Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

(aller)beste 28 mm lens voor Nikon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • (aller)beste 28 mm lens voor Nikon

    Hallo,

    Ik ben op zoek naar de (aller)beste 28 mm lens voor Nikon. Ik dacht vooral aan de 28 mm F2.8 of F2AIS of de Zeiss Distagon F2. Indien de Zeiss duidelijk superieur is, zou ik hier de voorkeur aan geven gezien ik de kleurweergave wel graaag heb (heb ook de Zeiss ZF 35, 50 en 100 in bestelling).

    Alternatieve voorstellen zijn welkom (zoom, AF of MF, bij voorkeur vrij lichtsterk maar de 28 mm F/1.4 van Nikon zit vrees ik niet in mijn budget en F2.8 volstaat ruimschoots voor mijn doeleinden, namelijk landschap (F/8-F/16)en vaak op de tripod)

    PS Ik heb de 24-70AFS maar zal die vermoedelijk verkopen als de beeldkwaliteit van de lichtere 35-70 F/2.8 AFD vergelijkbaar blijkt te zijn.

    Bedankt alvast!

  • #2
    Re: (aller)beste 28 mm lens voor Nikon

    even onder de aandacht brengen...

    Comment


    • #3
      Re: (aller)beste 28 mm lens voor Nikon

      Op m'n site staat een onderzoek naar de kwaliteit van Nikkor objectieven. Lees dat zelf.

      Het beste objectief met een 28mm is dus niet de 28 AF, die is pas later door Nikon op de markt gebracht en voor aanzienlijk minder geld dan de manuele 28 2,8 Ais snr 635xxx-83xxxx. Dat is nog steeds een verschrikkelijk goed objectief.

      Een zoom zoals de AF 20-35 f2,8 D of de AF-S 17-35 f/2,8 D ED scoren al weer beter dan de vaste 28 AF. En er zijn er meer.
      De topper op dit moment is de AF-S 14-24mm f/2,8 G ED. net geen 28, haalt wel een score waar vrijwel alle AF vaste brandpunten niet aan kunnen tippen.
      Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

      Comment


      • #4
        Re: (aller)beste 28 mm lens voor Nikon

        Oorspronkelijk geplaatst door PK Bekijk bericht
        Ik heb de 24-70AFS maar zal die vermoedelijk verkopen als de beeldkwaliteit van de lichtere 35-70 F/2.8 AFD vergelijkbaar blijkt te zijn.
        Droom rustig verder, momenteel is er bij Nikon geen enkel objectief dat zich kan stellen tegenover de 24-70 AF-S Nano , ook geen enkele 28mm prime, en ook de 28mm f1.4 versie niet op een D3, D700 of D3X.

        Comment


        • #5
          Re: (aller)beste 28 mm lens voor Nikon

          Dank je Hans! De 28 F2.8 AIS is precies wel een goed objectief. Ik zou wel graag een directe vergelijking zien met de Zeiss ZF 28 mm en de 24-70AFS, zowel bij dichtbij als veraf onderwerpen.

          @demeyereg
          Ik heb toch de indruk dat de 24-70afs in de 24-35 range niet super is in de hoeken en dat is wat ik wens bij landschapsfotografie. Dit wordt oa bevestigd door de testen van JMS hier: http://www.pictchallenge-archives.ne..._optiques.html en in zijn apart verkrijgbaar boek met testen van 110 objectieven op de D3. Blijkt ook in de test van digilloyd van de Zeiss ZF lenzen vergelijkt met de Nikon 24-70AFS die vaak toch de mindere blijkt (wel niet slecht natuurlijk...): http://diglloyd.com/diglloyd/infos/Z...ses/index.html
          Last edited by PK; 19 februari 2009, 18:57.

          Comment


          • #6
            Re: (aller)beste 28 mm lens voor Nikon

            Zeer knappe site van CZ diglloyd; bedankt Peter

            mvg,

            Roland

            Comment


            • #7
              Re: (aller)beste 28 mm lens voor Nikon

              Nikkor 28mm 1.4

              Groetjes,
              Pol.
              Leeft en LAAT LEVEN !

