Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

beginnersvraag crop-factor

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • beginnersvraag crop-factor

    Ik heb een kit-lens nikon 18-105 opmn D90. Als ik de lens po 50 mm zet, dan komt dat overeen met de beeldhoek van mijn ogen. Ik vraag me af hoe dat kan? Er is toch sprake van een crop-factor?? 35 mm moet ik toch zien als 50mm? Maar 35 mm is totaal niet gelijk aan de beeldhoek van mijn ogen? Waar maak ik een denk-fout??

  • #2
    Re: beginnersvraag crop-factor

    Een standaardlens geeft eenzelfde perspectiefvertekening als dewelke je met het blote oog ziet.
    blog

    Comment


    • #3
      Re: beginnersvraag crop-factor

      op 35 mm film (of full-frame) is 50mm wel degelijk 50mm en is dit bij benadering dezelfde kijkhoek als onze ogen.

      op een d90 en andere nie full-frame toestellen zit je met een cropfactor. dit omdat de sensor een stuk kleiner is dan het 35mm vlak.

      die cropfactor is bij nikon 1.5 als ik me nie vergis des op je d90 zal een 35mm lensje een 50mm worden.
      nikon stuff

      Comment


      • #4
        Re: beginnersvraag crop-factor

        Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
        die cropfactor is bij nikon 1.5 als ik me nie vergis des op je d90 zal een 35mm lensje een 50mm worden.
        Maar op de kitlens is de 35 mm niet gelijk aan de 50 mm (dus beeldhoek van mijn oog)? Als ik een 35 mm prime koop, is die dan gelijk aan de beeldhoek van mijn oog? Want bij de kitlens is dat niet het geval.

        Comment


        • #5
          Re: beginnersvraag crop-factor

          aantal mm van de lens x1.5(cropfactor)= werkelijke brandpuntafstand voor die lens op de d90
          nikon stuff

          Comment


          • #6
            Re: beginnersvraag crop-factor



            Vogel is even groot op beiden sensoren.
            Op de kleine sensor is alleen minder lucht te zien!

            Comment


            • #7
              Re: beginnersvraag crop-factor

              Als ik nou een AF-S DX Nikkor 35mm f/1.8G koop, wat is dan mijn zoom-bereik, zie ik dan bijvoorbeeld een voorwerp even groot als dat ik met mijn blote oog zie (dus 50 mm)??

              Wie kan mij in Jip & Janneke taal vertellen, waarom de grootte van een voorwerp op 35 mm niet gelijk is aan dat ik met mijn blote oog zie (50 mm)? Heeft de crop-factor nix te maken met de zoom-bereik?
              Last edited by FotoGenie; 17 februari 2009, 10:56.

              Comment


              • #8
                Re: beginnersvraag crop-factor

                Oorspronkelijk geplaatst door Stijn. Bekijk bericht
                Een standaardlens geeft eenzelfde perspectiefvertekening als dewelke je met het blote oog ziet.
                Volgens mij heeft Stijn gelijk.

                Als ik het zelf goed begrepen heb, wordt een vergelijking gemaakt met 50mm en het menselijke oog op gebied van perspectiefvertekening en niet op gebied van beeldhoek.

                Volgens mij is uw vergelijking dus niet van toepassing.

                Misschien dat er andere meer ervaren personen zijn die dit kunnen beamen of tegenspreken ?
                Mvg,David
                [SIZE="1"]"There are always two people in every picture: the photographer and the viewer." Ansel Adams

                Comment


                • #9
                  Re: beginnersvraag crop-factor

                  Oorspronkelijk geplaatst door FotoGenie Bekijk bericht
                  Als ik nou een AF-S DX Nikkor 35mm f/1.8G koop, wat is dan mijn zoom-bereik, zie ik dan bijvoorbeeld een voorwerp even groot als dat ik met mijn blote oog zie (dus 50 mm)??

                  Wie kan mij in Jip & Janneke taal vertellen, waarom de grootte van een voorwerp op 35 mm niet gelijk is aan dat ik met mijn blote oog zie (50 mm)? Heeft de crop-factor nix te maken met de zoom-bereik?

