Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF 100mm F/2.0 + converter???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EF 100mm F/2.0 + converter???

    Ik bezit een Canon EF 100mm F/2.0 prime. Nu zoek ik een beetje meer lengte en gezien het prijsverschil met een 135mm F/2.0 kan ik mezelf beter een converter aanschaffen denk ik, maar welke is nu een goede (prijs/kwaliteit)
    (Het klopt toch dat mijn F/2.0 een F/2.8 wordt??)

    Ik heb diverse fora's nagelezen maar kan het goede antwoord (voor mijn objectief) nog niet vinden,

    Soligor/Kenko 1.4 pro 300 DG - ca. Eur 170,--
    Kenko 1.4 DG AF - ca. Eur 99,--
    Tamron AF 1.4 - ca. Eur 100,--

    Welke van deze raden jullie mij aan??.
    Of kan ik beter niets doen en mijn foto's croppen?

    Ik ben benieuwd naar jullie reacties/bevindingen

  • #2
    Re: Canon EF 100mm F/2.0 + converter???

    Als je een 1,4x teleconverter kan vinden die bruikbaar is op die 100mm f2 (het is niet zeker of daar elke teleconverter op past), dan zal het een 140mm f2,8 worden.

    De beeldkwaliteit zal wat minder worden (maar dat kan bij zo'n 100mm prime wel meevallen), en de AF wordt wat trager.

    Het wordt met zo'n teleconverter dus geen superscherpe en supersnelle 135mm f2 L, maar ze zal wel langer worden dan 100mm.

    Een 135mm f2 L is heel erg goed, maar het is spijtig genoeg ook geen goedkoop objectief.
    Als voor jou 140mm en f2,8 voldoende is, dan kan je het altijd proberen.
    Het zou misschien handig zijn als je die 1,4x teleconverter eerst eens kon testen op die 100mm.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Canon EF 100mm F/2.0 + converter???

      Ik had met een Sigma converter op de 2.0 135L al de ervaring dat die bij volle opening te weinig licht doorliet (werd 3.5 i.p.v. 2.8) Daardoor klopte de lichtmeting niet.
      Dit zou zich ook voor kunnen doen met andere extenders in combinatie met de 2.0 100mm, dus eerst testen.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

      Comment


      • #4
        Re: Canon EF 100mm F/2.0 + converter???

        Hoe kan ik dit dan het beste testen?
        Ik heb gelezen dat bij sommige converters de info niet wordt doorgegeven aan de camera. Dus dat je niet kan aflezen of je diafragma 2.8 of 3.5 is.

        Of zit ik nu geheel verkeerd.?

        (Ik praat in dit geval over een Kenko/Soligor 1.4x Pro)

        Comment


        • #5
          Re: Canon EF 100mm F/2.0 + converter???

          mocht je nu in je profiel bijplaatsen van waar je bent,
          kon ik je misschien voorstellen om het eens te testen met mijn Pro 300 DG 1.4 ...

          mm
          ∏__|_ ∏__|_
          "no rules, great shots"
          Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

          Comment


          • #6
            Re: Canon EF 100mm F/2.0 + converter???

            Als je ergens in de buurt van Rijkevorsel woont, dan kunnen we hier een test doen met de Sigma 1,4x TC.
            We zullen die dan wel heel voorzichtig proberen te monteren, want het is altijd mogelijk dat de TC ergens een lenselement in de 100mm raakt. Daarvoor moet je altijd opletten, met elk merk teleconverter, op een lens die eigenlijk niet is gemaakt om met een TC te werken.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Canon EF 100mm F/2.0 + converter???

              Oorspronkelijk geplaatst door skatertje Bekijk bericht
              Hoe kan ik dit dan het beste testen?
              Ik heb gelezen dat bij sommige converters de info niet wordt doorgegeven aan de camera. Dus dat je niet kan aflezen of je diafragma 2.8 of 3.5 is.

              Of zit ik nu geheel verkeerd.?

