Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe kom je aan een kalender van activiteiten/gebeurtenissen, voor oa reportagefoto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe kom je aan een kalender van activiteiten/gebeurtenissen, voor oa reportagefoto's

    Ik zou af en toe naar enkele activiteiten in de buurt willen gaan, om wat aan reportagefotografie te doen, en zo dan ook bij te leren. Nu vraag ik me af hoe ik zo'n dingen te weten kan komen. Het gebeurt vaak dat ik op de regionale zender reportages zie, die in onze gemeente of in een naburige hebben plaats gevonden en waar ik dan helemaal niets van wist en er best wel naartoe had willen gaan.

    Nu vraag ik me af hoe je uit je regio zoveel mogelijk activiteiten kan verzamelen, zoiets als een algemene kalender op internet, waar je gemeentes kan selecteren, bestaat bijvoorbeeld niet. Hoewel dat natuurlijk geweldig handig zou zijn. (een gat in de markt!) Vandaar mijn vraag: hoe komen jullie aan die activiteiten in jullie regio? (de regio welke voor mij geldt is de midden Kempen: lier, nijlen, herenthout, herentals etc.)

    mvg,

    Dennis
    Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
    BLOG

  • #2
    Re: Hoe kom je aan een kalender van activiteiten/gebeurtenissen, voor oa reportagefot

    Ik denk dat je beter anders te werk gaat.
    Stel eerst voor jezelf waarover je een reportage wil maken (iets waarover je zelf meer wil weten), ga dan op zoek naar informatie over het onderwerp en zoek adressen en contacten... Begin dan je onderwerp te fotograferen op verschillende manieren en vanuit verschillende invalshoeken. Dit proces mag gerust over een langere periode lopen dus kies je iets in functie dat je regelmatig terug kan keren. Ondertussen evalueer je je werk en ga je proberen foto's te maken die elkaar aanvullen.
    Op die mannier krijg je een reportage met een diepgang.
    Vriendelijke groeten,Raf

    www.rafvandenbogaert.be

    Comment


    • #3
      Re: Hoe kom je aan een kalender van activiteiten/gebeurtenissen, voor oa reportagefot

      Bedankt voor je reactie, zeg het als ik het mis heb, maar ik heb de indruk dat je het over een 'thema' hebt. vb foto's over het thema kerken, cafés, speelpleinen ofzo.
      Ik bedoel zoiets als bijvoorbeeld dit weekend is het in herenthout carnavalsstoet. Ik weet nu wel dat het komende zondag is, maar ik heb het vb nog nergens gelezen...
      Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
      BLOG

      Comment


      • #4
        Re: Hoe kom je aan een kalender van activiteiten/gebeurtenissen, voor oa reportagefot

        Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Magic Bekijk bericht
        Bedankt voor je reactie, zeg het als ik het mis heb, maar ik heb de indruk dat je het over een 'thema' hebt. vb foto's over het thema kerken, cafés, speelpleinen ofzo.
        Ik bedoel zoiets als bijvoorbeeld dit weekend is het in herenthout carnavalsstoet. Ik weet nu wel dat het komende zondag is, maar ik heb het vb nog nergens gelezen...
        Wel als je thema zou zijn carnavalstoeten, dan zou je bijvoorbeeld contact kunnen zoeken met lokale verenigingen die deelnemen. Het vooronderzoek is een deel van de reportage. Zoek iets, graaf wat dieper en je vindt veel meer. Zo kan het best zijn dat die lokale vereniging misschien niet enkel in uw gemeente mee gaat in de stoet maar wel in 10 veschillende. Ook werken zij meestal maanden op voorhand aan de organisatie, wat heel wat goed materiaal kan opleveren.

        Een mooi voorbeeld van iemand die aan langere reportage projecten werkt is Stefaan Vanfleteren, in zijn boek Belgicum staat werk van 15 jaar en de rode draad is het grauwe belgie. In zijn boek Flandriën neemt hij de kijker mee naar de sfeer van kermiskoersen.
        Een ander voorbeeld van fotografen die aan langere projecten werken zijn de Magnum fotografen, zij registreren niet enkel wat vandaag gebeurt, zij leggen vast wat er leeft.
        Vriendelijke groeten,Raf

        www.rafvandenbogaert.be

        Comment


        • #5
          Re: Hoe kom je aan een kalender van activiteiten/gebeurtenissen, voor oa reportagefot

          hier: www.wattedoen.be
          fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
          Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

          Comment


          • #6
            Re: Hoe kom je aan een kalender van activiteiten/gebeurtenissen, voor oa reportagefot

            Waarheen vandaag?

            Comment


            • #7
              Re: Hoe kom je aan een kalender van activiteiten/gebeurtenissen, voor oa reportagefot

              Op de website van iedere deftige gemeente vind je waarschijnlijk wel een kalender.
              In onze gemeente kan iedere vereniging 'input' geven hiervoor.
              Op de websites van de grotere steden zijn de mogelijkheden bijna onbeperkt. Met wat geluk vind je iedere theatervoorstelling of etentje van de lokale voetbalploeg.

              Probeer maar eens.

              Comment

              Working...
              X