Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 50mm of 60mm ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon 50mm of 60mm ?

    Ik bezit al enkele jaren een D40 met de kitlens.
    van m'n D40 ben ik heel tevreden maar die kitlens heeft toch wel zijn beperkingen.
    Ik doe graag wat portretten, (mini)- studiowerk en binnenhuisfotografie (feestjes enz).

    Wat zoek ik:
    1- scherpte !
    2- scherpte !
    3- lichtsterk
    4- (eventueel macro)

    Ik twijfel eigenlijk tussen de "Af-s 50mm 1.4" (355€) en "de Af-s 60mm 2.8 macro" (460€).

    Iemand raad of alternatief (met scherpstelmotor) ?

    Boony
    I would, if I could ...

  • #2
    Re: Nikon 50mm of 60mm ?

    Tamron 17-50 2.8 is er/komt met motor.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Nikon 50mm of 60mm ?

      Ik heb de 60mm macro.
      Eerst gekocht voor de D200 en nu op de D700.

      De 60mm is een specifieke macrolens, waarmee je ook portretfotografie kunt doen.
      Ze staat bekend om haar scherpte en ze komt uit de test met de FF zeer goed te voorschijn.

      Ik wilde eerst de nieuwe 50mm erbij kopen, maar na een paar (eigen) testen toch vanaf gezien. Voor mijn fotografie scoorde de 60mm beduidend beter en zoals ik al aangaf is ze eigenlijk bestemd voor macrofotografie.

      Wat is wijs in deze, als je nog geen macro heb is het zeker een goede lens.
      Wil je veel beestjes buiten fotograferen dan is ze te kort.
      mvg
      Antoine

      Comment


      • #4
        Re: Nikon 50mm of 60mm ?

        Punt is denk ik wel dat 50mm iets telang is op een cropcamera (of het moet een flink feest zijn )
        Als ik jou was zou ik eerst even wachten tot die nieuwe nikon 35mm 1.8 in de winkels ligt
        Zou wel eens kunnen zijn wat je ongeveer zoekt
        Is ontwikkeld met D40 gebruikers in het achterhoofd
        Voor macro is trouwens AF niet zo heel erg belangrijk ,zou wat rond gaan kijken voor een gebruikte 90mm Tamron
        Zou je voor die twee lenzen bij elkaar iets van 400€ kwijt kunnen zijn

        Comment


        • #5
          Re: Nikon 50mm of 60mm ?

          voor portretten is de 50mm 1.4 een heel leuk lensje... Je kan er perfect met de DOF spelen... voor het binnenhuis werk zal ie ook prima dienst leveren, een eventuele uitbreiding hierop kan de sigma 30mm 1.4 zijn of de 35mm 1.8 van nikon...
          Een 35mm is echter niet de ideale lens voor portretten... ik zou niet breder gaan dan 50mm... lees hier

          macro lenzen zijn natuurlijk super scherp in detail (porďen vreters...), maar wil je dat wel?
          't verschil tussen een 2.8 en een 1.4 is 2 F stops... dat kan aanzienlijk zijn als je met weinig licht in huis foto's wil maken...
          Last edited by d_oracle; 18 februari 2009, 15:50.
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: Nikon 50mm of 60mm ?

            Dus, als ik het goed begrijp :

            Macro-lenzen (de 60mm) is scherper :
            Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
            macro lenzen zijn natuurlijk super scherp in detail (porďen vreters...), maar wil je dat wel?
            De 60mm is beter voor portretten omdat hij iets langer is maar de
            50mm is beter voor binnen

            Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
            't verschil tussen een 2.8 en een 1.4 is 2 F stops... dat kan aanzienlijk zijn als je met weinig licht in huis foto's wil maken...
            Juist ?
            I would, if I could ...

            Comment


            • #7
              Re: Nikon 50mm of 60mm ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Boony Bekijk bericht
              Dus, als ik het goed begrijp :

              Macro-lenzen (de 60mm) is scherper :


              De 60mm is beter voor portretten omdat hij iets langer is maar de
              50mm is beter voor binnen



              Juist ?
              Onjuist, althans zo zwart wit kun je dit niet stellen.

              De 60mm heb ik juist voor binnen gekocht.
              Op de D200 was mij de 105mm te lang voor de (binnen- close-up) bloemenfotografie.
              Ik moest te vaak terug vallen op de 17-55. Als ik dan weer de details wilde vastleggen moest ik weer van lens wisselen. De 60mm was dus voor mij de beste oplossing hiervoor. Meestal fotografeer ik bij bestaand daglicht, daar er altijd vanaf statief wordt gewerkt heb ik geen problemen met lange sluitertijden (nu zeker niet omdat de D700 in de hoge ISO kan werken).

              Ik doe graag wat portretten, (mini)- studiowerk en binnenhuisfotografie (feestjes enz).
              Als ik deze citaat goed lees dan ben je veel meer geholpen met een goede 17-55 zoom.

              Mocht je wat foto's met de D60 willen zien dan kijk maar in mijnfotoalbum bij de bloemen.

              mvg
              Antoine

              Comment

              Working...
              X