Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens/lenzen bij nikon D90

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lens/lenzen bij nikon D90

    Halloow,

    Ik ga binnenkort een D90 kopen.
    Ik twijfel alleen nog welke lens of lenzen ik erbij ga kopen.

    Wat ik sowieso wil:
    - 1 lichtsterke lens voor als er weinig licht is (concertjes etc)

    Hiervoor dacht ik aan de 50mm 1.8, die kost 117 euro, en krijgt overal toch redelijk goede kritieken dacht ik, of zijn er betere alternatieven?

    - 1 of 2 "all-round" zoom lenzen
    Eentje waar zeker de groothoek goed is, hier heb ik dus niet echt een idee waar ik naar moet kijken/zoeken en eentje waar ook veel zoom mee mogelijk is (maar niet te belachelijk duur is)

    Hier twijfel ik dus of ik beter de kit met 16-85 en dan later bv een 70-300 zou nemen, of beter de kit met de 18-200.

    Of gewoon de body en een of twee andere lenzen die beter zijn dan de lenzen die in de kits zitten?


    Mijn budget is (zonder de 1.8) rond de 1000 euro liefst...
    De body kan ik wsch wel aan 750 ongeveer ergens vinden dus dat houdt een 300 euro over voor de zoomlenzen.

    alvast bedankt voor de suggesties en wijze raad die hier ongetwijfeld gegeven zal worden
    500px

  • #2
    Re: Welke lens/lenzen bij nikon D90

    Kijk eens naar een Tamron 17-50 2.8 lichtsterk en wordt overal aanbevolen als erg scherp. Ik heb net de 28-75 op een D700, als tijdelijke oplossing, maar ik ben ineens niet meer zo overtuigd van dat 'tijdelijke'.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Welke lens/lenzen bij nikon D90

      dat is inderdaad ook een goed idee
      die kit kost 1150 bij rubens wat mij een niet al te slechte prijs lijkt.

      dan heb ik mijn goeie groothoek en lichtsterke lens ineen en kan ik later uitkijken naar een zoom.

      Of is die 50mm 1.8 nog veel verschil qua lichtsterkte?
      en waarschijnlijk is die dan wel lichtsterker, maar veel minder scherp ofzo?
      500px

      Comment


      • #4
        Re: Welke lens/lenzen bij nikon D90

        Kijk naar mijn handtekening... Dat raad ik je aan.
        Ik heb nog een heel verlanglijstje nikkor lenzen maar die zijn toch wel duur, zelfs tweedehands.
        Voor de tweedehandsprijs van mijn volgende Nikkor 17-55 2.8 DX, heb ik al de lenzen die in mijn handtekening staan gekocht en ben tot nu echt tevreden.

        Ik merk dat ik trouwens nog zo veel moet leren over de D90 zelf dat ik de kwaliteitsverschillen voorlopig toch niet merk.

        Comment


        • #5
          Re: Welke lens/lenzen bij nikon D90

          Voor de prijs zou ik zeker de kitlens (18-105) niet laten liggen. Uit testen lijkt deze alvast over het hele bereik minstens even goed en beter te zijn dan de 18-200 (die vooral boven de 100 afzwakt en 3keer zoveel kost). Als je groothoek wil zal de 16-85 net iets meer bieden, maar ook daar is de prijs een pak hoger, voor een lens die (ook weer uit metingen/testen) toch niet zo super scoort. Voor groothoek denk ik zijn er leukere lenzen zoals de 12-24 (Nikon/Tokina of de Sigma 10-20) ...

          En Lichtsterke 'standaard'- zooms die vind je idd van alle merken in het 17,18 - 50-55 bereik
          Nikon D7100 + wat glas van 11 tot 300 mm ...

          Comment


          • #6
            Re: Welke lens/lenzen bij nikon D90

            wat is dan het verschil tussen die tamron 17-50 f2.8 en die nikkor 17-55 DX ?
            buiten die 5mm meer uiteraard
            500px

            Comment


            • #7
              Re: Welke lens/lenzen bij nikon D90

              Oorspronkelijk geplaatst door vhimste Bekijk bericht
              Voor de prijs zou ik zeker de kitlens (18-105) niet laten liggen. Uit testen lijkt deze alvast over het hele bereik minstens even goed en beter te zijn dan de 18-200 (die vooral boven de 100 afzwakt en 3keer zoveel kost). Als je groothoek wil zal de 16-85 net iets meer bieden, maar ook daar is de prijs een pak hoger, voor een lens die (ook weer uit metingen/testen) toch niet zo super scoort. Voor groothoek denk ik zijn er leukere lenzen zoals de 12-24 (Nikon/Tokina of de Sigma 10-20) ...

              En Lichtsterke 'standaard'- zooms die vind je idd van alle merken in het 17,18 - 50-55 bereik

              idd,

              voor 1250 heb ik de D90+17-50 2.8 tamron + 4GB + rugzak
              en voor 122O heb ik de D90 + 18-135 + 50 mm 1.8 + 4GB + rugzak

              dan lijkt me de tweede optie idd ook verstandiger, aangezien ik ook al vaak gezien hebt dat die 18-135 best goed is en leuk is om altijd mee rond te wandelen en dan heb ik nog de 50mm 1.8 voor als het licht weg is of speciale dingetjes, maar anderzijds is die tamron wel lichtsterk ook voor de groothoek en waarschijnlijk ook een stuk scherper? en dan lijkt me dat weer de beter keuze

              bahbah, kiezen is toch een vies luxeprobleem tegenwoordig he

              pfoe pfoe, moeilijk
              500px

              Comment


              • #8
                Re: Welke lens/lenzen bij nikon D90

                Ik ben voor lichtsterk en scherp gegaan.

