Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mogelijkheid om lenzen te testen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mogelijkheid om lenzen te testen?

    Hallo iedereen,

    Ik zou binnenkort een nieuwe lens willen aankopen, en vroeg me af of het mogelijk / gebruikelijk is om deze eerst eens te testen alvorens ze aan te kopen?

    Ik heb het in 1 winkel gevraagd, en die man bekeek me alsof ik van een andere planeet kwam. Hoe doen jullie dat? Reviews lezen en hopen dat het goed is?

    Ik woon in de regio van mechelen, dus als jullie me een goed adres kunnen aanraden, alle tips welkom!

  • #2
    Re: Mogelijkheid om lenzen te testen?

    hier heb ik goede ervaringen mee (niet ver van Mechelen)

    Comment


    • #3
      Re: Mogelijkheid om lenzen te testen?

      vermeld eens wat je wilt testen
      mssh is er een bd'er in de buurt met dergelijk lens of iemand die ook aan een SD deelneemt
      mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

      IMac/IPad/Mac Air 
      D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

      Comment


      • #4
        Re: Mogelijkheid om lenzen te testen?

        je kan ook altijd een lens huren (bv. bij konijnenberg) om de lens die je wilt kopen te testen...
        Als je dan overgaat naar de aankoop van die lens, krijg je een deel van de huurprijs terug betaald (bij konijnenberg allesinds).

        succes!
        Canon 5D II + 430EX II | EF 24-105 f/4 L IS USM - EF 70-200 f/4 L IS USM - Sigma 50 f/1.4 EX DG HSM
        flickr

        Comment


        • #5
          Re: Mogelijkheid om lenzen te testen?

          Ik zou voortgaan op dpreview ed. en ervaringen van gebruikers (kijk naar echte foto's niet teveel naar kommentaren) omdat het individu veel minder mogelijkheden en kennis heeft om iets objectief te testen, en omdat de kwaliteit van de foto's iets zegt over de ervaring van de gebruiker.

          Wil je het exemplaar testen dat je wil kopen om copy variation te beoordelen, dat is iets anders, maar toch blijft punt 1 van kracht.

          Langs de andere kant eis ik bij aankoop een gesloten doos, want ik wel geen lens die al gebruikt is door "testers".

          Dpaul.
          DPaul - A.FIAP
          D810, nikkors and other stuff

          Comment


          • #6
            Re: Mogelijkheid om lenzen te testen?

            Over welke lens heb je het ?
            Vraag concreet ervaringen over die lens op het forum.
            Van sommige lenzen weet je gewoon dat ze goed zijn en van ander weet je gewoon dat ze niet goed zijn, maar hoor je liefst, wat je graag zou horen.
            Goede optiek heeft zijn prijs, en heeft ook zijn waarde, die meerdere body's meegaat.

            MVG, Jeff
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #7
              Re: Mogelijkheid om lenzen te testen?

              Bij fotokonijnenberg kan je terplaatse altijd wel testen zowel binnen als buiten.
              De dure lenzen kan je meestal huren, zodat je eventueel uitgebreid thuis kan testen.
              huurprijs terug recupereren na aankoop is ook altijd mogelijk.

              Over de betere lenzen is altijd genoeg info te vinden op BD of elders.

              groeten,

              Rudy

              www.vogelsvanbelgie.be
              Mvg,
              Rudy
              www.vogelsvanbelgie.be

              Comment


              • #8
                Re: Mogelijkheid om lenzen te testen?

                Van sommige lenzen weet je gewoon dat ze goed zijn en van ander weet je gewoon dat ze niet goed zijn, maar hoor je liefst, wat je graag zou horen.
                Je kon het niet beter zeggen

                Dit houdt dan ook in dat er niet getest moet worden in de winkel, want in geval van een slecht exemplaar zal de winkelier het direct naar de fabrikant sturen voor kalibratie

                Als je verwacht dat hij (aan jou alleen ) direct een ander exemplaar uit zijn voorraad geeft, maar zelf enkel gesloten dozen accepteert, kan ik niet goed volgen

                't is 't één of 't is 't ander

                Comment


                • #9
                  Re: Mogelijkheid om lenzen te testen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door g-flow Bekijk bericht
                  je kan ook altijd een lens huren (bv. bij konijnenberg) om de lens die je wilt kopen te testen...
                  Als je dan overgaat naar de aankoop van die lens, krijg je een deel van de huurprijs terug betaald (bij konijnenberg allesinds).