              Comment


              • #8
                Re: (aller)beste 28 mm lens voor Nikon

                Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                Nikkor 28mm 1.4

                Groetjes,
                Pol.

                als je er een weet staan voor een redelijke prijs, mag je het me altijd laten weten...

                Comment


                • #9
                  Re: (aller)beste 28 mm lens voor Nikon

                  Oorspronkelijk geplaatst door PK Bekijk bericht
                  Dank je Hans! De 28 F2.8 AIS is precies wel een goed objectief. Ik zou wel graag een directe vergelijking zien met de Zeiss ZF 28 mm en de 24-70AFS, zowel bij dichtbij als veraf onderwerpen.

                  @demeyereg
                  Ik heb toch de indruk dat de 24-70afs in de 24-35 range niet super is in de hoeken en dat is wat ik wens bij landschapsfotografie. Dit wordt oa bevestigd door de testen van JMS hier: http://www.pictchallenge-archives.ne..._optiques.html en in zijn apart verkrijgbaar boek met testen van 110 objectieven op de D3. Blijkt ook in de test van digilloyd van de Zeiss ZF lenzen vergelijkt met de Nikon 24-70AFS die vaak toch de mindere blijkt (wel niet slecht natuurlijk...): http://diglloyd.com/diglloyd/infos/Z...ses/index.html
                  Eigen ondervinding zegt volgens mij meer dan testraporten, ik weet 100% zeker dat de 28mm f1.4 niet beter presteerd dan de 24-70 AFS beiden op 2.8 en op 28mm.

                  Ik zal hier nu niet beweren dat die zeiss optisch geen haar beter zal zijn dan de 24-70, maar of dat opweegt tegenover het gebruiksgemak van een AF-S zoomobjectief dat "mischien" nauwelijks moet onderdoen voor een manuele zeiss. elk zijn gedacht daarover hé.

                  Ik ken verschillende beroeps die met de 24-70 werken, en er alle lof over hebben.

                  Comment


                  • #10
                    Re: (aller)beste 28 mm lens voor Nikon

                    Ondertussen nog wat verder zitten zoeken...

                    De Zeiss ZF 28 mm zou blijkbaar toch niet uitzonderlijk goed zijn bij onderwerpen op groet afstand (landschap) maar eerder goed presteren bij dichtbij onderwerpen en dus een goede reportage lens zijn (cfr oa http://www.fredmiranda.com/forum/topic/740935 en onderliggende links).

                    Kan iemand hier dat bevestigen en eventueel zijn gedacht zeggen over de Zeiss ZF 25 mm in landschap? Ik hou van de kleurweergave van de Zeisslenzen en zou daarom wel graag een breedhoeklens hebben om de Zeiss ZF 35 mm aan te vullen (nog in bestelling al van december 2008...).

                    Een ander idee was om de 24-70AFS te houden, de 35-70AFD weg te doen en de Zeiss 21 mm ZF te bestellen, maar dat wordt dan wel een dure piste en 21 mm is al heel breed. Deze 21 mm is waarschijnlijk wel een absolute topper.

                    Comment


                    • #11
                      Re: (aller)beste 28 mm lens voor Nikon

                      Heb ondertussen eens het gedacht gevraagd aan Lloyd L Chambers (zie zijn fantastische blog: http://diglloyd.com/diglloyd/blog.html en zijn al even fantastische (betalende) review van de ZF lenzen).