                Ik was niet verzot op de kitlens omdat ik hem helemaal open te soft vond, wat al snel het diafragma naar minimum 5.6 brengt en dat is al een pak meer als de 2.8 van Tamron. Daarbovenop was de Tamron gewoon vlijmscherp, zelf in de randen en het contrast blijft ook mooi.

                Tussen de 17-50 van Tamron en de 17-55 van Nikon is er toch nog een aardig verschil buiten de 5mm. De AF op de Nikon is sneller, vooral bij minder licht. Hij is ook wat degelijker gebouwd. De Tamron geeft ook een lichte gele zweem aan de fotos (niet storend, maar toch) en dit heb je bij de Nikon niet

                Comment


                • #9
                  Re: Welke lens/lenzen bij nikon D90

                  Nja, dat is de keuze idd

                  moeilijk moeilijk moeilijk

                  al lijkt me de 18-135 set + 50mm 1.8 set polyvalenter.
                  enige nadeel is dat ik dan niet die scherpte heb van 17-50, maar op 50 wel en dan nog meer zoom die ik anders niet zou hebben. Als het dan niet scherp genoeg is kan ik nog altijd die 18-135 verkopen en die 17-50 kopen en een betere zoom later ook denk ik

                  damnit
                  moeilijk want de foto's die ik tegenkom met de 17-50 zijn echt wel beestig
                  500px

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke lens/lenzen bij nikon D90

                    Beste

                    Ik heb ook net een D90 gekocht als up-grade voor men D70s en heb ook aan het twijfelen geweest tussen de verschillende kits. Maar uiteindelijk alleen voor de body gekozen, omdat ik men lenzen nog kon blijven gebruiken.

                    Maar had ik mogen kiezen had het de Nikon 16-85mm f3.5~5.6 geweest of de lichtsterke Sigma 24-70mm f2.8. Waarom? Algemeen beschoud als een goede lenzen en een leuk bereik. 50mm vind ik als allroundlens net tekort. Met 70 of 85mm kun je toch net dat beetje meer afstand nemen... en zoals je zegt voor concertjes zul je ook niet altijd op de eerste rij staan he dus zal je mss toch een beetje meer bereik kunnen gebruiken.

                    mvg
                    Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke lens/lenzen bij nikon D90

                      Oorspronkelijk geplaatst door Matty Bekijk bericht

                      al lijkt me de 18-135 set + 50mm 1.8 set polyvalenter.
                      Dan zou ik eerder voor de kit met de 18-105 mm gaan. Deze lens is nieuwer en heeft itt. de 18-135 mm VR! En dat is iets wat in veel situaties wel handig kan zijn..
                      ||Blog||

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke lens/lenzen bij nikon D90

                        Oorspronkelijk geplaatst door Matty Bekijk bericht
                        wat is dan het verschil tussen die tamron 17-50 f2.8 en die nikkor 17-55 DX ? )
                        €900 en AFs(maar die heeft de Tamron misschien nu ook wel), veel betere constructie, 77m filtermaat(voordeel als meerdere lenzen hebt met 77mm).
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke lens/lenzen bij nikon D90

                          haha

                          jullie (DCA en mipstoo) hebben hier allebei de setjes waar ik tussen twijfel.
                          Ik stel een camera gevecht tot ter dood voor en degene die verliest, die zijn setje neem ik over

                          het heeft allebei zijn voor en nadelen he
                          meer bereik met de 18-135, meer scherpte met de 17-50

                          die scherpte/lichtsterkte valt gedeeltelijk dan wel op te lossen door die 50mm 1.8 erbij te kopen en dan heb je beide voor dezelfde prijs als met de 17-50. Kan iedereen mij ongeveer volgen in deze redenering?
                          500px

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke lens/lenzen bij nikon D90

                            Keuzes maken blijft moeilijk he

                            Wat je kunt doen is eens naar een winkel gaan met memorycard, vragen of je de lenzen eens mag testen en thuis de resultaten bekijken op scherm. Ga niet af op wat je op het scherm van de D90 ziet, is wel heeeel goede kwaliteit maar gewoon te klein.

                            Om mijn keuze toe te lichten:
                            • Ik wou concerten doen (lichtsterk komt van pas)
                            • Ben peter geworden (baby's fotografeer je best zonder flash, dus weer lichtsterk nodig)
                            • Momenteel zitten de meeste van mijn vrienden met de trouwkriebels en aangezien ik nog geen flah had (nu ondertussen een SB900) had ik weer genoeg lichtsterkte nodig.


                            Als het gebruik zich beperkt tot landschappen en buitenfotografie, kan je best een goede wandellens nemen zoals een 18-105VR.

                            Maak een lijstje van wat je wilt fotograferen en hiervoor nodig hebt en de keuze zal snel vastliggen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke lens/lenzen bij nikon D90

                              bwa

                              ik denk vooral urban style (taferelen in de stad, nacht/avond dingen) en concerten, de rest zijn maar kiekjes voorlopig

                              dus ja, vooral dingen waar ik lichtsterkte nodig heb
                              dan is de keuze idd rap gemaakt he
                              500px

                              Comment

                              Working...
                              X