen...

            G
            fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
            Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

            Comment


            • #7
              Re: details fotografie als bijberoep

              Onder de 5560euro omzet
              In 2008 was dat 5850 (elk jaar wijzigd dat getal).

              Je moet je ook registreren bij een sociale kas en bijdragen betalen. Als je onder de ca 1250 euro winst blijft, moet je geen bijdrage betalen, of je trekt die na 3 jaar terug.

              Sommige boekhouders combineren boekhouder en ondernemersloket. Da's twee in één...


              Ik ben in 2008 gestart als bijberoeper en heb er nog geen seconde spijt van gehad.
              Ik was al fotoreporter / journalist, maar dat kan zonder BTW nummer.
              I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

              Comment


              • #8
                Re: details fotografie als bijberoep

                Onder de 5000 en nog wat omzet

                Dit impliceert dus de inkomsten en kosten?
                Totale winst ook beperkt tot die 1250?

                Om echt bij te verdienen moet je dit precies niet doen of sla ik de bal nu mis??
                Wat zijn die sociale bijdragen?
                Worden de inkomsten van bijberoep gecumulleerd met je hoofdberoepinkomsten?

                merci
                canon 40D - 24-70L2.8 - & 70-200 L f4 IS

                Comment


                • #9
                  Re: details fotografie als bijberoep

                  Hoi,

                  Aan je vragen te zien is het best dat je gaat praten met een UNIZO-ondernemersloket of startersservice. (www.startersservice.be).
                  Voor de sociale verzekeringskas is dit omzet - investeringen.
                  En de verdiende som wordt inderdaad bijgevoegd aan je hoofdinkomsten. Dus rekening maar op 50% belasting, aangezien we in België de hogere schijven hoger belasten dan de eerste schijven van de inkomsten.
                  Misschien ook een boekhouder raadplegen als je er helemaal niets van afweet en je inkomsten relatief hoog zullen zijn. De factuur van je boekhouder kan je trouwens ook inbrengen als kost.
                  succes
                  [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

                  Comment


                  • #10
                    Re: details fotografie als bijberoep

                    Oorspronkelijk geplaatst door jimmeirte Bekijk bericht
                    Onder de 5000 en nog wat omzet

                    Dit impliceert dus de inkomsten en kosten?
                    Totale winst ook beperkt tot die 1250?

                    Om echt bij te verdienen moet je dit precies niet doen of sla ik de bal nu mis??
                    Wat zijn die sociale bijdragen?
                    Worden de inkomsten van bijberoep gecumulleerd met je hoofdberoepinkomsten?

                    merci
                    Degene die dat hier weten.. gaan ongeveer een uur moeten type nom het uit te leggen terwijl alles al staat uitgelegd op UNIZO bij voorbeeld.

                    Anderzijds heb je een getuigschrift bedrijfsbeheer nodig... Dus dan moet je de cursus gaan volgen 3 maanden of 1 jaar bij Syntra.
                    Als je dit al hebt... dan zou je alles moeten weten

                    Zolang je onder de 5000 en ne chic blijft betaal je geen RSZ of dergelijke..
                    Je kan natuurlijk ook niet afschrijven ect...
                    Ga je daarboven... dan betaal je..
                    Stel dat je per maand 1000 euro in bijberoep extra hebt hou je ongeveer een 200-400€ over.. natuurlijk af hangend van je hoofdverdienste...

                    nogmaals unizo of ondernemers lokket.. info genoeg..
                    poof

                    Comment


                    • #11
                      Re: details fotografie als bijberoep

                      Een van de eerste vereisten om een bijberoep te starten zijn:
                      • Een hoofdberoep hebben, minimum halftijds.
                      • Een diploma bedrijfsbeheer hebben.
                      • Je BTW nr aanvragen en je aansluiten bij een sociale kas.