                      Voor wie erin geïnteresserd is, de email-conversatie:


                      Mijn vraag:
                      I want to buy another Zeiss as a wideangle for landscape purposes (typically stopped down to F8 at least in my work). I have the Nikkor 24-70 AFS which is nice and quite sharp (though not as sharp at infinity as my Zeisslenses). I like the colour rendition of the Zeiss more though, as is also shown in your review. Now what would you propose as a wideangle? In my past life with the Canon 5D I had a 24L and 35L and no 24-70L (I had a sample which was a little soft so I went for primes) and I never felt a real need for wider than 24 mm. After reading your review it still is not very clear to me what would be the best lens for distant landscape use (stopped down apertures): ZF25 or ZF28. Elsewere I read that the Zeiss 25ZF is good for distant objects, ZF 28 more for close subjects (especially available light) which seems logical because of the lens design of the ZF28. There are quite a bit different opinions on the Zeiss ZF wideangles (maybe due to the field curvature issue and artificial sharpnessmeasurements setups??) with for example a quite negative review here (especially for landscape usage) http://theonlinephotographer.typepad...f2-review.html and here http://www.slrgear.com/reviews/showp...ct/1146/cat/98 . When the Zeiss ZF 25 is indeed in the same league as the ZF28 in that particular case I would prefer that one for the slightlier more wideangle effect.

                      Do you expect that the Zeiss ZF 21 mm will be a much better performer than the ZF25 and ZF28? In that case it would perhaps be more wise to get that one and to use the 24-70AFS for the coverage of 24 to 35 mm. On the other hand I could still go for the Zeiss ZF25 and go for the new and much cheaper Voightlander 20 mm for the more seldom need of extreme wideangle. That lense will likely/hopefully be a good performer stopped down, is light, and takes cheaper filters (82 mm filter tread of the ZF21 set-up means I cannot use my 80 mm graduated ND Singh Ray resin filters for that one).

                      I would appreciate very much a general recommendation for landscape shooters as myself in the wideangle primes. In that aspect also it would be nice to know your opinion on the Nikkor 28 F/2.8 AIS (min focus distance 0.2 m version), since you tested the @* F/2 version in your comparison with the Zeiss ZF 28 F/2 and since the F/2.8 version gets very good to better comments (though also some mention a bit worse results at long distance than at short distance).

                      I hope you don’t mind to get an email like this, but it is only because I greatly appreciate your expert opinion and because information on forums is almost always very biased due to not well documented experiences.

                      Zijn antwoord:
                      Peter,

                      Thanks for the feedback.

                      Both the 25 and 28 have minimal field curvature at infinity. That review is not taking that into account. Both have less field curvature at infinity than the 24-70! Reviews based on minimal experience can mislead. I would not give it a moment's thought if your shooting were at infinity. If you want a flatter field but more distortion, the Nikon 14-24 is very good at 24mm.

                      For landscape, either ZF would be fine, but the 28/2 is all around more versatile because of f/2. However, I really like the 25/2.8 for landscape, so that would be my recommendation. It has color fringing, but this is easily corrected. Contrast is superb and color rendition outstanding as you have seen with the 35/2.

                      The 21/2.8 should be outstanding, but it remains to be seen how it does shooting with the sun in the frame, a strength of the 25/2.8. The 21/2.8 has 16 elements!

                      I will be testing both the Voigtlander 21mm and the Zeiss of course.

                      I can't offer an opinion on the Nikon 28/2.8, but all the old Nikon AI-S lenses have mediocre color, though it's oddly much better on the D3/D3x than prior models.

                      Remember sample variation among older lenses can easily trump real differences in designs.

                      Lloyd

                      Comment


                      • #12
                        Re: (aller)beste 28 mm lens voor Nikon

                        Peter, ik volg het draadje....

                        mvg,

                        Roland

                        Comment


                        • #13
                          Re: (aller)beste 28 mm lens voor Nikon

                          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Eigen ondervinding zegt volgens mij meer dan testraporten, ik weet 100% zeker dat de 28mm f1.4 niet beter presteerd dan de 24-70 AFS beiden op 2.8 en op 28mm.

                          Ik zal hier nu niet beweren dat die zeiss optisch geen haar beter zal zijn dan de 24-70, maar of dat opweegt tegenover het gebruiksgemak van een AF-S zoomobjectief dat "mischien" nauwelijks moet onderdoen voor een manuele zeiss. elk zijn gedacht daarover hé.

                          Ik ken verschillende beroeps die met de 24-70 werken, en er alle lof over hebben.
                          en komt daar nog bij dat de zeiss 989 euro kost MF

                          Comment

                          Working...
                          X