                  Zoom wil zeggen variabele brandpunstafstand. (vb 18-50)
                  AF-S DX Nikkor 35mm f/1.8G is een vaste brandpunstafstand, en dus GEEN ZOOM.
                  AF-S DX Nikkor 35mm f/1.8G op een cropcamera (x1.5) komt "ongeveer" overeen met wat je "echt" ziet.
                  Crop faktor heeft NIKS te maken met zoombereik.
                  Maak je hierover allemaal niet te druk, gooi een lens op die camera ga fotos maken, veel leerrijker dan allerlei berekeningen. (of ga je je rekenmachine bovenhalen om je cropfaktor te bepalen als je die shot wil maken? ;=)


                  Jip & Janneke genoeg?

                  Comment


                  • #10
                    Re: beginnersvraag crop-factor

                    Oorspronkelijk geplaatst door FotoGenie Bekijk bericht
                    Als ik nou een AF-S DX Nikkor 35mm f/1.8G koop, wat is dan mijn zoom-bereik, zie ik dan bijvoorbeeld een voorwerp even groot als dat ik met mijn blote oog zie (dus 50 mm)??

                    Wie kan mij in Jip & Janneke taal vertellen, waarom de grootte van een voorwerp op 35 mm niet gelijk is aan dat ik met mijn blote oog zie (50 mm)? Heeft de crop-factor nix te maken met de zoom-bereik?
                    Bij een 35 mm lens is in het geheel geen sprake van zoombereik.
                    Doe dat dus niet weer.

                    Comment


                    • #11
                      Re: beginnersvraag crop-factor

                      Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                      Bij een 35 mm lens is in het geheel geen sprake van zoombereik.
                      Doe dat dus niet weer.
                      Ja tuurlijk, ik bedoel heeft de cropfactor efect dat ik een voorwerp dichterbij kan halen of is dat niet ter sprake. Dus is 35 mm met cropfactor hetzelfde als 50 mm en heeft de 50 mm met cropfactor een lichte tele bereik? Als ik mijn kitlens op 50 mm zet heeft ie niet een lichte telebereik, maar zie ik het voorwerp zoals ik met blote ogen zie, waarom hebben we het dan voordurend over een cropfactor?

                      Comment


                      • #12
                        Re: beginnersvraag crop-factor

                        cropfactor = beeldhoekfactor = kleinere sensor
                        Praten over de cropfactor is zinloos, je kunt die namelijk alleen veranderen door een ander fototoestel te kopen.

                        Misschien dat dit helpt om het duidelijk te maken..... denk je een camera in met een sensor van 36 x 24 mm... nadat je een foto hebt gemaakt snij je het bestand bij alsof het uit een sensor komt van 24 x 16 mm.... hier komt de benaming cropfactor vandaan.

                        Comment


                        • #13
                          Re: beginnersvraag crop-factor

                          Ik ruik hier trol......

                          Comment


                          • #14
                            Re: beginnersvraag crop-factor

                            Je kunt de cropfactor een beetje vergelijken met een vensterraam. Stel je voor dat je in een gebouw staat met een groot raam (de grote sensor 36x24mm) en een klein raam(de kleine sensor 24x16mm). Je kijkt door het grote raam naar buiten naar een huis. Door dit grote raam kan je tevens de lucht boven het huis en begroeing naast en voor het huis zien. Wanneer je door het kleinere raam kijkt kan je enkel nog het huis zien omdat het raam kleiner is. Het huis is niet van afmeting veranderd en het staat niet dichter of verder van de plek waaruit je kijkt .... het LIJKT alleen groter tov het kleinere raam waardoor je kijkt.
                            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                            http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                            Comment


                            • #15
                              Re: beginnersvraag crop-factor

                              Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                              Je kunt de cropfactor een beetje vergelijken met een vensterraam. Stel je voor dat je in een gebouw staat met een groot raam (de grote sensor 36x24mm) en een klein raam(de kleine sensor 24x16mm). Je kijkt door het grote raam naar buiten naar een huis. Door dit grote raam kan je tevens de lucht boven het huis en begroeing naast en voor het huis zien. Wanneer je door het kleinere raam kijkt kan je enkel nog het huis zien omdat het raam kleiner is. Het huis is niet van afmeting veranderd en het staat niet dichter of verder van de plek waaruit je kijkt .... het LIJKT alleen groter tov het kleinere raam waardoor je kijkt.
                              dees kan niemand beter uitleggen, zeer simpel een duidelijk!
                              had er zelf nog nie aan gedacht
                              nikon stuff

                              Comment

                              Working...
                              X