                      Wat je lasten zijn en wat je betaald aan sociale zekerheid hangt af van je inkomsten.
                      Ook de regeling van je BTW aangifte of eventuele vrijstelling hangt af van je inkomsten en omzet.
                      Je ondernemersnummer aanvragen en je inschrijven bij een sociale kas kan je bij een erkend ondernemersloket. Unizo versterkt deze diensen en geeft aan starters de nodige informatie.
                      Ook op de website van Unizo vind je tal van nuttige informatie.
                      Vriendelijke groeten,Raf

                      www.rafvandenbogaert.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: details fotografie als bijberoep

                        Het getuigschrift 'bedrijfsbeheer', dat is toch niet nodig als je een hoger diploma hebt (hoger onderwijs / universiteit), waardoor de meesten dat niet meer apart zullen moeten halen? ... of is dat weer gewijzigd onlangs ...?

                        sven
                        --
                        Quidquid latine dictum sit, altum videtur!

                        Comment


                        • #13
                          Re: details fotografie als bijberoep

                          Hoi Sven,

                          Tot voor kort was het zo dat fotograaf een geregelmenteerd beroep was. Dit betekent echter dat je dan echt een diploma fotografie nodig had.

                          Dit is nu veranderd, iedereen kan zich nu als fotograaf vestigen. Ondernemersnummer aanvragen, aansluiten bij sociale verzekeringskas, enz... .
                          Echter heb je wel een attestje van bedrijfsbeheer nodig. Af een bewijs dat je al langer dan 3 jaar zaakvoerder bent geweest van een bvba, of bestuurder van een NV, of zelf al vroeger een zelfstandig beroep hebt uitgeoefend voor een periode van 3 jaar dacht.

                          Dus deze punten vervullen en, je ben zo beroepsfotograaf. (echter 1 uitzondering, je mag geen foto's nemen voor optiekers of zo. Alléz dit was de opmerking van mijn boekhouder.)

                          Suc6 alvast.

                          Greetzz

                          Kriss
                          www.kris-sinnaeve.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: details fotografie als bijberoep

                            Wie een A2 richting economie heeft gedaan, A1 (Professionele bachelor) of Unief (Master) is in orde voor zijn bedrijfsbeheer.
                            [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

                            Comment


                            • #15
                              Re: details fotografie als bijberoep

                              Oorspronkelijk geplaatst door Krisss Bekijk bericht
                              Hoi Sven,

                              Tot voor kort was het zo dat fotograaf een geregelmenteerd beroep was. Dit betekent echter dat je dan echt een diploma fotografie nodig had.

                              Dit is nu veranderd, iedereen kan zich nu als fotograaf vestigen. Ondernemersnummer aanvragen, aansluiten bij sociale verzekeringskas, enz... .
                              Echter heb je wel een attestje van bedrijfsbeheer nodig. Af een bewijs dat je al langer dan 3 jaar zaakvoerder bent geweest van een bvba, of bestuurder van een NV, of zelf al vroeger een zelfstandig beroep hebt uitgeoefend voor een periode van 3 jaar dacht.

                              Dus deze punten vervullen en, je ben zo beroepsfotograaf. (echter 1 uitzondering, je mag geen foto's nemen voor optiekers of zo. Alléz dit was de opmerking van mijn boekhouder.)

                              Suc6 alvast.

                              Greetzz

                              Kriss
                              Kriss,
                              inderdaad, maar het getuigschrift bedrijfsbeheer heeft (m.i.) niets te maken met het fotograaf zijn/worden, maar is voor iedereen die een zaak wil starten (bloemenverkoper, glazenwasser, ...). Maar inderdaad, uw opsomming (ervaring) en de opsomming van Patrick (studies) samen zal allicht wel de juiste benadering zijn omtrent de regels voor het behalen/bekomen van een attest bedrijfsbeheer (en dat was mijn vraag dus).

                              sven
                              --
                              Quidquid latine dictum sit, altum videtur!

                              Comment

                              Working...
                              X