Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

VR-functie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • VR-functie

    Een simpele vraag voor de kenner, een moeilijke voor de leek.
    Ik heb hier al veel gezocht en gelezen, maar vindt nergens hoe nu juist de VR-functie werkt.
    Stel ik fotogreef een standbeeld met een lens zonder VR-functie op 28mm met f/4.5 en sluitertijd 1/100 ('k zeg maar iets).
    Een lens met VR-functie zou 3 à 4 stops winnen.
    Maar als ik bv. 3 stops minder, ga ik toch gewoon te weinig licht hebben of past de camera zich al automatisch aan aan deze lens.

    Ik zie dit waarschijnlijk helemaal verkeerd, maar ik begrijp het principe niet goed.

    Iemand die mij even wil toelichten ?
    Bedankt

  • #2
    Re: VR-functie

    Oorspronkelijk geplaatst door Rat Bekijk bericht
    Een simpele vraag voor de kenner, een moeilijke voor de leek.
    Ik heb hier al veel gezocht en gelezen, maar vindt nergens hoe nu juist de VR-functie werkt.
    Stel ik fotogreef een standbeeld met een lens zonder VR-functie op 28mm met f/4.5 en sluitertijd 1/100 ('k zeg maar iets).
    Een lens met VR-functie zou 3 à 4 stops winnen.
    Maar als ik bv. 3 stops minder, ga ik toch gewoon te weinig licht hebben of past de camera zich al automatisch aan aan deze lens.

    Ik zie dit waarschijnlijk helemaal verkeerd, maar ik begrijp het principe niet goed.

    Iemand die mij even wil toelichten ?
    Bedankt
    Stel je hebt f2.8 en sluitersnelheid: 100 met een brandpunt van 200mm.

    Deze foto heeft veel kans om bewegingsonscherpte te hebben.

    Met VR blijven die parameters hetzelfde echter door de elektronica is het net alsof je 3 stops kunt winnen.

    Waar je in bovenstaand voorbeeld bv een minimum sluitersnelheid van 1/300 zou nodig hebben om zonder bewegingsonscherpte te kunnen werken (brandpuntafstand * cropfactor) zou je dit met VR wel kunnen doen.

    Het is een functionaliteit die jouw eigen bewegingen compenseert, er verandert niks aan de camera (behalve dat het verbruik hoger is). Dus je diafragma gaat zich ook niet aanpassen noch je sluitersnelheid.

    Hoop dat ik het wat correct en verstaanbaar heb uitgelegd.
    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

    Comment


    • #3
      Re: VR-functie

      Oorspronkelijk geplaatst door Rat Bekijk bericht
      Een simpele vraag voor de kenner, een moeilijke voor de leek.
      Ik heb hier al veel gezocht en gelezen, maar vindt nergens hoe nu juist de VR-functie werkt.
      Stel ik fotogreef een standbeeld met een lens zonder VR-functie op 28mm met f/4.5 en sluitertijd 1/100 ('k zeg maar iets).
      Een lens met VR-functie zou 3 à 4 stops winnen.
      Maar als ik bv. 3 stops minder, ga ik toch gewoon te weinig licht hebben of past de camera zich al automatisch aan aan deze lens.
      Met die 3 stops minder bedoelt men dat je een sluitertijd kan hanteren die 3 stops langer is dan wat je normaal gezien zou moeten hanteren om een scherpe foto te hebben.
      David Leemans
      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

      Comment


      • #4
        Re: VR-functie

        daar zijn 3 parameters welke inspelen op het licht.
        -de ISO waarde, hoe hoger de waarde des te minder licht nodig
        -het diafragama, bij grotere diafragma opening (kleinere F-waarde) minder licht nodig
        -de sluitertijd, bij grotere sluitertijd minder licht nodig (sensor wordt langer belicht)

        als je nu de ISO waarde en het diafragma constant houdt kun je inspelen op het licht met de sluitersnelheid. Nu de minimale sluitersnelheid wordt beperkt door onscherpte als gevolg van het bewegen van de lens en camera. Als je bvb een opname uit de hand maakt bij 1sec gaat die opname onscherp zijn omdat je gedurende die tijd de camera niet volledig bewegingloos kunt houden. Nu VR stabiliseert die onscherpte veroorzaakt door beweging van het toestel /lens, en maakt dat je op een grotere sluitertijd kunt werken. (vb 1/60 ipv 1/250) Dit maakt dat je in een donkere omgeving nog foto's uit de hand kunt maken welke zonder VR niet zouden lukken (zouden onscherp zijn)

        Wat VR niet opvangt is bewegingsonscherpte veroorzaakt door een bewegend object.
        (bvb wandelende persoon of fietser).