              (Ik praat in dit geval over een Kenko/Soligor 1.4x Pro)
              Bij mij werd alles op kleinere lensopeningen overbelicht, omdat de 5D rekening hield met een volle lensopening van 2.8, terwijl die meting in feite gebeurde met 3.5.
              Daardoior was 2/3 stop correctie nodig.
              Je kunt het ook merken door gewoon het licht te meten (wel onderwerp met 1 kleur nemen, zoals grijskaart, stoep enz) op 2.8, dan de extender er tussen te zetten, de lens op vol open en kijken of de tijd afwijkt.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

              Comment


              • #8
                Re: Canon EF 100mm F/2.0 + converter???

                Ok, allen dank voor uw reactie.
                Het even langs komen in de buurt gaat bij mij niet lukken.
                Ik woon zelf in regio Rotterdam, maar de uitnodiging waardeer ik ten zeerste.

                Als ik verder het technische verhaal er omheen lees, vrees ik dat dit teveel boven mijn pet gaat geraken. Ik denk dat ik het maar moet doen met mijn EF 100mm F2.0.

                Een ander objectief met een beetje meer brandpunt (bijv. EF 200mm/F2.8) ligt een beetje buiten het budget momenteel. En een grotere opening is gezien de lichtomstandigheden geen optie.

                Ik heb nl. dit weekend wat platen geschoten op zowel 2.0 als 2.8 maar dat is m.i. het absolute maximum (met ISO 800+1600!!), en dat is eigenlijk al moeilijk genoeg.

                Misschien dat iemand nog tips voor mij heeft om de camera verder goed in te stellen qua belichting etc.
                mijn Cam:
                Canon 400d
                EF 100mm F/2.0

                Comment


                • #9
                  Re: Canon EF 100mm F/2.0 + converter???

                  Oorspronkelijk geplaatst door skatertje Bekijk bericht
                  Misschien dat iemand nog tips voor mij heeft om de camera verder goed in te stellen qua belichting etc.
                  mijn Cam:
                  Canon 400d
                  EF 100mm F/2.0
                  Hangt van het onderwerp en het aanwezige licht af. Meer info ?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon EF 100mm F/2.0 + converter???

                    Het gaat om foto's te maken op een indoorschaatsbaan.
                    Het betreft een 400m wedstrijdbaan waar je wel overal kan rondlopen.
                    Je kan dus direkt aan de rand van de baan staan. Maar het licht is meestal niet best.
                    Echter (dat vind ik) waar je de mooiste foto's kan maken is in de bocht.
                    Dan hebben de schaatsers zelf de mooiste houding. (Beetje hangen in de bocht)
                    Echter met mijn 100mm kom ik dan wel wat te kort. Ik zal denk ik dan moeten croppen.

                    Ik zal proberen in het kort te vertellen hoe ik het tot nu toe doe:

                    Zet mijn camera op: AI servo, ISO 800, AV voorkeuze op 2.0 of 2.8., burst-mode, gebruik alleen middelste focus-punt, belichting +/- 0, evaluatiemeting,
                    RAW+JPEG (L). Dan haal ik meestal sluitertijden tussen de 100'/300'. En probeer dan bij de meeste foto's te pannen.

                    Misschien dat er nog mensen zijn die nog wat betere tips voor mij hebben.
                    Last edited by skatertje; 25 februari 2009, 15:48.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door skatertje Bekijk bericht
                      Het gaat om foto's te maken op een indoorschaatsbaan.
                      Het betreft een 400m wedstrijdbaan waar je wel overal kan rondlopen.
                      Je kan dus direkt aan de rand van de baan staan. Maar het licht is meestal niet best.
                      Echter (dat vind ik) waar je de mooiste foto's kan maken is in de bocht.
                      Dan hebben de schaatsers zelf de mooiste houding. (Beetje hangen in de bocht)
                      Echter met mijn 100mm kom ik dan wel wat te kort. Ik zal denk ik dan moeten croppen.

                      Ik zal proberen in het kort te vertellen hoe ik het tot nu toe doe:

                      Zet mijn camera op: AI servo, ISO 800, AV voorkeuze op 2.0 of 2.8., burst-mode, gebruik alleen middelste focus-punt, belichting +/- 0, evaluatiemeting,
                      RAW+JPEG (L). Dan haal ik meestal sluitertijden tussen de 100'/300'. En probeer dan bij de meeste foto's te pannen.

                      Misschien dat er nog mensen zijn die nog wat betere tips voor mij hebben.