                  succes!
                  Huren kan idd bij Konijnenberg, echter niet de toplenzen! Althans niet hoger in klasse als 300mm f/2.8. Konijenberg organiseert ook dagen waarbij je op stap kunt met een boswachter e.d. (in Belgie van Natuurpunt). Nikon regelt dan ook enkele toplenzen om mee te spelen en tot slot krijg je op dergelijke dagen ook nog eens 10% korting op het Nikon assortiment. Ben echter nog nooit op dergelijke dagen meegeweest en weet dus niet met welke lenzen ze je laten spelen. Zou wel eens een dagje met een 400, 500 en/of 600mm willen spelen...
                  Last edited by jellevanaalst; 2 maart 2009, 21:02.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mogelijkheid om lenzen te testen?

                    Kennelijk heeft discussiestarter geen interesse in de reacties, want 2 weken later heeft hij nog steeds niet gezegd ondanks alle goedbedoelde tips om welk objectief het zou gaan!!!!
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mogelijkheid om lenzen te testen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                      Kennelijk heeft discussiestarter geen interesse in de reacties, want 2 weken later heeft hij nog steeds niet gezegd ondanks alle goedbedoelde tips om welk objectief het zou gaan!!!!
                      Hoe vaak gebeurt het niet dat men tips vraagt, "ik wil een concert fotograferen" enz, dan antwoorden we, soms zelfs via PM, en zeer zelden zie je het resultaat.
                      Misschien waren het slechte tips.


                      Dpaul
                      DPaul - A.FIAP
                      D810, nikkors and other stuff

                      Comment


                      • #12
                        Re: Mogelijkheid om lenzen te testen?

                        Hallo allemaal,

                        sorry hoor dat ik niet meteen reageer op jullie reacties. Ik volg dit wel degelijk op, en ben zeker wel iets met de tips.

                        Ik kan niet antwoorden op de vraag over welk type lens het gaat, omdat ik dat zelf niet zo goed weet. Het is eingelijk daarom dat ik deze vraag initieel stelde. Ik ben een absolute beginner, en heb momenteel een kitlens op een canon 40D. Ik ben daar behoorlijk tevreden over, enkel het bereik f4.0-f5.6 is denk ik wat weinig omdat ik veel foto's binnenshuis maak (de kinderen) .

                        Ik zou op zoek willen gaan naar een lens met een groter bereik, maar ik weet niet of ik bijvoorbeeld een groot verschil zou merken met een f3.5-f5.6, of ik beter meteen naar de f2.8 ga. Het is natuurlijk een dure zaak om al die lenzen te kopen om eens te testen, en op basis van twee foto's in de winkel weet je natuurlijk ook niets... Vandaar de vraag of je die lenzen ergens kon testen.

                        Het zoombereik is niet zo heel belangrijk, ik denk bijvoorbeeld dat een
                        Canon EF-S 18-55mm f3.5-5.6 IS een goede kandidaat zou kunnen zijn, enkel zou ik dat dus graag eens uitproberen vooraleer tot een aankoop over te gaan.

                        Misschien had ik mijn initiële vraag wat duidelijker moeten stellen.. In ieder geval, nu ik de hele uitleg heb gedaan, zijn natuurlijk ook suggesties van lenzen zeer welkom. Ik volg jullie reacties zeker op hoor, en alle tips zijn zeer welkom

                        Comment


                        • #13
                          Re: Mogelijkheid om lenzen te testen?

                          Hi,

                          Met een groter bereik bedoel je blijkbaar lichtsterker.

                          De kitlens vervangen door een EFs 18-55 lijkt mij lood om oud ijzer, in dit geval.

                          Ga gewoon voor de plastic fantastic: 50mm 1.8 voor 90 euro.
                          Oneindig plezier met zeer goede kwaliteit.

                          Dpaul.
                          DPaul - A.FIAP
                          D810, nikkors and other stuff

                          Comment


                          • #14
                            Re: Mogelijkheid om lenzen te testen?

                            Je wilt dus eigenlijk de lenzen niet testen, maar uitproberen wat een bepaalde lens kan, je zult dan toch moeten huren of lenen.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Mogelijkheid om lenzen te testen?

                              Die vaste lens van f1.8 is een leuke tip, daar had ik zelf eigenlijk niet aan gedacht, maar wil ik zeker wel eens uitproberen.

                              Kan je dit soort lenzen ook huren, of gaat dat enkel voor de dure lenzen?

                              Comment

                              Working...
                              X