        Comment


        • #5
          Re: VR-functie

          Oorspronkelijk geplaatst door Rat Bekijk bericht
          Een simpele vraag voor de kenner, een moeilijke voor de leek.
          Ik heb hier al veel gezocht en gelezen, maar vindt nergens hoe nu juist de VR-functie werkt.
          Stel ik fotogreef een standbeeld met een lens zonder VR-functie op 28mm met f/4.5 en sluitertijd 1/100 ('k zeg maar iets).
          Een lens met VR-functie zou 3 à 4 stops winnen.
          Maar als ik bv. 3 stops minder, ga ik toch gewoon te weinig licht hebben of past de camera zich al automatisch aan aan deze lens.

          Ik zie dit waarschijnlijk helemaal verkeerd, maar ik begrijp het principe niet goed.

          Iemand die mij even wil toelichten ?
          Bedankt
          Soms wil je een kleiner diafragma gebruiken (voor welke reden dan ook) maar je omgevingslicht laat je niet toe om dit te gebruiken omwille van :
          - te lange sluitertijd
          - te hoge isowaarde
          Met VR kan je "stops" winnen door je sluitertijd naar boven te halen terwijl de twee andere variabelen toch hetzelfde blijven.
          Bv. f 5.6 - 1/60 - iso 400
          Mèt VR kan je 11 - 1/15 - iso 400 halen. Je hebt hiermee dus 2 stops "gewonnen" (1/60 - 1/30 - 1/15). Waarom ? Wel indien we aannemen dat je zonder VR de foto uit de hand geschoten op 1/60ste scherp geweest zou zijn en bij 1/15de onscherp dan neutraliseert de VR de bewegingsonscherpte ontstaan door het trillen van de hand à rato van +/- 2 stops. Je kan in hetzelfde voorbeeld je "ruis" (als die er al is) naar beneden halen door de lichtgevoeligheid te verminderen : f 5.6 - 1/15 - iso 100 (iso 400 - 200 - 100). Je kan zo eindeloos spelen met die "stops" getallenrijen, al naargelang het artistieke effect je beoogd.
          De bewegingsonscherpte wordt gecorrigeerd door de electronica in de lens. En in sommige gevallen in de camera.

          Slu !

          Tjerri

          Comment


          • #6
            Re: VR-functie

            Uitleg zonder lang verhaal


            mvg
            Antoine

            Comment


            • #7
              Re: VR-functie

              Oorspronkelijk geplaatst door Rat Bekijk bericht
              Een lens met VR-functie zou 3 à 4 stops winnen.
              Die stops moet je niet zo absoluut zien, ik vindt stop hier zelfs een misleidende woordkeuze, het verhaal speelt zich immers niet af op het gebied van lichtwinst, maar op het gebied van trillingen,

              De verwarring bestaat erin dat lichtwinst indirect een invloed kan hebben op de hoeveelheid trillingen in het beeld.

              Met ISO en Diafragma bepaal je de hoeveelheden licht zonder iets te veranderen aan trilling van het beeld,


              Met de sluitertijdkeuze bepaal je hoeveelheden licht MET invloed op de trilling van het beeld, de trillingsreductie is hier tweezijdig waar de tweede vorm eigenlijk de eerste omvat (een tweede reden tot verwarring),

              1; de trilling van de camera (veroorzaakt door alles dat met de camera in verbinding staat),

              2; de trilling van het onderwerp (en dus de hele omgeving, inclusief de camera)


              Als je het verschil tussen de twee vormen en hun onderling verband goed doorhebt kan je de werking van VR beter begrijpen,

              VR speelt namelijk enkel op de trilling van de camera (eigenlijk in de lens),

              Bekijk nu nogmaals de link uit de post van Antoine,
              Hopelijk versta je de functie en het toepassingsgebied van VR nu beter,

              Vriendelijke groeten
              Tim

              Comment


              • #8
                Re: VR-functie

                Merci voor de toelichtingen.

                Nu begrijp ik ten minste hoe het allemaal in zijn werk gaat.
                Een beetje technische achtergrond is toch niet onbelangrijk.
                Al heb ik het toch allemaal wel 2x goed moeten lezen.

                Nogmaals bedankt.

                Comment

                Working...
                X