                      In dit geval is een converter niet mogelijk omwille van de beperkingen in snelheid. Een objectief genre 70-200 met f/2.8 of f/4 en IS is dan een beter oplossing.
                      Deze met F4 en de IS op panning kan mooie shots opleveren. Probeer eens het de sportmodus op je camera en zie wat hij ervan zou maken. Zelf met een sluitertijd van 1/60 kan je mooie panningshots maken, dus kan de iso bij jou al op 400 gezet worden, of het diafragma wat dichter gedraaid. ALs je tijd hebt om te experimenteren, dan is dat mijn advies. Een foto gemaakt met een 100 mm kan je inderdaad croppen, maar dan moet hij voldoende scherp zijn op de schaatser er scherp uit te snijden .

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon EF 100mm F/2.0 + converter???

                        Bedankt, goede tip.
                        Maar de 70-200 F/4.0 zal wel niet werken onder de gegeven lichtomstandigheden.
                        Ik heb nu al met mijn 100mm ongeveer 1/125 - 1/200 op F/2.0 (soms F/2.8)

                        En een 70-200 F/2.8 ligt ver buiten het budget.:

                        Maar ik zal uw tips binnenkort eens uitproberen. Ik heb nog maar een paar keer want het seizoen is bijna afgelopen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon EF 100mm F/2.0 + converter???

                          [QUOTE=skatertje;2164016]Ik heb nu al met mijn 100mm ongeveer 1/125 - 1/200 op F/2.0 (soms F/2.8)

                          Dit geeft 1/60-1/100 op F/4. En zou volgens mij toch moeten voldoen als je een panningshot maakt. Het proberen waard met de 100mm. Kan je misschien later overwegen een 70-200 F/4 aan te schaffen (+/-500€)

                          QUOTE]

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon EF 100mm F/2.0 + converter???

                            Ik ga in ieder geval eens F/4.0 proberen met mijn huidig objectief.
                            Maar zal een Sigma 50-150mm F/2.8 misschien dan niet beter zijn, ivm 2.8 over de gehele lengte??. Wel iets minder lengte, maar misschien wel genoeg. Ik zie wel eens foto's ook genomen in een schaatshal op 200mm op een FF. Dat komt dan toch qua lengte op hetzelfde neer??. (Deze kost nl. nog geen Eur 400,-- nieuw (en is zwart en kleiner)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon EF 100mm F/2.0 + converter???

                              Zo, vandaag de gegeven tips geprobeerd in de praktijk te brengen.
                              Ik moet zelf zeggen, ik vind het niet bijzonder.

                              Zoals eerder vermeld zijn deze foto's gemaakt met mijn Canon EF 100mm F/2.0
                              Allen op ISO 1600. De meeste foto's zijn gemaakt op F/4.0 maar dan krijg ik een sluitertijd van ongeveer 1/60 - 1/100. Deze zijn dus allemaal flink bewogen. De foto's die er nog een beetje uitzien zijn gemaakt op diafragma F/2.5 en F/2.8. Hierbij krijg ik een sluitertijd van
                              1/160 tot 1/300. Dus de keuze voor een Canon EF 200mm f/4.0 lijkt mij niet de oplossing.

                              Nu blijf ik met een paar vragen zitten die jullie naar ik hoop kunnen beantwoorden.

                              Is mijn 400d body misschien niet geschikt voor dit soort fotografie
                              (te langzaam, klein zoekerbeeld waardoor focussen moeilijk is, ISO 1600 misschien te hoog voor dit toestel),

                              Misschien een overstap naar een 40D??

                              of

                              een ander objectief:
                              Sigma 50-150 F/2.8 betere lengte (kan ik ergens overnemen voor Eur. 350,--)
                              Canon EF 70-200 F/4.0 - goede lengte maar red ik niet gezien bovenstaande uitleg over sluitertijd.
                              Canon Ef 70-200 F/2.8 + Sigma 70-200 2.8 F/2.8 vind ik te groot en te zwaar
                              (Ik wil de zoomlens ook gebruiken op vakantie's e.d.)

                              Ik hoop dat jullie mij verder kunnen adviseren

                              mijn foto's staan op: http://www.mijnalbum.nl/Album=4VQUOKPG
                              Last edited by skatertje; 5 maart 2009, 20:21.

                              Comment

                              Working...
                              X