Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

diafragma

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • diafragma

    Ik vroeg me af op welke manier je het best het optimale diafragma kan bepalen voor een gegeven situatie.
    Het volgende weet ik reeds:

    - hoe groter (kleinere f-waarde), hoe minder scherptediepte
    - portretten: open diafragma
    - landschappen: klein diafragma

    Maar wat is een klein of groot diafragma? Ik heb reeds enkele testen gedaan met m'n toestel van landschappen bij f/22, f/18, f/16, maar zie hier echter niet veel verschil in qua scherpte.
    Voor portretten neem ik standaard de kleinst mogelijke f-waarde (f/3,5 in mijn geval), maar ik heb al gelezen dat de ideale scherpte van een objectief een aantal stops van de maxima liggen. Neem ik dan beter f/5,6?

    In combinatie met een externe flitser (SB-900), gelden dan nog dezelfde regels?

  • #2
    Re: diafragma

    welke lens heb je getest?
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: diafragma

      1 ga eens foto's maken van een krant in hoek van 45 graden en begine dan bij 3,5 tot het kleinste diafragma, dan die zie je de scherptediepte wel.

      2 een flits voegt alleen licht toe en verder helemaal niks en wijzigt dus ook nilks aan je lens.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: diafragma

        idd zoals bouk het stelt bepaald ook je lens ook de scherpdiepte

        zo zal een fisheye vanaf f8 of een breedhoek vanaf f13-f16 al bijna scherpstellen tot op oneindig wat dan weer niet zal lukken of f13 met een 500mm.

        je scherptediepte is ook afh waar je je scherpte op afsteld doordat je mag rekenen op ong 1/3 voor je afstelpunt en 2/3 erna.

        ook wordt je scherpdiepte bepaald door de afstand van je object tot je sensor. hoe dichter hoe korter. Met macrolenzen al of niet met balg of ringen is je scherpdiepte soms enkele mm

        maw toch iets complexer dan enkele regeltjes maar als je alles wilt uitrekenen met je lenzen kun je best http://www.dofmaster.com/ gebruiken

        qua portraiten is het ook vaak een kwestie van smaak. Sommigen willen enkel scherpte op de ogen anderen tot op het laatste haartje
        mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

        IMac/IPad/Mac Air 
        D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

        Comment


        • #5
          Re: diafragma

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyerb Bekijk bericht
          Maar wat is een klein of groot diafragma? Ik heb reeds enkele testen gedaan met m'n toestel van landschappen bij f/22, f/18, f/16, maar zie hier echter niet veel verschil in qua scherpte.
          Er zal ook niet veel verschil zijn tussen de foto's op f/22, f/18 en f/16 als je breedhoek landschapfotografie aan't maken bent:

          Bij 17mm op een crop sensor camera, scherpstelpunt op 10 meter:

          f/16: Depth of field - Near limit: 0.87 m / Far limit: Infinity
          f/22: Depth of field - Near limit: 0.63 m / Far limit: Infinity

          een handige rekenmachine om hier meer inzicht in te krijgen

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyerb Bekijk bericht
          Voor portretten neem ik standaard de kleinst mogelijke f-waarde (f/3,5 in mijn geval), maar ik heb al gelezen dat de ideale scherpte van een objectief een aantal stops van de maxima liggen. Neem ik dan beter f/5,6?
          Ik zou idd het grootste diafragma vermijden als je haarscherpe foto's wilt, echter als scherpte niet je grootste zorg is maar de sfeer bij weinig licht weergeven belangrijk is dan kan je wel het grootste gebruiken...

          Bij welk diafragma een lens het scherpste is hangt enorm van model tot model af, en dan nog eens van lens tot lens... bij mijn 100-400mm f/5.6 probeer ik bijvoorbeeld altijd op f/7.1 te werken als dit mogelijk is. bij mijn 50mm f/1.8 indien mogelijk op f/2.2
          Mijn foto's
          Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

          Comment


          • #6
            Re: diafragma

            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            welke lens heb je getest?
            grt,bouk.
            een nikkor 16-85mm 3,5-5,6

            Comment


            • #7
              Re: diafragma

              kent iemand een goed boek waar dergelijke zaken staan in uitgelegd (dof, hyperfocale afstand,...)?

              Comment


              • #8
                Re: diafragma

                wikipedia geeft een redelijk goeie uitleg, en van daaruit kan je doorklikken (meestal naar de DOF calculator maar die geeft ook wat uitleg)

                Tom
                De gustibus et coloribus non est disputandum
                Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                Comment


                • #9
                  Re: diafragma

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyerb Bekijk bericht
                  kent iemand een goed boek waar dergelijke zaken staan in uitgelegd (dof, hyperfocale afstand,...)?


                  of je dacht toch niet dat je er gemakkelijk vanaf ging komen zeker?

                  Comment


                  • #10
                    Re: diafragma

                    Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                    http://toothwalker.org/optics/dof.html

                    of je dacht toch niet dat je er gemakkelijk vanaf ging komen zeker?
                    Het zou fijn zijn wanneer men deze site eens goed zou bestuderen.
                    Dan komt men er vanzelf achter dat een scherptediepte rekenmachine waarbij afdrukgrootte en bekijkafstand niet manipuleerbaar zijn, slechts een zeer grove indicatie geeft van te bereiken en waar te nemen scherptediepte.
                    Misschien verdwijnt dan ook de 1/3 - 2/3 misvatting voorgoed.

                    Comment


                    • #11
                      Re: diafragma

                      Dezec vraag wordt uitvoerig behandeld in deze publicatie:
                      (Harol Merklinger)
                      About The INs and OUTs of FOCUS


                      -M-
                      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                      Comment


                      • #12
                        Re: diafragma

                        I know, 't is nogal ne kerel en ge kunt er eens goed mee lachen...
                        ... maar er staan toch meer objectieve artikels op zijn site.

                        Hier lees je alles over het bepalen van maximumscherpte door het beste diafragma te berekenen, zwaar spul maar verhelderend: http://www.kenrockwell.com/tech/focus.htm

                        Have fun!!
                        Nikon D60 + Nikkor 18-200mm f/3.5-5.6G VRII + Nikkor 35mm f/1.8G & Panasonic DMC-TZ5

                        Comment

                        Working...
                        X