Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe vliegtuigen trekken.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe vliegtuigen trekken.

    Hallo iedereen!

    Ik zou graag foto's nemen van vliegtuigen bij ons in de buurt, maar weet helemaal niet welke lens ik daarvoor best gebruik (heb een Canon 40D) hoe ik mij best plaats tov ... Kortom, alle tips zijn meer dan welkom! Graag meer info over type lens, instellingen van toestel, positie tov vliegtuig, welk uur van de dag het best de foto's nemen enz. Thx

  • #2
    Re: Hoe vliegtuigen trekken.

    1. je hebt een nieuw fototoestel nodig, liefst een groot, duur geval.
    2. je hebt ook nieuwe lenzen nodig, hoe meer, hoe beter!

    Serieus nu, ga er eerst gewoon op af met het materiaal dat je nu hebt en experimenteer wat.
    Bekijk ook foto's van andere vliegtuigspotters en stel je bij iedere foto de vraag "waar stond de fotograaf?". Evalueer ook lichtinval.

    Je kan zeker veel nuttige tips opdoen van vliegtuispotters, ik denk wel dat er een paar bijzitten met een blog, maar door het zelf te doen, ga je het pas écht leren en daarnaast ook de limieten van je materiaal ondervinden. Of je dan de behoefte hebt om een nieuwe lens aan te kopen - omdat je bv snelheid of bereik mist -, zal wel snel blijken.
    Aangezien het voor jou dicht bij huis is, zal dit zeker lukken!

    G
    fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
    Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

    Comment


    • #3
      Re: Hoe vliegtuigen trekken.

      Ik denk dat je een nieuwe grrothoek moet kopen, een 10-24 ofzo iets, en dan erg dichtbij de vliegtuigen gaan staan!! Dat levert de meest spectaculaire foto's op
      iig van al die andere vliegtuig spotters
      De snelste manier om geld te verdienen met fotografie is je camera verkopen!
      www.tvalk.nl

      Comment


      • #4
        Re: Hoe vliegtuigen trekken.

        Geen van deze vragen heeft iets met fotobewerking te maken en dus wordt dit draadje verplaastst naar een gepaster forum.
        Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

        Comment


        • #5
          Re: Hoe vliegtuigen trekken.

          Hiermee.

          Misschien wel een flauwe reactie, maar ik kon het niet laten.

          Mvg.

          Robert
          Mvg.
          Robert
          Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

          Comment


          • #6
            Re: Hoe vliegtuigen trekken.

            Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
            Hiermee.

            Misschien wel een flauwe reactie, maar ik kon het niet laten.
            Grapjas.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: Hoe vliegtuigen trekken.

              Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
              Hiermee.

              Misschien wel een flauwe reactie, maar ik kon het niet laten. Mvg. Robert
              't Is dus geen kwestie van millimeters, maar van paardenkrachten.
              Vriendelijke groet,

              Jos

              Comment


              • #8
                Re: Hoe vliegtuigen trekken.

                Sta je ver weg, gebruik je een telelens
                Sta je dichtbij, gebruik een groothoek
                Zet je camera op A en gebruik een diafragma naargelang de gewenste scherptediepte.
                Gebruik een ISO die je de gewenste sluitertijd geeft bij het gekozen diafragma
                Kies het tijdstip dat de meeste vliegtuigen landen en opstijgen zodat je meer kans hebt op een goede foto

                plaats je ion de aanvliegroete als je graag frontfoto's hebt, anders haaks op de aanvliegroute als je graag zijaanzicht foto's hebt
                Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe vliegtuigen trekken.

                  Als er een propeller op de vliegtuigen zit, dan mag de sluitertijd niet te kort zijn, anders lijkt het alsof de motor is uitgevallen.

                  Voor de meeste propellervliegtuigen heb je op 1/250 - 1/320sec nog wel beweging in de propeller, tijdens het landen draait die wel veel trager dan tijdens het opstijgen.
                  Je hebt dus voor landende propeller-aangedreven vliegtuigen een langere sluitertijd nodig dan voor opstijgende.

                  Als er straalmotoren onder hangen dan werk je met een veel kortere sluitertijd en is het eigenlijk wat gemakkelijker (tenzij die tegen topsnelheid voorbijkomen).
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe vliegtuigen trekken.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    tenzij die tegen topsnelheid voorbijkomen
                    topsnelheid bij het opstijgen? Hmmm... die kan niet zoooooo hoog zijn.

                    G
                    fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                    Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoe vliegtuigen trekken.

                      Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
                      topsnelheid bij het opstijgen? Hmmm... die kan niet zoooooo hoog zijn.

                      G
                      Ik bedoel dus een low-pass zoals er wel eens op een airshow wordt gedaan...



                      Last edited by Black B@ndit; 17 februari 2009, 19:41.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoe vliegtuigen trekken.

                        Een low-pass gebeurt op een airshow niet aan topsnelheid wanneer de piloot zo sympathiek is om aan de fotografen te denken...

                        Ik heb vroeger heel wat airshows gezien, één van mijn broers is militair piloot en dat heeft zo zijn voordelen.

                        G
                        fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                        Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

                        Comment

                        Working...
                        X