Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

goede aanwinst voor een beginner

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • goede aanwinst voor een beginner

    ben zelf in het bezit van een Sony 75-300mm telezoomlens (zat in het kit inbegrepen)
    maar ben hier toch redelijk teleurgesteld over (onscherp op max 300mm)

    dus ben ik opzoek naar een goedkope vervanger.

    en ben op de Sigma 70-300mm F4-5.6 DG MACRO gestoten voor 149euro.
    de 1:2 macrofunctie vind ik persoonlijk een leuk pluspunt (natuurlijk niet te vergelijken met een echte macrolens)

    hetgene ik dus eigelijk vraag is een goede lens die ik voor -+250 kan verkrijgen om mijn beginnersset uit te breiden.

    of zou ik gewoon sparen voor iets deftig? (aangezien ik een beginner ben geef ik zeker niet meer uit dan 400euro voor 1 enkele lens)

    graag tips!
    Sony@100 |Sony 18-70mm + Sony 75-300mm + Sigma 70-300mm DG 1:2 macro |MB 48 AF-1|Manfrotto 190XB+804RC2 | LowePro Fastpack 200

  • #2
    Re: goede aanwinst voor een beginner

    De sigma zal niet echt een verbetering zijn t.o.v. de Sony kitlens.
    Er zijn een paar mogelijkheden. Als je niet al te veel geld wilt uitgeven is misschien de minolta 70-210 F/4 een alternatief. Deze staat ook wel bekend als de beercan. Daarnaast is er een Minolta 100-300 APO die ook behoorlijk goed scoort.
    Wil je wat meer weten over de lenzen die op je camera passen en hoe gebruikers erover denken, kun je eens in de lenzendatabase van www.dyxum.com kijken.
    Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

    Comment


    • #3
      Re: goede aanwinst voor een beginner

      Oorspronkelijk geplaatst door BasK Bekijk bericht
      De sigma zal niet echt een verbetering zijn t.o.v. de Sony kitlens.
      Er zijn een paar mogelijkheden. Als je niet al te veel geld wilt uitgeven is misschien de minolta 70-210 F/4 een alternatief. Deze staat ook wel bekend als de beercan. Daarnaast is er een Minolta 100-300 APO die ook behoorlijk goed scoort.
      Wil je wat meer weten over de lenzen die op je camera passen en hoe gebruikers erover denken, kun je eens in de lenzendatabase van www.dyxum.com kijken.
      bedankt!


      heb toch graag nog wat meer informatie
      liever verschillende meningen van mensen hier op BD voor ik een beslissing neem , het gaat hier namelijk niet om enkele eurocentjes
      Sony@100 |Sony 18-70mm + Sony 75-300mm + Sigma 70-300mm DG 1:2 macro |MB 48 AF-1|Manfrotto 190XB+804RC2 | LowePro Fastpack 200

      Comment


      • #4
        Re: goede aanwinst voor een beginner

        Hoi DraZtix,

        ten eerste: bij 300 mm op een niet "full-frame" wordt die 300 mm een +/- 450 mm. Om met zo'n brandpuntafstand te fotograferen zonder beeldstabilisatie moet je een sluitertijd hebben van 1/300 of liever 1/450, dus op uw toestel 1/500. Zonder dat u dan beweegt. Dus zeg maar een 300 mm is te gebruiken op statief.

        Die lens die je op het oog hebt, is ook niet beter dan die die je nu hebt.

        Probeer eens het volgende. Timer instellen, scherpstellen van op een statief. En laat die eens afgaan. Dat zal zeker al een stuk beter zijn op gebied van scherpte.

        Want het gaat "zeker" om bewegingsonscherpte veroorzaakt door de fotograaf die afdrukt.

        Probeer eens en laat weten wat de resultaten zijn met uw lens die je nu al hebt.

        Probeer ook eens op een kortere afstand op 200 mm op 100 mm en op 75 mm.

        Je zal zien. Het zal scherp zijn waar het moet. Maar niet uit de hand trekken op 300 mm. Maar op statief.

        Greetzzz

        Kris
        www.kris-sinnaeve.be

        Comment


        • #5
          Re: goede aanwinst voor een beginner

          Zoals "BasK" al zegt: eerst en vooral wat opzoekingswerk doen op Dyxum .

          En daarna zijn (haar?) andere raad opvolgen en eventueel een Minolta 70-210 f/4 kopen. Echt een toplens. Tweedehands betaal je er een 120 a 150 Euro voor.

          Het grote voordeel van het kopen van dergelijke lenzen met een goede reputatie is dat je de lens, zelfs binnen een paar jaar, waarschijnlijk nog aan dezelfde prijs terug kan verkopen als wat je er nu voor betaalt. Als het al niet voor meer zal zijn.
          Goede tweedehands lenzen blijven immers altijd (min of meer) hun waarde behouden

          Daarom ook dat ik, en vele anderen altijd trachten tweedehands te kopen.
          Als je kwaliteitslenzen, zoals die beercan, koopt aan de gangbare prijs en je draagt er een beetje zorg voor dan kan je er eigenlijk maar moeilijk geld op verliezen als je eenmaal besluit om ze weer te verkopen. Goede lenzen, zijn al zijn ze een paar jaartjes oud, blijven immers goede lenzen en zullen altijd wel gegeerd zijn.

          Een nieuwe lens daarentegen, die verliest al onmiddelijk (minimaal) een kwart van haar waarde van het moment dat je er de winkel mee buitenstapt.
          En goedkope nieuwe lenzen, die krijg je zelfs aan de straatstenen niet verkocht want iedereen wil enkel up-graden naar betere lenzen, niet naar slechtere. Anders zou het ook niet up-graden noemen hé? .

          Niet dat ik nu iedereen zou aanraden om tweedehands te gaan kopen, want dat zou niet echt interessant zijn voor mij .

          Comment


          • #6
            Re: goede aanwinst voor een beginner

            Aangezien de Sony ingebouwde stabilisatie heeft zul je, zeker als je zorgvuldig werkt, redelijk goed uit de hand kunnen fotograferen. Dat de Sony lens op 300 mm wat tegenvalt, is inherent aan het type lens en zijn prijsklasse. En dat zal de Sigma ook doen.

            Je hoeft mijn mening niet voor waar aan te nemen. Vandaar mijn verwijzing naar www.dyxum.com. Daar lees je genoeg over verschillende lenzen. En hier kun je een test zien van de eerder genoemde 70-210 mm F/4 zoomlens.
            En Leonbdon, 't is hij...
            Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

            Comment

            Working...
            X